جستجو
Close this search box.

کشف راز باغ دارویی محوطه دانشگاه نوارتیس

باغ دارویی گونه ای است که بر اساس خواص دارویی گیاهان شکل می گیرد. این باغها در صومعه ها ایجاد می شده اند. در دانشگاهی در سوئیس نیز این باغ طراحی شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

باغهای دارویی گونه ای از باغهای طراحی شده در نقاط مختلف دنیا هستند که بر اساس خواص دارویی گیاهان شکل می گیرند. عموماً اینگونه باغها در صومعه ها ایجاد می شده اند. اما در دانشگاهی در سوئیس باغ دارویی جدیدی توسط توربجورن اندرسون طراحی شده است. این باغ ساده اما مهم و تاثیرگذار در شهر بازل سوئیس واقع شده و عناصر زیادی برای عرضه دارد. باغ به عنوان بخشی از محوطه دانشگاه نوارتیس، مکانی است جهت تشریح و معرفی فعالیتهای کارخانه ای که به اکتشاف، توسعه و فروش محصولات نوین جهت پیشگیری و درمان بیماری، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی می پردازد. در زمینی با مساحت بیش از 2800 متر مربع، توربجورن اندرسون و تیم وی به طراحی باغی پرداخته اند که تاریخ، نمادگرایی، رنگ، ریتم و فضاهایی جهت تفکر، استراحت و آموزش از آن تراوش می کند.

باغ دارویی

باغ دارویی از لحاظ فرمی به شکل مستطیل و نیمه محصور طراحی شده و شامل دو بخش است؛ باغ مرکزی که به نوارهایی تقسیم شده و فضای اطراف باغ مرکزی که دارای معنای نمادین است. تمام باغ تحت نفوذ نمادگرایی قرار دارد پس عجیب نیست اگر هر گیاه و موادی در هر جایی از باغ به دلیل خاصی به کار رفته باشد. نوارهایی که در بخش مرکزی واقع شده اند، بسترهای گلکاری شده ای که گونه های مختلف از گیاهان دارویی در آنها کاشته شده را از هم جدا نموده اند.
physic-gardenباغ مرکزی توسط دیوارهای گرانیتی در نقش محافظ و مرزهای روانی محصور شده است و بازتابی از راز و رمز و محصوریت باغ – صومعه هایی است که طراح سعی بر حفظ آن در این مکان داشته است. فضای اطراف باغ مرکزی مرتبط با مردم سلتیک و استفاده آنها از چوب جهت اهداف پزشکی است. در بالای بستر گلها، دو مسیر پیاده زیگزاگی وجود دارد که متضمن معنای نمادین قدم زدن در باغ نیز هستند. در اینجا عابران قادر به تماشای گیاهان از بالا خواهند بود. همچنین اگر شما مایل به یادگیری در مورد گیاهان و مطالعه در مورد آنها باشید، می توانید اسامی گیاهان را که در کنارشان هستند را مشاهده کنید. این باغ دارای عناصر آبی با اشکال هنری، جایی برای نشستن در قالب سازه های موقت چوبی به همراه قفسه های کتاب، یک حصار با ارتفاع متغیر در اطراف باغ و گلدانهای متحرک است.

غنای رنگی حاصل از تغییر فصول

قطعاً شاخص ترین بخش این پروژه گیاهان، استفاده های پزشکی آنهاست. بسیاری از آنها جهت درمان بیماریها، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و تحقیقات علمی استفاده می شوند. تمام گیاهانی که در اینجا به کار رفته اند، می توانند به دسته بندیهای مختلفی تقسیم شوند. گیاهان یک ساله، همیشه سبز، پیاز گلها، درختان، حصارها و درختچه ها. هرکدام به نوعی در خلال تغییر فصول باعث ایجاد جلوه های زیبایی می شوند. در بهار رنگهای صورتی، سفید و زرد به مدد زعفران، خربق و نرگس پدید می آیند. در تابستان نیز شاهد پوشاننده های سطحی با رنگهای سرزنده و شاداب هستیم و پاییز نیز می توانید از تغییرات رنگی گیاهان از سبز تا زرد لذت ببرید.
گیاهان دارویی به کار رفته در این باغ دارویی شامل سیخک جو، انگشتانه، گل گندم، خشخاش بستانی، خار مریم، سورنجان، گل ختمی، اسطوخودوس، افسنتین، زنبق، شاه پسند، خربق سیاه، تاج الملوک، سوسن پلنگی و گونه های گیاهی دیگر است. ادغام علم پزشکی و معماری منظر در آینده می تواند به تولید بیشتر این باغهای ساده اما سودمند منجر شود. واقعیت این است که این باغها موجب افزایش آگاهی با مطالعه فواید دارویی گیاهان در کنار ارتباط با طبیعت می شوند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *