جستجو
Close this search box.

فناوری نوآورانه LED ابزاری برای ارتقاء کیفیت خیابانها

خیابان تنها اتصال فیزیکی بین دو نقطه نیست. با استفاده از نورپردازی LED می توان کارکرد خیابان را از یک مسیر به یک محور پر جاذبه برای عابرین پیاده تغییر داد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

یک خیابان تنها یک اتصال فیزیکی بین دو نقطه مشخص نیست. می توان به جای اینکه خیابان صرفاً یک راه برای رسیدن باشد، آنرا به عنوان یک جاذبه برای عابرین نیز قلمداد نمود. تیم معماران منظر Bauchplan با اتصال ایستگاه راه آهن و مرکز شهر قدیمی Böblingen در آلمان به روشی نوآورانه نمونه کاملی از این رویه را ارائه دادند. به طور حتم، تبدیل یک فضای ماشین ‌محور به عرصه پیاده ‌محور کار آسانی نیست. معماران منظر با موانع بسیاری برای کنار هم قرار دادن عواملی نظیر امنیت، خاص بودن مکان، جذابیت و راحتی و همچنین ساخت فضایی همزمان کاربردی و زیبا مواجه هستند.

فناوری LED

استفاده از نورپردازی به روش دیگری غیر از روال معمول، تاثیر بسزایی در کنار هم قرار گرفتن عوامل مذکور دارد. در این پروژه، نورپردازی خلاقانه LED  نقش عمده ای ایفا می کند. حلقه های غول پیکری از نور را تصور کنید که در بالای زمین معلق هستند و در شب هنگام می درخشند و در طول روز چشم شما را مجذوب خود می کنند. در مورد نور در یک منطقه خاص، امنیت اولین و اصلی ترین پارامتر است؛ احساس امنیت، مولفه بسیار مهمی است که مردم در فضاهای عمومی به آن احتیاج دارند. اگر شما به مردم این احساس را بدهید، آنها از آن فضا بیش از پیش بازدید می کنند و حقیقتاً از حضور در آنجا لذت می برند. هنگام طراحی یک مکان امن و سالم، معماران منظر با ابتکار و خلاقیت، نورپردازی فضا را طراحی کردند. تبدیل این مسیر به یک فضای پیاده روی عالی، یک چالش بود زیرا ایستگاههای راه آهن در بسیاری از شهرها جزو فضاهای عمومی جاذب شهری به حساب نمی آید. هدف اصلی این پروژه ساخت یک جو و فضای بی نظیر و موثر بود.
Innovative LED Technology 01

مشارکت فناوری، تخیل و پایداری

همه چیز در مرد طراحی این محور زمانی آغاز می شود که خورشید غروب می کند. 24 حلقه شناور نورانی که هر کدام 2.5 متر قطر دارند به عابرین خوشامد می گویند. یکی از مهمترین ویژگیهای حلقه ها این است که روشنایی آنهت به واسطه کاهش انتشار نور شهری، شاخص پایداری اقتصاد را داراست؛ بدین معنا که یک لامپ LED خیابانی می تواند روشنایی معادل یک لامپ سنتی را با مصرف نیمی از انرژی مورد نیاز آن تولید کند. در مقایسه با لامپ های مرسوم و معمول، لامپهای LED عمری معادل دو تا چهار برابر دارند. نکته مهم دیگر برای برخی از مردم این است که حشرات در شب هنگام کمتر جذب لامپهای LED می شوند. (انرژی فرابنفش منتشر شده از لامپهای معمولی برای آنها جذاب تر است.) این نه تنها برای افراد با روحیات حساس بهتر است بلکه به لحاظ زیست محیطی نیز برای حیات وحش شهری مناسبتر است. این بدین معناست که حشرات به جای جذب شدن به نورهای مصنوعی، در زیستگاه طبیعی خود باقی خواهند ماند، لذا شکارچیهای آنها هم کمتر به محیط مصنوع انسانی نزدیک خواهند شد و تعادل طبیعی کمتر ضرر خواهد دید.

تجربه روز و شب

در حالی که تاثیر این نوع روشنایی در شب تضمین شده است، تاسیسات گِرد آن در طول روز در سطح زیر خود سایه ایجاد می کنند. هر فضایی که در شب روشن می شود، دعوت کنندگی بیشتری دارد و دوستانه تر است. وقتی لامپها روشن هستند، احساس امنیت و گرما وجود دارد. حلقه های درخشان نیمه شفاف (با چهارده نقطه LED در هر کدام) به طور ویژه برای روشن کردن بدون خیره کنندگی طراحی شده اند، هر کدام از آنها یک حوض نوری از لامپهایی با شدت متفاوت می سازند. همچنین می توانند تنوع رنگی داشته باشند که آنها را برای فضاهای متفاوت که برای مناسبتها یا رخدادهای ویژه مورد نیاز است، مناسب می سازد. ظاهر غیرمعمول آنها می تواند شبیه بعضی UFO های کوچک باشد که به شکل مرموزی بالای خیابان معلق مانده اند، اما همه چیز به تخیل و ادراک فضایی مردم بستگی دارد.
Innovative LED Technology 02

غنی سازی با عناصر روی زمین

سنگ فرش طبیعی در تمام خیابان با ظاهری پیکسل مانند گسترش یافته است. گرانیتهای چهارگوش به تعداد زیاد، یک کف جالب توجه در رنگهای مختلف از کرمی و خاکستری رنگ را فراهم می کند که یک پرده نقشدار را که به زمین الصاق شده به یاد می آورد.

آب؛ یک المان حیاتی در فضای سبز

یک المان حیاتی دیگر در ساماندهی منظر که همیشه برای استفاده در طراحی توصیه می شود، آب است. آب همیشه در انواع فضاها موجود بوده است. بنابراین در این پروژه نیز استفاده شده است. شکل آبنماها به علت ایجاد ریتم و حرکت در محیط بسیار چشم نواز و گیرا هستند. آبنماها به دلیل ساختار پنهانشان، ویژه هستند؛ بدین معنا که ما فوران آب از زمین را می بینیم، اما تجهیزات لازم برای این فوران، زیر زمین قرار گرفته اند و پنهان هستند. آبنما 30 فواره دارد؛ سه ردیف با 10 فواره در هر کدام. همچنین آبنما از نظر شنوایی فضا را تحت تاثیر قرار می دهد و قسمتی از صداهای آزار دهنده ترافیک پیاده اطراف را کاهش می دهد.
Innovative LED Technology 03

تنوع در اشکال هندسی

با در نظر گرفتن اینکه اشیاء در هوا همگی المانهای دایره ای هستند، بر روی زمین مکعب ها و مستطیل هایی وجود دارند. با استفاده از اشکال مختلف تنوع و کنتراست در فضا به وجود آمده است. شبکه درختان و پوششهای زهکشی مکعبی شکل هستند. مبلمان خیابانی شامل باجه های دوچرخه، نیمکتها، مبلمان فضای باز و صندلیهای تکی هستند. این المانها از زیرساختهای فولادی با تخته هایی از درخت زبان گنجشک محلی ساخته شده اند. تمام این مبلمانها دارای رنگ طبیعی چوب هستند. نیمکتهای دراز فضای کافی برای نشستن را فراهم می کنند و تک صندلیهای چرخان به عنوان تجهیزاتی برای بازی بچه ها به حساب می آیند. به واسطه مکان خوب و ترافیک بالای عابر پیاده، این فضا بیشتر و بیشتر رونق یافته و محبوب شده است؛ ویژگیهای خارق العاده آن را برجسته و خوانا نموده و مخصوصاً با بکارگیری متریال طبیعی و نوآورانه و نیز فناوری نورپردازی آن، برجسته و مشخص شده است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *