جستجو
Close this search box.

احیاء سایت تاریخی درگیر در جنگ با طراحی منظر

یکی از مهمترین مناطق نبرد در جنگ جهانی اول در کشور بلژیک موضوع طراحی منظر قرار گرفته است. طراحی با احترام به تاریخ و شرایط فعلی سایت ماهرانه انجام شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

یکی از مهمترین مناطق نبرد در جنگ جهانی اول در کشور بلژیک موضوع طراحی منظر شده است. طراحی به منظور احترام به تاریخ و شرایط فعلی سایت به شکل ماهرانه ای انجام شد. سیاست این تیم طراحی کشاندن بازدیدکنندگان به داخل سنگرها یا کنار بمبها نبود. نکته مهم برای تیم طراحی، تداعی حس مکان برای بازدیدکنندگان بود به طوری که چهارچوب یک منظر بی نظیر شبیه به آنچه در آن جنگ در گرفته را تجربه کنند. پس احترام به ظرافت و علائم تاریخی باقی مانده در سایت از اولویتهای طراحی تعریف شد.

مکان جنگ تاریخی

این سایت در شمال غربی کشور بلژیک نزدیک مرز فرانسه واقع است. موقعیت جغرافیایی این مکان در نقطه استراتژیک جنگی بود و امکان حمله به بلژیک و فرانسه را برای ارتش آلمان فراهم می کرد. به همین خاطر، 5 نبرد بزرگ بین ارتش آلمان و نیروهای متشکل از بریتانیا، کانادا و فرانسه بین سالهای 1914 تا 1918 صورت گرفت. در طول این دوره زمانی این منطقه مدام در حال بمباران بود. علاوه بر موقعیت استراتژیک، اتفاق دیگری نیز در تاریخ منطقه افتاده است. این منطقه یکی از مکانهایی است که میزبان قرارداد آتش بس موقت جنگ به مناسبت کریسمس در سال 1914 بین آلمان و انگلستان بود.

چالشهای طراحی

مهمترین چالش برای طراحان احیاء یک سایت که تحت تاثیر اتفاقات جنگ جهانی اول قرار داشت و بازیابی منظر طبیعی آن بود. یکی از اهداف طراحی منظر پاسخ دادن به صدمات جنگی سایت بود. به منظور انجام اینکار معماران تصمیم گرفتند از میراث سایت بهره بگیرند و یک کانسپت ماهرانه را به عنوان خط مشی طرح دنبال کنند.
historical-war-site-01این پروژه در حقیقت به عنوان یک سمبل طراحی محسوب می شود، هر چند قصد گروه تعقیب کردن یک پروژه منظر تماشایی یا به رخ کشیدن ظرفیتهایشان به عنوان معمار نبود. بازیابی سایت به منظور تبدیل آن به مکانی برای تعمق، تفکر و آرامش، جایی که در آن بازدیدکنندگان بتوانند گوشه ای از تاریخ بشری را لمس کنند، تنها هدفی بود که برای تیم طراحی واقعاً اهمیت داشت.

برنامه دقیق و دخالت در منظر

در گذشته ارتش آلمان از این منطقه به عنوان یک مکان استراتژیک برای جنگ استفاده کرده است، دقیقاً همان جایی که به عنوان کارگاه منظر برای احیاء شرایط طبیعی در سالهای 2013 تا 2015 استفاده شد. حجم گذاری مستر پلان متشکل از محوطه های پارکینگ وسایل نقلیه و دوچرخه، ساختمان اطلاعات، یک راه طولانی کفسازی شده و دو نوع راه عابر پیاده؛ راه خیال انگیز و راه داخلی است. هر کدام از این فضاها به انسجام نواحی به جهت اینکه بازدیدکنندگان بتوانند از تمام پروژه لذت ببرند، کمک می کند.
historical-war-site-02گذر طولانی کفسازی شده که به عنوان یک پلتفرم شناور و متغیر طراحی شده از محوطه پارکینگ شروع می شود و برای بازدیدکنندگان یک تجربه منحصر بفرد رقم می زند؛ این امکان را فراهم می کند که در یکی از بلندترین نقاط این ناحیه قدم بزنند و دیدی گسترده به مناظر وسیع منطقه داشته باشند. به علاوه گذر طولانی یک منظره منحصر بفرد از عمق علفزارها را عرضه می کند.
طراحی پلتفرم ساده بوده و هندسه و ویژگیهای متغیر سایت را به نمایش گذاشته و تقویت می‌کند. با پیاده‌رو خاکستری پیش ساخته و نرده های فولادی به رنگ سیاه مات این پلتفرم یک پناهگاه منحصربفرد برای بازدیدکنندگان ساخته تا با منظر اطراف و تاریخ در ارتباط باشند. در انتهای پلتفرم، یک خلاصه مختصر و یک عکس پانوراما از سایت در طول جنگ جهانی اول برای بازدیدکنندگان به نمایش در آمده است.
historical-war-site-04بر خلاف این واقعیت که ممکن است عبور و مرور در سایت به واسطه توپوگرافی طبیعی و مصنوعی موجود، مشکل باشد، طراحی پیاده‌ روهای باریک و مسیرهای دوچرخه تمام نواحی پروژه را قابل دسترس و سهل‌الوصول کرده است. ایده طراحان در مورد چگونگی طراحی و دسترسی پیاده‌ روهای خوانا به تمام نواحی پروژه تاثیرگذار و جالب است. به یاد آوردن اینکه این سایت تحت تاثیر بمباران شدید قرار گرفته نیز مهم است. همچنین هر شخصی در هر سنی می‌تواند در سرتاسر پروژه پیاده‌ روی کند و در تاریخ سایت غوطه ‌ور شود.
این تاثیرگذاری از جنگ جهانی اول شروع شد چرا که نبردها هنوز هم در یاد مردم بلژیک باقی مانده است. بنابراین طرح، جنگ را در ظریف ترین جزئیات منظر به یادگار نگه داشته است. بکارگیری متریال متنوع و الهام‌ بخش، بهترین راه برای دستیابی به این هدف بوده است. گذرگاه چوبی پیاده، صفحات فولادی کورتن و بتن شالوده کفسازی را تشکیل می دهند. ترکیب آنها با نور خورشید الگوهای سایه روشن ملایمی را به وجود می‌آورد.
historical-war-site-03با گذشت زمان خاطرات قویتر می ‌شوند و گروه طراحی نتیجه گرفت که جنبه ‌های تاریخی سایت را احیاء نماید. رشد علفها، پارکینگ اتومبیل و ساختمان اطلاعات را تحت تاثیر قرار می دهد و هر دوی این فضاها را پنهان می‌کند. جنس متریال استفاده شده، کهنه شده و تغییر می‌کند که ایده احترام به گذشته نزد تیم طراحان را تقویت می‌کند. تقریبا 100 سال بعد، این سایت بخش بنیادین بازمانده از جنگ جهانی اول بوده و نقش مهمی در یادآوری گذشته ایفا نمود.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *