جستجو
Close this search box.

احیای زمینهای رها شده کارخانه تایسن

طراحان منظر از یک کارخانه صنعتی قدیمی با در نظر گرفتن اهداف زیست محیطی و حفاظت از بازمانده های صنعتی و جنبه های اجتماعی و فرهنگی، پروژه ویژه ای ساختند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پارک دویسبورگ نورد واقع در قسمت شمالی دویسبورگ کارخانه ای بود که توسط صنعت فولاد در سال ۱۹۸۵ رها و تا سال ۱۹۸۹ به طور کامل پوسیده و از کار افتاده شد. این سایت در حال حاضر بخشی از نمایشگاههای بین المللی شهر شده است. این پارک نتیجه بخشی از فرآیند ترکیب بیش از صد پروژه در طی ده سال است که از احیای یک قطعه زمین صنعتی و قدیمی که بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر در کنار رودخانه امتداد داشت، به وجود آمد. دویسبورگ نورد یک شاهکار خلاقانه منظری است که حدود ده سال برای تکمیل شدن، همواره در حال تغییر بوده است و در سال 1994 اولین قسمت آن بازگشایی شد.
هدف از این پروژه وضع استانداردها و دستورالعملهایی برای برنامه ریزی کیفیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی است. طراحان منظر از یک مکان صنعتی قدیمی با در نظر گرفتن اهدافی مانند بهبود زیست محیطی، سیستمهای زهکشی مدرن، حفاظت از بازمانده های صنعتی و جنبه های اجتماعی و فرهنگی، پروژه ویژه ای ساختند. در این پارک برای ایجاد یک محیط کاربردی و زندگی بخش و مکانی که فعالیت در آن رخ می دهد، فرمهایی از بازی، طبیعت، فرهنگ و تاریخ به شکلهای مختلفی با هم ترکیب شده اند و با استفاده از قوه تخیل و خلاقیت، بخشی از ساختمانهای قدیمی و صنعتی آن برای چشم اندازهای منظری حفظ و یکپارچه شدند. مساحت کل پارک به 230 هکتار می رسد که با توجه به موضوعهای مختلفی برنامه ریزی شده است.
Revitalizing Abandoned Sites 01کوره قدیمی این کارخانه نقطه اصلی تجمع مردم است که به عنوان نمادی از میدان متالیکا در این پارک است و با ریخته گری چدن ساخته شده است تا نشانه ارتباط گذشته و حال باشد. آبنمای فعلی این پارک در گذشته کانال فاضلاب کارخانه بوده که اکنون آب آن تصفیه شده و کاربران می توانند با پل یا مسیرهای عبوری از آن رد شده و با نشستن و به جریان انداختن قوه تخیل خود در منظره، از فضا لذت ببرند. در محل بازی دویسبورگ، همه مردم در تمام سنین بازی می کنند.
انبار سنگ این کارخانه قدیمی فضایی پر پیچ و خم است که با کمک هنرمندان موزه لمبورک طراحی شده و با طراحی پل، مسیرها و دهانه دیوارها نه تنها گالری بلکه باغها، صداها و منظره های پر جاذبه ای ایجاد شده اند. این پارک به نمایشهای نور خود نیز مشهور است.
Revitalizing Abandoned Sites 02این پارک یک تعادل عالی بین معماری، تاریخ و طبیعت است به طوری که در طول زمان توسعه یافته است. مخاطبین می توانند محیط زیست و کشاورزی که قبل از عصر صنعتی با منظره ترکیب شده است را در این پارک پیدا کنند. در این پارک با کلاسهایی برای کودکان و آموزش آنها درباره غذا و حیوانات، برنامه های آموزشی محیط زیست تشکیل می شود. وقتی پارک دویسبورگ نورد بازگشایی شد هنوز در حال تغییر و تحول بود. در حال حاضر این پارک میزبان جشنواره ها، رویدادهای ورزشی، نمایشگاههای تجاری، سینمای تابستانی، جشنواره نقاشی محلی، جشنها و بسیاری از فعالیتهای دیگر است. ساختمان اداری و قدیمی کارخانه اکنون به خوابگاهی برای جوانان تبدیل شده که زندگی را به این پارک آورده است. این پارک نمونه ای شگفت انگیز و موفق از نحوه باززنده سازی یک ناحیه صنعتی رها شده است که با ترکیب طبیعت و ویژگیهای شهری به یک فضای باور نکردنی تبدیل شده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *