در اکسپوی دبی، کشورها از محتوی چند رسانه ای در رساندن ایده خود به بیننده استفاده کرده بودند و اگر بازدیدکننده در آن فضا نمی بود، مفهوم اصلی انتقال پیدا نمی کرد.

مشخصات مطلب

سخن سردبیر پرونده اکسپوی دبی

نمایشگاه بین المللی اکسپو رویدادی متفاوت در جهت برقراری ارتباط نزدیک بین کشورها و تبادل ایده ها و نوآوریها است که از نظر فرهنگی و معماری بسیار حائز اهمیت است؛ هر کشور با طراحی غرفه خود در جهت نمایش آخرین دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی و همینطور دورنمای توسعه خود تلاش می کند تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

نخستین نمایشگاه اکسپو در سال 1851 در کریستال پالاس، هاید پارک لندن برگزار شد و از آن پس هر چند سال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می شود. در سال 2013 امارات به عنوان میزبان اکسپوی 2020 برگزیده شد، ولی به دلیل شیوع کرونا، اکسپوی دبی در سال 2021 فعالیت خود را آغاز کرد.

سخن سردبیر پرونده اکسپوی دبی 2020

اکسپوی دبی با موضوع “ارتباط ذهنها، ایجاد آینده” خود را معرفی کرد که اصلی ترین هدف آن ترسیم مسیری رو به جلو برای جهان با مشارکت 192 کشور در نمایشگاه است. جهانی که با اتصال ذهنها، آینده ای مفید برای همه انسانها خلق می کند، جهانی که با احترام به منابع ارزشمند زمین سعی در حفظ آن و ترسیم زندگی بهتر دارد.

اکسپوی دبی در مقایسه با اکسپوی سال 2015 که در شهر میلان برگزار شد، حرفهای بیشتری برای گفتن دارد؛ گویا رسالتی در جهت تغییر جهان، به نوعی که خود را حامی محیط زیست می دید، دارد، جهانی که همه انسانها را برابر و دارای حقی یکسان در استفاده از تکنولوژی و محیط زیست می بیند.

موضوعات مهم مطرح شده در اکسپوی دبی

به علاوه اکسپوی دبی با سه موضوع اصلی، غرفه ها را بخش بندی کرده است:

  • موضوع اول پایداری (Sustainability)، به این معنی که برای داشتن زندگی بهتر انسانها باید در هماهنگی با طبیعت از فناوریهای پیشرفته لذت ببرند، در غیر این صورت طبیعت انتقام خود را خواهد گرفت.
  • موضوع دوم تحرک (Mobility)، به این معنی که ما در دنیای ارتباطات زندگی می کنیم و از این نظر افق هایی را باید کاوش کنیم که باعث پیشرفت انسانها شود، زیرا تحرک تغییری شگرف به شیوه زندگی، ارتباط با مردم، درک فرهنگهای مختلف و تبادل دانش می دهد.
  • موضوع سوم، فرصت (Opportunity)، به صورتی که انسانها در دنیا با رفتارها و انتخابهای خود می توانند باعث ایجاد فرصت برای انسانهای دیگر شوند، در اکسپوی می توان دید که چگونه زندگی و اعمال ما، باعث خلق فرصت می شود و نمایش رویاها و آرزوهای مختلف کشورها پتانسیل درونی افراد را بر می انگیزد.

در همین راستا یکی از مواردی که بسیار مهم و حائز اهمیت بود، نوع ارائه این مفاهیم به بیننده است، تفاوتی که اکسپوی دبی نسبت به اکسپوی میلان داشت، استفاده بی حد و مرز از محتوی چند رسانه ای در رساندن مفهوم و ایده خود به بیننده بود به نحوی که در اکسپوی دبی بازدیدکنندگان در بسیاری از فضاها خود را عضوی جدا نشدنی از آن فضا می دیدند؛ به صورتی که اگر بازدیدکننده در آن فضا نباشد، مفهوم اصلی انتقال پیدا نمی کند.

در مقابل اکسپوی میلان بیشتر مفاهیم به صورت عینی و قابل لمس ارائه می شد که این پیشرفت در حوزه چند رسانه ای باعث شده بود که در اکسپوی دبی بیننده ارتباط بهتری با موضوع برقرار کند. از سویی وجود فضاهای جمعی مختلف در اکسپو قابل تامل بود؛ فضاهایی که با بهانه های گوناگون مانند نمایش، موسیقی، بازی با آب و برگزاری جشنواره های مختلف باعث جمع شدن انسانها و تعامل بین آنها شده بود. امید است که این رویدادها تغییری در نوع نگرش حاکمان کشورها داشته باشد و جهان جای بهتری شود.

سایت معمارمنظر به منظور تجربه حضوری در فضای غرفه ها و نگاهی منظرین به اکسپوی دبی، تصمیم بر برگزاری سفری پژوهشی با سرپرستی دکتر محمدرضا مهربانی گلزار گرفت که در ادامه پژوهشهای انجام شده در مورد غرفه های کشورهای مختلف در این سفر که در دی ماه 1400 انجام شده است، ارائه گردیده است.

در این پرونده مطالب زیر را می خوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *