• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
سه‌شنبه 3 خرداد 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر شهری

نورپردازی منحصر بفرد، ایده ای برای بهبود فضای شهری

محیا بهرامینویسنده: محیا بهرامی
چهارشنبه 28 مهر 1395
در منظر شهری
زمان مطالعه: 1 min read
A A
0
11
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

چالش بازطراحی سایتهای تاریخی یکی از حساس ترین و هیجان انگیزترین وظایف هر طراح منظری در موقعیتهای ویژه است. محوطه 3500 متر مربعی در شهر تروئِل اسپانیا که میدان توریکو نام دارد، برای سالها قلب زندگی شهری و محل ملاقات در شهر بوده است. با وجود میراث فرهنگی عظیم در اطراف میدان و سیستم آب زیرزمینی پیچیده، تمرکز میدان بر مجسمه محبوب گاو نری به نام توریکو است که در ارتفاع 76 متری بالای میدان، بر روی فواره ای خاص قرار گرفته است.

torico-square-01

یک تیم محلی طرح بازسازی شگفت انگیزی را پیشنهاد داد که ایده آن آشکارسازی تجهیزات آب زیرزمینی و همچنین تجربه حسهای متفاوت در معماری بود. طراحان به جای اضافه کردن عناصر جدید به میدان کوچک، پروژه نورپردازی خلاقانه ای در طرح کفسازی ایجاد کردند که نقش مهم فضای باز و ارزشهای موجود را تقویت می کند.

آشکار کردن رد پای گذشته در استراتژی طراحی

میدان تریکو چندان تفاوتی با قسمتهای دیگر مرکز تاریخی شهر نداشت. هر چند فضای زیرزمینیِ کمیاب آن و سازه های پر ارزش که از قرون وسطی به جامانده، یعنی دو آب انبار و یک طاق مخفی، در انتظار رونمایی بودند.

torico-square-02

الگوی طراحی

رویکرد طراحان شامل توجه به آب انبارها و ارتباطاتشان برای خوشامدگویی به بازدیدکنندگان، نوسازی کفسازی میدان، تعبیه طرح نورپردازی منحصر بفرد در کفسازی و اضافه کردن نورپردازی عمودی طبق قوانین اتحادیه اروپا بود. الگوی طراحی الهام گرفته از ایده سیرکولاسیون و سیالیتی بود که از دنیای آبی زیرزمین می آمد. وقتی این جریان نور به عنصری در سطح میدان بر می خورد، عکس العمل نشان می دهد؛ به این ترتیب که تراکم نور بر فراز آب انبارها کم می شود و اطراف فواره توریکو را فرا می گیرد. نماها و رواقها با نورافشانهای بالا به پایین تجهیز شده اند و فواره معروف میدان با پرتوهای نور از ساختمانهای اطراف روشن شده است.

 طرح نورپردازی منحصر بفرد

دستگاههای نور افکن LED که در کفسازی بازالتی تعبیه شده اند، به طور انحصاری برای این پروژه طراحی شده اند. در این پروژه دو اندازه از روشنایی برای خلق تمام ترکیبات در بیش از 1200 مقطع نوری وجود دارد. انتظار می رفت این تجهیزات نوری با چالشهایی نظیر شرایط خیلی خاص شارژ، اضافه شدن مراسم گاو دوانی به ترافیک معمولی موجود در میدان و ویژگیهای پیچیده خاک مواجه شوند. بنابراین از طریق نرم افزار خودکاری که نورافکنها را کنترل می کند یکی از جذاب ترین افکتها فراهم شد؛ این نرم افزار اپراتورها را قادر می سازد تا جداول زمانی در حال کار و شدتهای نور و الگوهای رنگارنگ متفاوت را برنامه ریزی کنند. در نتیجه نورپردازی، منظر شب را به شیوه های شگفت انگیزی تغییر داده و خاطره انگیز می کند.

torico-square-03

طرح پویای نورپردازی در شب، وزن بصری بسیار قدرتمندی دارد و به نظر می رسد تمایل به استفاده از آن رو به فزونی است. اما برخی عوامل انسانی به درستی در پروژه تعبیه نشده اند. مثلاً در هیچ قسمتی از این فضا نیمکتی وجود ندارد که امکان مکث و لذت بردن از فضا را فراهم کند. دستگاههای نورافکن نیز مورد انتقادی دیگری در این پروژه است که گرچه تقریباً یک سوم بودجه بیش از 6 میلیون یورویی را به خود اختصاص داده بودند، اما زمان زیادی نگذشت که دچار مشکلات فنی شدند. در واقع، حداقل 30 درصد از آنها خیلی زود نیاز به تعویض داشتند و سه سال بعد از پایان یافتن پروژه باز طراحی میدان توریکو، تمام نورافکنها با طرحی بهتر جایگزین شده بودند. متاسفانه چند ماه بعد، آنها هم دوباره خاموش شدند. علت آن نیز ممکن است عدم عایق بندی برای آبهای سطحی یا عدم تعبیه فضایی برای تخلیه گرمای سیستم LED باشد. پروژه های زیادی وجود دارند که تنها با سطح زمین به عنوان عنصر اصلی کار می کنند و از نورپردازی نیز جهت ایجاد تاثیرات احساسی مختلف استفاده می کنند. اما در این پروژه ها نورپردازی معمولاً نقش اساسی ایفا نمی کند. اما آنطور که طراحی میدان توریکو نشان می دهد، کشف توانهای بالقوه پلان نوری ارزش و تاثیرات بسزایی دارد.

منبع: +

برچسب ها: بازطراحیبافت تاریخیفضای سیالمیدان شهرینورپردازی
نوشته قبلی

نقش دیوارنگاری در معنا بخشی به منظر شهری

نوشته‌ی بعدی

گوشواره های زرد تهران

محیا بهرامی

محیا بهرامی

دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی

مطالب مرتبط

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین
منظر شهری

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین

نویسنده: سارا راژ
شنبه 27 شهریور 1400
0
108

وب سایت Time Out اخیراً 30 خیابان جالب در جهان را نه بر اساس طراحی شهری بلکه بر اساس تجربه مخاطبین و فعالیتهای ارائه شده در آنها رتبه بندی کرده است.

ادامه مطلب
8 پروژه شهری که جوامع را دگرگون کرده اند

8 پروژه شهری که جوامع را دگرگون کرده اند

شنبه 17 اسفند 1398
258
تاثیر آشفتگی بر منظر شهری در شهرهای هند

تاثیر آشفتگی بر منظر شهری در شهرهای هند

دوشنبه 22 بهمن 1397
61
بی مرزی در منظر شهری هندوستان

بی مرزی در منظر شهری هندوستان

دوشنبه 22 بهمن 1397
47
چاندیگار برخورد مدرنیته و سنت؛ نقش خنثی بودن فضاهای معماری مدرن در تطبیق پذیری با محیط

چاندیگار برخورد مدرنیته و سنت؛ نقش خنثی بودن فضاهای معماری مدرن در تطبیق پذیری با محیط

دوشنبه 22 بهمن 1397
91
نوشته‌ی بعدی
گوشواره زرد، زینت آویز درختان

گوشواره های زرد تهران

آن ویستون اسپیرن

آن ویستون اسپیرن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

یکشنبه 20 مهر 1399
بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

پنج‌شنبه 21 فروردین 1399
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

یکشنبه 12 آذر 1396
برخی از معماران پیشرو حوزه پایداری در عصر حاضر

برخی از معماران پیشرو حوزه پایداری در عصر حاضر

شنبه 7 اسفند 1395
نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

5
پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه های برتر شهری در جهان

4
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

4
شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

4
نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

پنج‌شنبه 20 آبان 1400
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

دوشنبه 17 آبان 1400
والتر هوود

والتر هوود

جمعه 14 آبان 1400

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

درباره ما

معمارمنظر

جستاری بر منظر، شهرسازی و معماری

استفاده از مطالب وب سایت معمارمنظر در فعالیتهای پژوهشی با ذکر منبع بلامانع است.

ما در شبکه های اجتماعی

  • 2.3k دنبال کننده

هیئت تحریریه

  • آمنه دانشمند
  • عاطفه کریمی
  • فائزه کاویانی
  • فاطمه طورچی مقدم
  • فاطمه زرینه زاد
  • لیلا جهانگیری
  • مهدی فاطمی

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم