جستجو
Close this search box.

باغ کیمیاگری؛ نگاهی مخفی به باغ هیولا

باغ هیولا در ایتالیا یکی از اولین نمونه های هنر زمینی است که طراحی خاک و مخلوقاتی که در آن زندگی می کنند موزه ای واقعی از مجسمه هایی با معناهای نهفته است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

یکی از مهمترین اماکن تاریخی جهان که به جهت مجسمه های حیرت آور و جو مرموزش شناخته می شود، باغ هیولا در ایتالیا است. امروزه می توان گفت که این باغ یکی از اولین نمونه های هنر زمینی است که در آن طراحی خاک و مخلوقاتی که در آن زندگی می کنند کاملاً بر شخصیت آن اثرگذار بوده و موزه ای واقعی از مجسمه هایی با معناهای نهفته به وجود آمده است.

تاریخچه پارک هیولا

باغ زمانی به وجود آمد که کیمیاگری، نجوم و جادو ممنوع شده بود. ولی همزمان این دنیای مرموز ذهنهای روشنفکرانی همچون پرنس فرانسیسکو اورسینی را مجذوب روشنایی کرد. دوک بومارزو که ویسینو اورسینی نیز نامیده می شود، پارک را در سال 1552 به نام ویلای عجایب بعد از مرگ همسرش و به عنوان یادبودی برای او ایجاد کرد. البته بیشتر بحثها بر سر اینکه معمار آن کیست، همچنان ادامه دارد. برخی فکر می کنند ویگنولا و برخی دیگر معتقدند پیرو لیگوریو (1520-1585) پارک را طراحی کرده و گسترش داده است. پارک هیولا به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می شود. ممکن است در طول دوره زندگی اورسینی تمام بخشهای پارک برای عموم باز نبوده باشد. یک بخش ورودی بیشه ای مقدس است و بخش دیگر عمومی است.

monsters-park-01

باغ امروزی

امروزه باغ تقریباً همه ارتباطات و پیامهای اصیل خود بین مجسمه ها را از دست داده است. ساختار پارک فرمت متقارن و محوری را نقض می کند. به عنوان مثلث نامرئی مرموز به منظور جابجایی خلاقانه و دستیابی سحرآمیز به کل فضا ساخته شده است. با شروع ورودی واقع بین دو مجسمه عجیب، بازدیدکنندگان از تپه ای بالا می روند و دستورالعمل جملات لاتین را دنبال می کنند تا به معبدی که در انتهای سفر جادویی و زاهدانه قرار دارد، برسند.
با ورود به آنچه ارسینی آن را بیشه مقدس خود می نامید، بازدیدکنندگان با پیغامی بدین معنی خوشامدگویی می شوند: “تو! کسی که به این مکان وارد شده ای، قطعه به قطعه آن را مشاهده کن و بعد از آن به من بگو که آیا این همه شگفتی برای فریب دادن است یا صرفاً برای هنر ایجاد شده اند.”

موجودات جادویی

این باغ با تفکرات بسیار سحرآمیزی در ارتباط است و عبارات و گفته هایی بر مجسمه ها حکاکی شده اند که منابع ادبی و فلسفی مهمی را مخفی کرده اند. هر مجسمه معنای متفاوت و سطوح مختلف خوانشی دارد و به همین علت است که باغ جوی مرموز دارد. هر موجود به طور جداگانه شگفت انگیز و خاص است ولی در کنار هم موجب می شود بازدیدکنندگان مفاهیم و توافقات جدیدی را کشف کنند.

monsters-park-02

بیش از 24 کار هنر مدرن در باغ وجود دارد که شامل اژدهای در حال جنگ با شیرها و گرگها، فیل، لاک پشت و اسب بالداری که قدرت پایان دادن به همه نزاعها و بحرانهای سیاسی را دارد. اینها همه نمونه هایی از تمثیل های فلسفی و انسانی هستند. برخی از یادبودها نیز در باغ ساخته شده اند؛ سر در ورودی، مقبره، دروازه، تماشاخانه و معبد ابدیت (بنای یادبود گیلیا فارنس) که در بالای باغ قرار داده شده است. این باغ شگفت انگیز مدت طولانی است که مکانی دیدنی برای روشنفکران و هنرمندان شده است. به عنوان مثال سالوادور دالی پارک را دیده و بسیار آن را دوست داشته است که نقاشی 1946 به نام “وسوسه سنت آنتونی” را از آن الهام گرفته است. بیشه مقدس مثالی فوق العاده برای باغی است که ما را شگفت زده کرده و به دنیایی فانتزی دور از واقعیت ببرد.
برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *