جستجو
Close this search box.

زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان

بلندترین دیوار سبز جهان با نام "جریان" در کانادا قرار دارد. این دیوار 65 متری به صورت هیدروفونیک بوده و باعث بهبود کیفیت هوا و زیبایی فضای داخلی شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

دیوار سبز یا نمای سبز در ایران به اندازه کشورهای دیگر فراگیر نشده است. شاید هزینه نگهداری از آن یا عدم مسئولیت پذیری ساکنان یک بنا در حفاظت از آن از جمله دلایل این امر باشد. اما با رجوع به خانه های پدربزرگ و مادر بزرگ ها می بینیم که داشتن گیاهانی از جنس پیچک و یاس و بعضاً تاک برای بالارفتن از دیوار خانه ها، در سال های نه چندان دور در ایران رواج داشته است. شاید نتوان پوشش ایجاد شده از این گیاهان را نمای سبز نامید اما استفاده از آنها نشان می دهد که استفاده از گیاهان در سطوح عمودی امر پیچیده ای نیست.

در معمار منظر در مورد این نوع پوشش در مطلبی با عنوان باغ های عمودی و نمای سبز مواردی بیان شده است. با توجه به رشد آپارتمان نشینی و بعضاً برج نشینی و کمبود فضای تعامل با گیاهان در مجتمع های مسکونی استفاده از این دیوارها را بسیار پر کاربرد می کند.

اگر در آپارتمان یا برج سکونت دارید حتماً تلاش های مدیر ساختمان برای سرسبز جلوه دادن ساختمان را دیده اید. قرار دادن گل و گلدان در فضای ورودی یا پاگرد پله ها از جمله این اقدامات هستند. واقعاً ایجاد و نگهداری یک دیوار سبز با پوشش گیاهی طبیعی در مجتمع های مسکونی بزرگ به اندازه قراردادن چند گلدان کوچک در پاگردها ارزش ندارد؟ مطمئناً هزینه ها در انتخاب این مورد تاثیر بسزایی دارند. اما جلوه این کار و همچنین تاثیر بصری آن در مقابل گلدان های موردی قابل مقایسه نخواهد بود.

با این توضیحات در این پست پروژه ای را به شما معرفی می کنیم که در آن فضای راه پله یک مجتمع مسکونی با ایجاد یک دیوار سبز به کلی دگرگون شده است. نه تنها این اقدام به فضای داخلی ساختمان جلوه زیبایی بخشیده است که نورپردازی زیبای آن و دیده شدن آن از بیرون ساختمان سبب شاخص شدن ساختمان و البته خاص بودن آن شده است. این دیوار سبز که نام “جریان” توسط طراحانش برای آن انتخاب شده، در ساختمانی در کشور کانادا ایجاد شده است.

“جریان” با ارتفاع 65 متر، بلندترین دیوار سبز دنیا است که در ساختمان دسجاردینگ در شرق کانادا قرار دارد. این سیستم به طور کامل به صورت هیدروفونیک بر روی دیوار شمالی واقع شده تا باعث بهبود کیفیت هوا و زیبایی فضای داخلی این ساختمان 15 طبقه شود. این دیوار با طراحی شركت Green Over Gray مثالی از رسالت آنها در خلق آثار هنری زنده به شمار می رود.

زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان

همان طور که از نامش مشخص است، در طراحی و نصب “جریان” از آب الهام گرفته شده است. وجود خیابان تاریخی رودخانه Lawrence که برای استان كبك از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از ساختمان دسجاردینگ نیز قابل مشاهده است در این الهام بی تاثیر نبوده است.

Mike Weinmaster طراح ارشد پرده سبز، پس از مشاهده رودخانه، جریان آب و حرکت انشعابات رود، 5 ماه را صرف طراحی های هنری و انتخاب گیاه برای این پروژه کرد. گیاهان به صورت کلی به وسیله یک سیستم هیدروپونیک کوچک نصب شده اند كه از 1.5 تن بطری ها و جعبه های پلاستیکی آب بازیافتی ساخته شده است. در راستای همخوانی با موضوع “جریان”، گیاهان در نوارهایی به رنگ سبز، زرد و بنفش با های لایت هایی در رنگ های سفید، قرمز و نارنجی مرتب شده اند. رنگ گیاهان، بافت و اندازه های استفاده شده، جزئیات ظریف این كار هنری را پر رنگ تر می نماید و در نهایت زیبایی جزر و مد را خلق می كند.

هدف اصلی از نصب و راه اندازی، بهبود كیفیت هوا در محیط داخلی و کیفیت زیباشناختی ساختمان است و در آن از گیاهانی نظیر philodendrons, monsteras, sanseviera و scheffleras استفاده شده است. درختان زنجبیل، انجیر، موز، سرخس و Clusias تنها نمونه هایی از 42 نمونه گیاهانی است كه در این پروژه استفاده شده اند.

زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان

بسیاری از میکرو ارگانیسم های زنده در اطراف ریشه ها و در پیرامون محیط رشد گیاهان تولید شده و باعث از بین بردن سموم هوا می شوند. یک نمونه قابل توجه “زنبق صلح” است كه بر اساس تحقیق سازمان هوای پاک ناسا باعث حذف آلاینده های هوایی مانند بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن می شود كه از مصالح ساختمان و دستگاه های كپی تولید می شوند. 

همین امر سبب کاهش آلودگی در این ساختمان برای کسانی که زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان را برگزیده اند، شده است. زنبق ها می توانند در شرایط نور بسیار پایین زنده بمانند و در موارد كاربردی متعددی مانند پاك سازی هوای خانه های شخصی در مقیاس های بالا استفاده می شوند.

زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان

طراحان دیوار سبز “جریان”
شركت Green Over Grey Living Walls and Design كه در ونکوور واقع است؛ 10 سال پیش به عنوان یک پروژه تحقیقاتی و در طراحی دیوارهای سبز در آمریكای شمالی صاحب مهارت تخصصی شد. آنها به دلیل طراحی تسهیلات واقع در فرودگاه ادمونتون، دهكده المپیك ونکوور، دفاتر اصلی مایکروسافت در واشنگتن و در حال حاضر بلندترین دیوار سبز زنده جهان در کبک کانادا به شهرت رسیده است. آنها با طراحی بدون خاك خود، انقلابی در سیستم دیوار سبز به وجود آورده اند.

زندگی در جوار بلندترین دیوار سبز جهان

استفاده از پاکت های کوچک و ظروف گیاهان باعث ایجاد محدودیت های طراحی و مشكلات دیگر در نگهداری گیاهان شده و در نهایت سبب صرف هزینه های تعمیر و نگهداری می گردند. این شركت با استفاده از سیستم هیدروپونیک، رطوبت کافی ریشه برای رشد بدون نیاز به خاک را تامین می كند. راه حل طبیعی، ایجاد لایه ای از خزه در سرتاسر دیوار برای حفظ رطوبت و مواد مغزی برای گیاهان است.

باتریک پویراد؛ از بنیانگذاران شركت می گوید: “دیوار به طور کامل هیدروپونیک، یعنی بدون خاک است و شامل ترکیبی از گیاهان است که در محیط های عمودی مشابه در طبیعت رشد می كنند مانند شاخه درختان و کناره های آبشار. نتیجه نهایی، خلق حالت بصری خوشایندی است که باعث تهویه هوای داخل شده و در نهایت تاثیر خودش را بر ارزش ملك می گذارد.”

در حالی كه معماران و معماران منظر به منظور طراحی محیط های سالم، زیبا و امن برای مردم چه در داخل و خارج منزل در حال همکاری با یكدیگر هستند، این مثال نمونه ای بارز در خصوص نحوه ارتقاء زندگی ما به وسیله گیاهان را مطرح می نماید. بلندترین دیوار سبز جهان به طراحان می آموزد نه تنها در طول مرحله طراحی بلكه در پروسه های ساخت و طراحی نیز می توانند از طبیعت الهام بگیرند.

با توجه به پروژه بررسی شده در می یابیم که صرف هزینه برای ساخت چنین دیواری در یک بنا، یک سرمایه گذاری است و علاوه بر زیبایی بصری و تولید هوای پاک برای ساکنین، در بالا رفتن کیفیت زندگی و همچنین ارزش ساختمان تاثیری مستقیم دارد.

∴ Land8.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *