• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
چهارشنبه 8 تیر 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سینما و منظر

از باغ ایرانی تا فرش ایرانی با رویای بهشت

زهرا ایلیاتینویسنده: زهرا ایلیاتی
یکشنبه 26 اردیبهشت 1395
در سینما و منظر
زمان مطالعه: 1 min read
A A
0
11
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

باغ ایرانی اولین محصول جهانی شده به نام ایرانیان است. در واقع وجودی است که نمود و جلوه بی مثال آن در ابعاد مختلف هنر ایرانی همچون ادبیات، موسیقی و فرش ایرانی جلوه گر شده است. گواه این مدعا در موضوع اکثر هنرهای ایرانی هویدا می شود که همان تصویر باغ بهشت است. چنانکه می بینیم حتی در ابتدایی ترین فرشهای ایرانی همچون پازیریک که هم اکنون در روسیه نگهداری می شود نیز مفهوم باغ ایرانی به نمایش در می آید. فرش ایرانی همچون دیگر هنرهای منشعب از باغ، نمودی از بهشت را در دو بعد به تصویر می کشد، حال آنکه باغ ایرانی همان مفهوم را در سه بعد رو به دیدگان بیننده می گشاید. به هر ترتیب در ایران، معماری باغ رفته رفته طرح فرشی شد برای تجسم همان باغ و فرش نیز الگویی شد برای معماری باغ. آنچه در این میان این دو را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می کند و پیوند بین آنها را همواره ناگسستنی تلقی می کند، این مهم است که در همه دوره های پیش و پس از اسلام، معماری فرش و معماری باغ، تجسمی بودند از بهشت موعود در ذهن ایرانیان که نمود آنرا با خلق هر دو به طور عینی در زندگی خود جاری می ساختند. از این میان، فرش ایرانی نمودی در دسترس تر است جهت ساخت زنده آن بهشت وعده داده شده برای ایرانیانی که در عصر برجهای آهنی این روزگار زندگی می کنند و نبود زمینهای وسیع برای باغسازی را صرفاً از جهت عینی و گاه شاید ذهنی! جبران می کند. آنچنان که فرش بهار خسرو پرویز با طرح باغی با صفا و پرگل و گیاه، با پرندگان خوش نقش و نگار و جانوران بالدار و شگفت آفرین، برای خسرو پرویز، یادآور بهاری بود با همین کیفیات در زمستان تیسفون.

از باغ ایرانی تا فرش ایرانی با رویای بهشت
فرش پازیریک که در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود.

نمود حس باغ ایرانی در فرش ایرانی، در طرحهای مختلف به اشکال گوناگون جلوه گر می شود اما تناسبات مستطیلی و حاشیه آن که مراد از دیوار محصور باغ بوده، در تمامی فرش های ایرانی مشترک است. اولین نوع فرش ایرانی، چهار بخشی است که تناسبات باغ ایرانی را به نمایش می گذارد. دومین نوع آن خشتی است، شامل قابهایی که در هر کدام هر یک از نمادهای باغ را به نمایش می گذارد. نوع سوم طرحی است از یک تک درخت که متعلق است به عشایر بختیاری. چهارمین طرح، ترنج نام دارد که نماد آبنمای بزرگ در باغ است. طرح گل افشان پنجمین طرح از باغ ایرانی است که به شکل گلدانی از گل در فرش به نمایش در می آید. طرح شکارگاه نیز شامل صحنه های شکار بوده و طرح محراب نماد ورودی در باغ ایرانی است.

از باغ ایرانی تا فرش ایرانی با رویای بهشت
قالی با طرح باغی (چهار بخشی)

مستند رویای بهشت به کوشش معصومه نورمحمدی، تلاشی است برای یادآوری باغ ایرانی در خانه هایی که در روزگار ما از عینیت باغ فاصله گرفته اند و زندگی آنان به گونه ای به هر دلیل توان تنفس پنج گانه در باغ ایرانی را از آنها سلب می کند. در این میان، با باز زنده سازی ارزش فرش ایرانی در خانه هایمان می کوشد تا نمودی نه چندان اندک از باغ ایرانی را در زندگی مان جلوه گر سازد.
مستند رویای بهشت از شبکه مستند نیز پخش شده است. در ادامه تیزر این مستند را می توانید مشاهده کنید:

برچسب ها: باغ ایرانیباغ بهشترویای بهشتفرش ایرانیمعصومه نور محمدی
نوشته قبلی

احیای زمینهای رها شده کارخانه تایسن

نوشته‌ی بعدی

میدان بن آکسفورد، ارتباط دهنده گذشته و حال

زهرا ایلیاتی

زهرا ایلیاتی

مطالب مرتبط

نقد و بررسی فیلم آواتار در دومین برنامه عصرانه سینما و منظر

نقد و بررسی فیلم آواتار در دومین برنامه عصرانه سینما و منظر

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400
232
نخستین برنامه عصرانه سینما و منظر؛ فیلم “بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار”

نخستین برنامه عصرانه سینما و منظر؛ فیلم “بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار”

یکشنبه 24 آذر 1398
5

بی فاصله با طبیعت؛ تحلیلی بر فیلم سینمایی رنگ خدا از دیدگاه منظر

بازخوانی منظر طبیعی فیلم سینمایی گلادیاتور

بازخوانی منظر سورئالیستی فیلم سینمایی هتل بزرگ بوداپست

معماری چگونه از طریق سینما سخن می‌گوید؟

نوشته‌ی بعدی
میدان بن آکسفورد، ارتباط دهنده گذشته و حال

میدان بن آکسفورد، ارتباط دهنده گذشته و حال

منظر بلاتکلیف در منطقه ۲۲ تهران

منظر بلاتکلیف در منطقه 22 تهران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

یکشنبه 20 مهر 1399
بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

پنج‌شنبه 21 فروردین 1399
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

یکشنبه 12 آذر 1396
برخی از معماران پیشرو حوزه پایداری در عصر حاضر

برخی از معماران پیشرو حوزه پایداری در عصر حاضر

شنبه 7 اسفند 1395
نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

5
پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه های برتر شهری در جهان

4
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

4
شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

4
نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

پنج‌شنبه 20 آبان 1400
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

دوشنبه 17 آبان 1400
والتر هوود

والتر هوود

جمعه 14 آبان 1400

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

درباره ما

معمارمنظر

جستاری بر منظر، شهرسازی و معماری

استفاده از مطالب وب سایت معمارمنظر در فعالیتهای پژوهشی با ذکر منبع بلامانع است.

ما در شبکه های اجتماعی

  • 2.3k دنبال کننده

هیئت تحریریه

  • آمنه دانشمند
  • عاطفه کریمی
  • فائزه کاویانی
  • فاطمه طورچی مقدم
  • فاطمه زرینه زاد
  • لیلا جهانگیری
  • مهدی فاطمی

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم