جستجو
Close this search box.

طرح منتخب بخش مسابقه دانشجویی ASLA سال 2016 به نام Read

پروژه خوانش توسط تراویس کربتری طراحی شده که حروف کلمه read را به شکل مجسمه و به عنوان محل مطالعه در جوار کتابخانه ای عمومی در می سی سی پی آمریکا ساخته است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این پروژه توسط تراویس کربتری (Travis R. Crabtree) طراحی شده که حروف کلمه read را به شکل مجسمه و به عنوان کتابخانه ای عمومی، در می سی سی پی آمریکا ساخته است. معماران منظر به خوبی‌ از موانع و چالشهای بسیاری که یک پروژه قبل از بیرون آمدن از فضای مجازی لپ‌تاپ، باید بر آن‌ غلبه کند، آگاهی دارند. ساختن یک پروژه در دنیای واقعی‌ شامل طیف گسترده‌ای از عوامل و شرایط است که معمولاً دانشجویان در محیط آموزشی فرصت و موقعیتی برای مواجهه با آن‌ ندارند. این مساله حتی برای پرکار‌ترین دانشجویان نیز فاصله زیادی با مدینه فاضله دنیای آکادمیک ایجاد کرده است. اما راههای جایگزینی وجود دارد تا دانشجویان بتوانند در حین تحصیل، در جامعه حرفه ‌ای نیز فعالیت داشته باشند. در این مطلب نمونه‌ای از این تجربه معرفی خواهد شد.

کتابخانه ای عمومی به شکل مجسمه

سال گذشته تراویس در دانشگاه میشیگان مشغول به تحصیل بود‌ که در یک برنامه بورس تحصیلی‌ شرکت کرد و در نهایت کار وی در مسابقه دانشجویی مشهور و معتبر ASLA برنده شد. در ادامه، اهداف پروژه وی که”خوانش (read)” نامیده می‌شود، مورد بررسی‌ و تحلیل قرار می‌گیرد. این پروژه عبارت است از خلق فضایی شاخص و پر معنی‌ برای یک کتابخانه عمومی محلی که در فرم مجسمه ای خوانا در یک باغ مستقر است. تیم طراحی با هزینه‌ای اندک، تجربه ‌ای محدود و ساده ولی‌ ایده ‌ای هوشمندانه بر فضا تاثیر بسیاری گذاشتند.
طرح منتخب بخش مسابقه دانشجویی ASLA سال 2016 به نام خوانشاولین قانون موفقیت زمانی‌ که پول کافی در اختیار نیست؛ یافتن پشتیبان مالی مطمئن و تشکیل گروه است. در مورد پروژه خوانش، یک برنامه بورس تحصیلی به دنبال دانشجویانی بود که بتوانند پروژه های جدیدی را اجرا کنند که یا در راستای کمک به جامعه باشند و یا توسط سازمانهای مردم نهاد مورد حمایت مالی قرار گیرند. تراویس برای دریافت بورس انتخاب شد؛ چون روی مقاله ‌ای در حوزه خلق ایده ‌هایی قوی و اجرایی در خصوص چگونگی توسعه سایتهای محلی مختلف توسط دپارتمان معماری منظر دانشگاه میشیگان کار کرده بود.

خوانش بستر سایت و یافتن خلاء

در ورای ایده اینستالیشن، خوانش دقیقی از سایت وجود دارد که نشان می‌داد سایت از پتانسیل زیادی برخوردار است اما در عین حال با کمبود نیز مواجه است. تراویس با بررسی کتابخانه عمومی محله خود به این نتیجه رسید که با وجود خدمات متنوع  کتابخانه، حضور و فضای آن‌ در دید شهری کاملاً نامحسوس است، به طوری که بسیاری از مردم اطلاعی از آن‌ نداشتند.
هدف پروژه خوانش تغییر این شرایط بود؛ اینکه بتوان اتفاقات درون بنایی آرام از دهه ۵۰ میلادی را در بیرون نمایان کرد. اقدامی که باید صورت می‌گرفت این بود که کتابخانه توجه عموم را به‌ خود جلب کند و مهمترین نقش خود را که ارتقاء سطح دانش و سوادآموزی است، به وضوح به نمایش بگذارد. در نتیجه، فضای باغی‌ در پر بازدید‌ترین قسمت کتابخانه برای اجرای طرح انتخاب شد و طراحی‌ بر مبنای مجسمه‌ هایی با فرم حروف الفبا صورت گرفت.

طرح منتخب بخش مسابقه دانشجویی ASLA سال 2016 به نام خوانش
تعاملی بودن پروژه به پذیرش آن کمک می کند.

توانایی استفاده از معنای نمادین برای یک مجسمه، به گونه ای که برای همه آشنا و قابل فهم و خوانش باشد، عملی مبتکرانه و قدرتمند است. این پروژه به عنوان نوعی از هنر اینستالیشن، با کسانی‌ که پیام‌ و رابطه‌ معنادار آن با بنای پشت سرش را متوجه می‌شوند، ارتباط برقرار می‌کند. تاثیر شگفت انگیز استفاده از حروف، خارج از بستر مورد انتظار و مقیاس معمولشان، گزینه جالب توجه و شاخصی است که می تواند نظرها را به سوی نقطه عطفی در منظر شهری جلب کند اما اغلب مورد بی توجهی معماران منظر واقع می شود. این مجسمه علاوه بر اینکه به نمادی شاخص برای کتابخانه تبدیل شده، به عنوان اثری هنری در شهر، در آن واحد لایه ‌هایی در مقیاس کوچک و بزرگ شهری را با هم تلفیق می‌کند. همانطور که ماهیت مجسمه پویاست، کاملاً با فضای مجاور خود در داخل کتابخانه که اتاق مطالعه کودکان است، تطابق دارد و محیطی‌ خوشایند و محرک برای “خواندن” پدید آورده است.
با بررسی تجربیات دیگر مانند پروژه “ایستگاه اتوبوسی که نمی توان از دست داد”، به نظر می رسد مجسمه‌ هایی‌ که به صورت حروف الفبا هستند تاثیری مثبت و در عین حال مقرون به صرفه برای کاهش هزینه پروژه دارند. تراویس از یک تایپوگرافی  خوانا برای طراحی‌ِ چهار حرف الفبا به صورت سه بعدی استفاده کرد.
وقتی دانشجویان قطعات چوبی را به رنگ فیروزه‌ای در آورده و روی پایه‌های مخصوص قرار دادند، به تضاد رنگی آنها با دیوار آجری پشت سر پی بردند که موجب می شد این مجسمه ها از فاصله دور هم کاملاً شاخص و نمایان باشند. پس از ساخت مجسمه ها، نوبت نورپردازی آنها بود که با توجه به آنچه از پیش تعیین شده بود، از چراغهای  LEDبا ولتاژ پایین استفاده شد.

طرح منتخب بخش مسابقه دانشجویی ASLA سال 2016 به نام خوانش
نورپردازی پروژه با لامپهای LED

در طرح توسعه کتابخانه، ایجاد یک باغ در فضای سبزی در امتداد بنای کتابخانه و محل جای گیری مجسمه، پیش‌بینی‌ شده بود. گیاهان بومی که در تضاد با رنگ روشن زمینه‌ بوده و بر پیام مشارکت عمومی‌ تاکید دارند، فرش و بستری بسیار مناسب برای پروژه فراهم آوردند. نیاز به مراقبت اندک از گیاهان بومی در طول زمان، عاملی حیاتی‌ برای بقای آنها محسوب می ‌شد. علاوه بر این، آنها با منظر اطراف به خوبی‌ همخوانی داشتند. پس از آماده شدن باغ، با ۳ هفته کار مداوم تیم ۶ نفره معماران منظر، پروژه اینستالیشن خوانش به اتمام رسید.
طراحی‌ منظر با استفاده از مجسمه‌ های حروفی مانند Read این امکان را به وجود می آورد که پروژه ‌های شاخص با سرعت بالا خلق و ساخته شوند. کار کردن با این نوع طرحها معمول نیست ولی یک دانشجوی معماری منظر این ریسک را پذیرفت و موفق شد. این پروژه تمامی انتظارات را برآورده و تصویر بهتری از محله ایجاد کرد. اگر شما دانشجوی معماری منظر هستید یا معمار منظری باشید که به طور حرفه‌ای مشغول به کار هستید، مرور کردن پروژه های جایزه دانشجویی ASLA می‌تواند منبع تازه ای از ایده‌ های نو و کم هزینه برای شما باشد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *