جستجو
Close this search box.

تداوم هندسه ماندگار فرم هرم در 7 اثر مدرن معماری

هرم بزرگ گیزه به قدری عظیم است که هنوز به عنوان چشمگیرترین پروژه مهندسی تاریخ در نظر گرفته می شود. معماران امروزی نیز برای ساختن فرم مدرن آن تلاش کرده‎ اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در یونان در قرن اول پیش از میلاد، کتاب راهنمای گردشگری وجود داشت. عمومی ترین کتاب راهنما از دنیای یونان باستان “عجایب هفتگانه” دنیا را فهرست بندی کرده که تمامی مسافران یونان باید آنرا مطالعه می کردند. شش عدد از این عجایب هفتگانه اکنون وجود ندارند. “غول رودس”، “فانوس دریایی اسکندریه” و “مقبره هالیکارناسوس” به خاطر بلایا و سوانح طبیعی از بین رفته اند. “معبد آرتمیس” و “مجسمه زئوس” به دست انسان تخریب شده و باغهای معلق نیز به علل نامعلومی از میان رفتند. تنها عجایب باقی مانده، “هرم بزرگ گیزه” است. این ساختار عظیم الجثه مصری که امروز بعد از 4500 سال از ساخت آن نیز به قدری بزرگ است که هنوز از طرف برخی با غلبه بر شاهکارهایی نظیر کانال پاناما، سد هوور و پل گلدن گیت به عنوان چشمگیرترین پروژه مهندسی تاریخ در نظر گرفته می شود. این هرم تنها یکی از عجایب باستانی نیست؛ بلکه هرمی بزرگ که توانسته تا عصر مدرن باقی بماند، علاقه ما را به یک سازه ساده اما قدرتمند و زاویه دار جلب می کند. معماران و مهندسان مدرن برای ساختن هرمهایی تلاش کرده‎اند، این اهرام در واقع مقبره فراعنه نیستند، اما در ماندگاری هندسه چیزی کمتر از آنها ندارند. در ادامه با 6 نمونه از این اهرام آشنا خواهید شد:

خانه هرمی

معمار مکزیکی، خوان کارلوس راموس (Juan Carlos Ramos)، در واقع هنوز پروژه هرمی خود را نساخته، اما با این حال در مرحله طراحی هم آنقدر جذاب است که توانسته جای خود را در این لیست باز کند. خانه هرمی راموس، یک خانه سه طبقه ساده است که صفحات سفید و شفاف را با یک هندسه صاف به هم پیوند داده است. پنجره های شیشه ای، سطوح صاف هرمی را با بالا رفتن از این حجم ساده قطع کرده اند تا این سازه قابلیت زندگی کند. این سازه در صورتی که ساخته شود؛ دارای دو اتاق خواب، یک کتابخانه، اتاق کار، حمام با استخر و یک گاراژ با ظرفیت یک ماشین خواهد بود. یکی از شیبهای این هرم به طور کلی از شیشه ساخته شده است که موجب یک دید آزادانه در آشپزخانه، اتاق پذیرایی، سالن ناهارخوری، بالکن طبقه دوم و کتابخانه طبقه سوم می شود. این خانه، مکانی روح نواز با نورپردازی مناسب است و به خوبی یک خانواده کوچک 3 تا 4 نفری را در خود جای می دهد.
the-pyramid-houseراموس این خانه را برای یک مسابقه طراحی کرد که در آن بر روی هندسه ‎های ساده تمرکز شده بود. او از فشارهای ساختارگرا در دیوارهای عمودی امنتاع کرد و با بکارگیری دیوارهای غیر عمودی، طرح را در جهت تقویت شکل الهام‌ب خش کوهستانها و معابد باستانی مایاها پیش برد. خانه هرمی با هدف تقویت تجربه زندگی در یک خانه به عنوان بازتابی از حضور انسان در زیبایی معماری ساخته خواهد شد.

موزه نیما سند

موزه نیما سند (The Nima Sand Museum) که در ژاپن واقع شده، تنها یک هرم نیست، بلکه 6 هرم است. بلندترین آن به منظور ایجاد جذابیت منحصر بفرد و غیرمعمولی با کاربری اقامتی برای توریستها طراحی شده است. این موزه جایگاه بزرگترین ساعت شنی جهان است. این ساعت شنی کاملاً کاربردی، طول یک سال کامل را اندازه گیری نموده و در نیمه شب اول ژانویه هر سال به صدا در می آید. هرم بالای آن با 21 متر بلندی دارد.
the-nima-sand-museumشایعه شده است که معمار این بنا، شین تاکاماتسو (Shin Takamatsu)، آن را با ساختار شیشه ای ساده طراحی کرده بود تا در آن مکان آرامگاه مادرش پیدا باشد. اما چیزی که واقعیت دارد این است که اهرام مصر منبع الهام مستقیم برای طراحی این بنا بوده است، او نمادسازی را به عنوان سبک معماری، تقریباً در تمام منظر هماهنگ، از اهرام کوچکتر تا بزرگتر به کار برده است. پنج هرم شیشه ای باقی مانده همگی برای یک مقصود کاملاً غیر معمولی طراحی شدند. “نیما” یک شهر ساحلی پر رفت و امد با تپه های آواز خوان است. وقتی بر تپه های شنی ساخته شده از این ماسه های ویژه و خاص رفت و آمد می‎ شود، صداهای خوش نوایی مانند موسیقی تولید می‎‏ شود. این اهرام نمایشگاه‎ های هنری ساخته شده از ماسه‎ های تپه ‎های شنی نیما هستند. اینکه یک موزه برای ماسه به وسیله شیشه طراحی شود، به ویژه اینکه مصالح بنا نیز سیلیس – ماسه ای باشد، اقدامی مناسب و درخور به نظر می ‎رسد.

دبیرستان هنرهای زیبای بولتز

این دبیرستان یکی از بناهای با ارزش باغ گیاهشناسی “اولبریچ” در ایالت ویسکانسین آمریکا است. معمار این بنا استوارت گالاهر (Stuart Gallaher) است. مصالح اصلی هرم آن، پنلهای شیشه ای است و تا حدود 15 متر ارتفاع دارد. درون این اثر با ارزش، یک نهر آب از ارتفاع 6 متری از طریق یک آبشار جاری شده و از میان بیش از 500 گونه گیاهی جریان می ‎یابد. قاب سازی و کنترل کامپیوتری شیشه ها این امکان را فراهم می سازد تا دمای درون بنا حتی در طول زمستانهای سرد شهر مدیسون، ثابت بماند. نازل های افشاننده قرار گرفته در ساختمان نیز رطوبت را در حداقل در حد 60 درصد حفظ می‎ کنند.
olbrichs-bolz-conservatoryدر میان رنگها و رایحه ‎های تند گلهای گرمسیری، افراد می ‎توانند قناریها، کبوترها و بلدرچینهای آزاد در حال پرواز را ببینند. این پرنده ها به صورت یک حشره‌ کش طبیعی عمل می ‎کنند. در همین حین در نهر آب ماهی قرمز و طلایی ژاپنی که طول آنها به یک متر نیز می ‎رسد، زندگی می ‎کنند. دبیرستان هنرهای زیبای بولتز چیزی بیش از یک هرم صرف است؛ یک قلعه کریستالی که برای تقدیس طبیعت در نهایت زیبایی و جذابیت ساخته شده است.

 هرم لوور

موزه لوور به جهت جمع آوری آثار هنری از سرتاسر طول تاریخ، در سطح جهان مشهور است. این جاذبه توریستی بین المللی در حدود 10 میلیون گردشگر را در طول سال جذب می‎کند. در محوطه لوور سه هرم شیشه ای بنا شده است. این هرمها به دستور رییس جمهور وقت فرانسه، فرانسیس میتران و توسط معمار مشهور، آی ام پی (I. M. Pei) طراحی شده است.
the-louvre-pyramidبلندترین این سه هرم 21.6 متر ارتفاع دارد و پهنای قاعده آن 35 متر است. ساختمان آن از 673 پنل که از طریق قابهای فولادی به یکدیگر متصل شده اند، تشکیل شده است. هر چند طراحی طرفداران زیادی پیدا کرد، اما در آن زمان ساخت این اهرام کاری چالش ‌برانگیز بود؛ یک طراحی مدرن که آشکارا در مقابل منظر سنتی لوور ایستاده بود.

هرم والتر

هرم آمریکایی دیگر، هرم والتر است که ساختمانی ورزشی در دانشگاه “لانگ بیچ” است. غول 18 طبقه آبی رنگ که بر خط آسمان محوطه دانشگاه چیره شده است، توسط معمار دان گیبز (Don Gibbs) طراحی شده است. گیبز نمای خارجی ساختمان را از آلومینیوم راه راه ساخت و آنها را از قابهایی آویزان کرد که از 18000 لوله فولادی ساخت شده بودند. طراح برای بازیهای بزرگ، یک سیستم پایه را تعبیه کرد که صندلیها را با نیروی هیدرولیک پایین می آورد.
the-walter-pyramid

مجموعه تاریخی و معماری کازان کرملین

مجموعه فرهنگی، تفریحی و بنای یادبودی که در کازان کرملین و در قلب روسیه قرار دارد، اندکی بزرگتر از هرم والتر است؛ این هرم حدود 30 متر ارتفاع دارد. معماران آن گولسین (Gulsine) و ویکتور توکارف (Victor Tokarev) هستند، طراحان این هرم را با نمایی شیشه ای طراحی نموده اند که به بازدیدکنندگان اجازه می‎ دهد که از منظره کازان کرملین که یک سایت میراث جهانی 500 ساله است و همچنین از مسجد زیبای قل شریف (Qolşärif) لذت ببرند.
complex-of-the-kazan-kremlinدرون هرم، بازدیدکنندگان می‎توانند از دو رستوران، یک سالن بولینگ، بدنسازی، دیسکو و کافه لذت ببرند یا فعالیت فرهنگی را در سالن کنسرت 1100 نفره بالای هرم تجربه کنند. افتتاح این ساختمان در سال 2002 آنقدر مهم بود که رییس جمهور وقت “بوریس یلتسین” در آن حضور یافت. طراحی هرم، برای طراحان چند جایزه به ارمغان آورد که شامل مدال نقره ای “آکادمی روسی هنرهای زیبا” و عنوان افتخاری “آرشیتکت فدراسیون روسیه” بود.

کاخ صلح و آشتی

کاخ صلح و آشتی در شهر آستانه قزاقستان، بزرگترین هرم در این لیست است. این هرم 62 متر ارتفاع داشته و شامل 23000 متر مربع فضا می شود. این بنا توسط  نورمن فاستر (Foster ) به عنوان مکانی برای میزبانی سران ادیان سنتی جهان طراحی شد. طراحی فاستر به طور ویژه بر روی بازتاب ویژگیها و خصوصیات قزاقستان تاکید دارد. شیشه ای که نوک ساختمان را پوشش می‎دهد شیشه ای رنگ آمیزی شده است که از رنگ آبی تیره آغاز شده و به سمت رنگ زرد طلایی متمایل می‎ شود که بازتابی از رنگهای پرچم قزاقستان است.
he-palace-of-peace-and-reconciliationدر زیر این دیوار شیشه ای، نمایندگان 18 دین جهانی حضور می یابند که خود بازتاب کاملی از جمعیت مذهبی متنوع قزاقستان است. در زیر این بنای درخشان، بتن و فولاد چند گنجینه فرهنگی را در بر می گیرند که شامل موزه تاریخ ملی، مرکز تحقیقات ادیان جهانی و کتابخانه ادبیات دینی و معنوی است. فضای دیگری برای میزبانی همایشها و نمایشگاهها با حدود 1300 صندلی تامین شده است.
هرم به عنوان یکی از قدیمی ترین اشکال ساختاری در تاریخ معماری بوده که به عنوان نمادی از مصر باستان نمایشی طولانی داشته و سفری طولانی را به عنوان محکم ترین (و تنها بازمانده) شگفتی مهندسی در طول زمان داشته است. این شکل در طول زمان جهش داشته و فرصتی یافته تا به عنوان یک ساختار مدرن شکل بگیرد که در معماری بسیاری از ملل و قاره ها یافت می ‎شود. اگر این شش اثر معماری قابل قبول باشند پس فرم هرم جاودانه خواهد ماند.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *