جستجو
Close this search box.

صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از بام سبز

با استفاده از بام سبز بخش بلااستفاده ساختمان به جزئی کاربردی تبدیل شده و در درازمدت مشمول صرفه اقتصادی نیز هست و می تواند کارایی بام ساختمان را افزایش دهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در دنیای امروز چنین به نظر می رسد که همه به دنبال دستیابی به روشهایی جهت ارتقاء پایداری هستند. با توجه به مسائل بسیار مهم تغییرات آب و هوایی و در تلاش برای بهره برداری بهینه از زمین، مردم به زیرساختهای سبز در زمینه های طراحی و ساخت رو آورده اند. یکی از جالب ترین روشها برای ایجاد ساختمانهای سازگار با محیط ‌زیست، استفاده از بامهای سبز است.
با استفاده از بام سبز، بخش بلااستفاده ساختمان به جزئی کاربردی تبدیل می شود و در درازمدت مشمول صرفه اقتصادی نیز هست؛ یک بام سبز مزایای صرفه جویانه متعددی در هزینه به همراه دارد که می تواند کارایی بام ساختمان را نیز افزایش دهد.

صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از بام سبز
بام سبزی در هلند
کاهش مصرف انرژی

بامهای سبز به میزان قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش می دهند؛ گیاهان موجود بر بام سبز حرارت را جذب نموده و به عنوان عایق، ساختمانها را در تابستان خنک تر و در زمستان گرم تر نگه می دارند. این امر هزینه های تهویه مطبوع و گرمایش -که عموماً هزینه های آنها بر حسب مصرف به صورت تصاعدی افزایش می یابند – را کاهش می دهد. هزینه های سرمایش به علت کاهش درجه حرارت سقف، می تواند حدود 20 تا 30 درصد در ماههای تابستان تنزل یابد. (شبکه اخبار زیست محیطی) در طول زمستان، استفاده از بام سبز با کاهش نیاز گرمایشی، کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در ساختمان را در پی خواهد داشت. (ASLA) منفعت حاصل از صرفه جویی انرژی، یکی از دلایل استفاده از بام سبز است.

افزایش طول عمر بام

بام سبز باید به عنوان یک سرمایه گذاری در حیات دراز مدت ساختمان محسوب شود. هر چند هزینه های ابتدایی ممکن است سرسام آور به نظر برسد، اما مزایای درازمدت آن به تمام ناراحتیهای کوتاه مدت می ارزد. بامهای سبز کندتر از بامهای معمولی از بین رفته یا زوال می یابند. اگر به جای روشهای معمول از بام سبز استفاده کنید، طول عمر بام تا حد زیادی افزایش می یابد.
پوشش گیاهی و خاک بام سبز یک لایه حفاظتی به بام اضافه می کند که با قرارگیری در معرض عوامل محیطی، از تخریب مصالح سقف با سرعت معمول یک سقف نرمال جلوگیری می کند. این لایه پوشش گیاهی از سقف در برابر اشعه های مضر فرابنفش که منجر به افزایش درجه حرارت می شود، حفاظت کرده و تنش پوشش بام را کاهش می دهد. در واقع گیاهان به عنوان حائل عمل می کنند. بدین ترتیب می توان عمر مفید یک سقف را 20 سال افزایش داده، از هزینه تعمیرات جلوگیری کرده یا آنها را کاهش داد. (NRDC)

مدیریت آبهای سطحی ناشی از بارندگی

نحوه برخورد با آب در محیط مصنوع همیشه مسئله ‌ای نگران کننده است. در شهرها، میزان بالای سطوح سخت از نفوذ آب به درون زمین جلوگیری می کنند. اجرای زیرساخت های سبز بازده مدیریت روان آبهای سطحی را بهبود می بخشد. بام سبز گزینه‌ای عالی برای کاهش اثرات مخرب آبهای سطحی ناشی از بارندگی است. این امر از طریق کاهش سرعت جریان آب و کاهش میزان آب به سمت محیط شهری محقق می‌شود. ممکن است هزینه زیادی برای نصب سیستمهای زهکشی در کنار هزینه سقف خرج شود، اما نیاز به این سیستمها با احداث بام سبز کاهش می یابد؛ چرا که آب توسط گیاهان و خاک جذب می شود.

صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از بام سبز
بام سبز MEC

بامهای سبز مقدار زیادی از آب حاصل از بارش (چیزی در حدود40 تا 80 درصد میزان بارش سالانه) را جذب می کنند. (NRDC) جذب آب باران با کاهش نیاز به سیستمهای زهکشی سبب صرفه جویی در هزینه های احداث بنا می شود و از طریق برخورد با آب به شیوه ای طبیعی تر به محیط زیست کمک می کند.

افزایش ارزش املاک

بامهای سبز روشی موثر جهت استفاده از فضای غیرفعال بام است و آن را به سرمایه ای برای ساختمان تبدیل می کند. در ساختمانهای بزرگتر، بامهای سبز می توانند مکان مناسبی برای گردهمایی افراد و درک تجربه‌ای متفاوت از منظر شهری باشند.
همچنین ایده بام سبز می تواند پاسخگوی نیاز به فضای سبز در شهرها باشد. مردم به حضور در فضای سبز خارجی علاقه دارند و این فضای سبز برای سلامت کاربر و همچنین سلامت محیط به ویژه در مناطق شهری مفید است. این مسئله در کنار این واقعیت که بام سبز قادر به کاهش مصرف سالانه انرژی است، به عنوان امتیاز مثبت برای خریداران جدید ساختمان خواهد بود.

صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از بام سبز
بام سبز سالن شهر شیکاگو
جلوه زیباتر ساختمانهای اداری دارای بام سبز

یک شرکت با احداث بام سبز در واقع پیامی با این مضمون را به مراجعه کننده می رساند که “ما به آنچه می گوییم عمل می کنیم” و به صورت بالقوه به مشتریان نشان می دهد ارزشهایش در دنیای واقعی و در عمل به اجرا درآمده است. این امر اعتماد مشتریان را افزایش داده و رضایتمندی آنها از فعالیتهای شرکت را بیشتر می کند.
برای مثال، شرکت Whole Foods از جمله شرکتهایی است که اقدام به استفاده موثر از بام ساختمان کرده است. این شرکت در بالای فروشگاه خود در لینفیلد ماساچوست، به منظور پرورش محصولات برای عرضه مستقیم به مشتریان فروشگاه پایینی، مزرعه‌ای روی بام ایجاد کرده است. این روشی وجهه بسیار خوبی به شرکت بخشیده و میزان تعهدش در فراهم آوردن بالاترین کیفیت تولید ممکن برای مشتریان را به نمایش گذاشته است.
بام سبز سرمایه گذاری بزرگی است که می تواند ارزشهای هر ساختمانی را افزایش دهد. بامهای سبز علاوه بر همه مزایایی که در صرفه جویی هزینه ها دارند، سرمایه بزرگی برای یک شرکت و یا کاربری مسکونی محسوب می شوند. در طی یک دوره 40 ساله، هزینه یک بام سبز گسترده می تواند 20 تا 25 درصد کمتر از هزینه یک بام معمولی تمام شود. (NRDC) که البته این محاسبات جدا از صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش پس اندازی است که بام سبز به ارمغان می آورد.
اگر به فکر برآورد میزان مصرف انرژی در صورت احداث بام سبز برای یک ساختمان هستید، باید بدانید که دانشگاه ایالت پورتلند یک محاسبه ‌گر میزان انرژی بام سبز دارد که میزان پس انداز حاصل از این کار را نیز برآورد می کند. البته این محاسبه گر بر اساس شهرهای ایالات متحده و هزینه های اجرایی آن کار می کند و برای کاربر ایرانی کاربردی ندارد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *