جستجو
Close this search box.

مروری بر کتاب طب سوزنی شهری نوشته جیم لرنر

کتاب طب سوزنی شهری با بیان صدها داستان کوچک، می‌خواهد که ما مجددا به شهرهایمان فکر کنیم و نگاهی به جزئیات کوچک بیندازیم که مناظر شهر ما را شکل می‌دهند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ناشر این کتاب که در سال 2014 توسط اریان داهر، مک‌مارگولیس و پیتر موئلو، از زبان پرتغالی ترجمه شده، آیلند پرس بوده و دارای 143 صفحه است. این کتاب با بیان صدها داستان کوچک شهری، راهنمایی الهام‌بخش است. جیم لرنر می‌خواهد که ما مجددا به شهرهایمان فکر کنیم و نگاهی نزدیکتر به همه جزئیات کوچک و افرادی بیندازیم که مناظر شهر ما را شکل می‌دهند.
در طول این 143 صفحه، در هر دو صفحه تصویری نمایش داده شده و فونت آن به اندازه‌ای است که حتی افراد مسن هم می‌توانند بدون هیچ مشکلی آن را بخوانند. این کتاب، ساده است و اندازه‌ای بسیار مناسب دارد.
پیشگفتاری از کارول کولتا از بنیاد نایت، دیباچه‌ای از جان جل (که یک معمار و نیز یک نویسنده است) و یک مقدمه، صفحات اول کتاب را تشکیل می‌دهند. سپس محتوای آن به 39 فصل تقسیم می‌شود که هر کدام، دو تا شش صفحه به طول می‌انجامند. این فصلها دارای نامهایی مانند «مردم در خیابان»، «شهرتان را نقاشی کنید» یا «نور، یک طب سوزنی خوب است» هستند. هر فصل، حداقل یک و اغلب چندین داستان کوچک دارد که وابسته به عنوان خاص آن فصل هستند.
اشتباهاتی در نام انتخاب شده برای برخی فصلهای کتاب وجود دارد. گاهی محتوای فصلها، با نامهایی مانند «نامه‌ای به فلینی» یا «وجود نبوغ»، اصلاً مشخص نیست. به علاوه، شماره‌گذاری صفحات در فهرست مطالب جا افتاده است که باز کردن مستقیم کتاب در یک فصل خاص و حل کردن راز نام فصل را غیرممکن می‌سازد.
Urban Acupunctureهمه فصلهای کتاب، داستانهای دل‌گرم‌کننده و الهام ‌بخشی را تعریف می‌کنند. این نوع داستان درباره شهرهای کوچک است که باعث می‌شود شما شگفت ‌زده شوید که آیا یک شهر – صرف نظر از اندازه آن – می‌تواند بدون ای‌ها شهر باشد؟ در حین خواندن این کتاب، می‌توان اشتیاق لرنر برای برنامه ‌ریزی و درک هر شهر منحصر به فردی را که در زندگی‌ اش دیده است، احساس کرد. گاهی ادامه مطالعه کتاب، به جای پریدن به خیابان و دویدن به سوی مردم و شروع به تغییر و بهبود شهر، دشوار است.
در این کتاب، نویسنده دیدگاه ‌های خود را درباره شهرهای بزرگ با ما در میان می‌گذارد. او توجه ما را نه تنها به ویژگیهای کالبدی هر شهر جلب می‌کند، بلکه عوامل فرهنگی، روانشاختی و بسیاری عوامل دیگر را هم در نظر ما می‌آورد. او می‌گوید: «درست مانند داروی خوب که به تعامل مناسب میان پزشک و بیمار بستگی دارد، برنامه‌ ریزی شهری موفق هم شامل واکنش سالم و سریع در شهر، بررسی اینجا و آنجا برای تحریک بهبود شهر و واکنشهای زنجیره ‌ای مثبت است. مداخله یعنی تجدید حیات، راهی ضروری برای ایجاد کارکرد یک ارگانیسم و تغییر آن».
زبان تخصصی به ندرت در این کتاب وجود دارد که باعث شده تا راهنمایی آسان برای هر کسی باشد که می‌خواهد در تغییر برای بهبود شهر سهم کوچکی داشته باشد. با این حال، اغلب دشوارترین وظایف بسیار ساده‌تر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید و طب سوزنی شهری ما را تشویق می‌کند به دنبال ایده‌ها و راهکارهایی باشیم که  انتشار آنها و تبدیل کردنشان به عمل، آسان باشد.
این کتاب قطعاً برای هر کسی که علاقمند یا درگیر زندگی شهری است، ارزش خواندن دارد. این کتاب، تنها درباره برنامه ‌ریزی صحبت نمی‌کند، بلکه به این موضوع هم می‌پردازد که چگونه مسئول ایجاد یک پروژه باشیم؛ به ویژه برای کسانی که به عنوان معمار منظر یا برنامه ‌ریز شهری کار می‌کنند. بررسی مجدد اهمیت نقشی که ساکنان در هر شهری ایفا می‌کنند، از مواردی است که می‌توان در این کتاب آموخت. می توان از رک‌گویی و بی‌پردگی این کتاب الهام گرفت و شروع به ایجاد دیدگاه ‌های خود و تحریک تغییرات کرد.

منبع: +

یک پاسخ

  1. سلام‌عزیزم. مطلب جالبی بود در آشنایی ما با این کتاب.
    میخواستم بدونم شما پی دی اف این کتاب طب سوزنی شهری از لرنر رو دارین؟؟ ممنون‌میشم اگه برای من ایمیل کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *