جستجو
Close this search box.

احیای شگفت انگیز رودخانه شهر ژانگ جیاگنگ

با وخیم شدن آلودگی رودخانه در شهر ژانگ جیاگنگ، طرحی از بوتااو با سبکی برآمده از کشور چین و عناصر ساده اضافه شده و الهام از روح فرهنگی آن جهت احیاء ارائه شد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این رودخانه در امتداد خیابانهای تجاری با طول 2200 متر و عرض تقریبی 12 متر در شهر جیانگ سو چین واقع شده است. با وجود اندازه بزرگ شهر، توسعه در اطراف رودخانه در اوایل سال 1990 و دیرتر از شهرهای دیگر شروع شد، آلودگی رودخانه از زمان سرازیر شدن فاضلاب خانه های اطراف به طور مستقیم به داخل رودخانه زهکشی شده شروع شد. این آلودگیها که تاثیر بسیار زیادی در این شهرگذاشته بود، به عنوان یک مشکل جدی بروز پیدا کرد. مردم در مواجهه با رودخانه کثیف، تراکم ترافیک و نقص زیرساختها، تصمیم به پیگیری پاکسازی رودخانه مورد علاقه خود گرفتند.

احیای رودخانه شهر

بوتااو توسط شهرداری انتخاب شد تا نه تنها تمیز کردن رودخانه، بلکه تمیز کردن و سازماندهی مجدد شهر را بر عهده بگیرد. طراحی با ارائه چند طرح سیاه و سفید شروع شد و بعد از آن طرح به زیرساختهای جدید و پیچیده برای این شهر توسعه پیدا کرد. طرح شامل یک جاده متقاطع جدید و پارکینگ زیرزمینی برای حل مشکلات ترافیکی؛ یک پارک برای حفظ محیط زیست رودخانه – که هنوز هم توسط مردم مورد استقبال قرار می گیرد – و در نهایت یک منطقه تجاری برای بهبود وضعیت اقتصادی شهر است.
طراح، طرحش را به عنوان سبکی برآمده از کشور چین با عناصر ساده اضافه شده و الهام از روح فرهنگی آن توصیف می کند. این پروژه به سه بخش قابل تشخیص تقسیم شده است؛ بلوک گودو هاربر، بلوک باغ تفرجگاه و بلوک سابق میدان پارکینگ که همه توسط رودخانه بهم متصل شدند. اما در طرح مجدد در مرکز این اتصال بندرگاهی جدید دیده شده است. خطوط منحنی، کشت بومی و مواد مخلوط شده بازتابی از فرهنگ جیابو هستد. فراوانی تاریخ و زندگی در این مکان با یادگار به جا مانده از معماری سلسله ها و فرهنگهای قدیمی در هم آمیخته اند و در طراحی بندر جدید نیز از این مفاهیم استفاده شده و به نوعی تاریخ همه جای آنرا احاطه کرده است.

احیای شگفت انگیز رودخانه شهر ژانگ جیاگنگ
در این طرح از خطوط منحنی با تاثیر از فرهنگ و تاریخ شهر استفاده شده است.

بعد از اجرای طرح مردم به سادگی می توانند در کنار آب راه بروند و کودکان ساکن در آن محله با پاهای برهنه بر روی آب عاری از هرگونه کثیفی بازی کنند. تمیز کردن آب رودخانه با تغییر مسیر جریان آب باران و یک سیستم لایروبی پیشرفته امکان پذیر شد. تیم طراحی فرهنگهای موجود معاصر را نیز مورد توجه قرار داده و کاربریهای متشکل از غرفه های نمایشی گیاهان را به تقلید از منظره احداث شده در امتداد جنوبی رودخانه یانگ تزا ساختند. پلهای قدیمی نیز به جای تغییر، تعمیر شدند.
خدمات پشتیبان مانند کافی شاپ، نمایشگاه هنر عمومی و سرویسهای بهداشتی بدون خدشه دار کردن طرح ایجاد شده اند. تلاش معماران چینی برای دستیابی به تعادل بین عملکرد ساختمانها بدون اینکه تخریبی در آنها صورت گیرد – که البته امری طاقت فرسا است – و برای زیباتر شدن حاشیه رودخانه بوده است.
در طراحی منطقه دو مفهوم نمایش دادن و مخفی کردن به کار گرفته شده است. به عنوان مثال طراحان ساختمان نمایشگاه را در میان درختان اطراف پنهان کرده و اجازه می دهند قهوه خانه قابل مشاهده باشد و یا نمایش فضای بازی از سمت رودخانه به جلب مخاطب برای آن می پردازند. جزئیات طرح حتی ایستگاه های اتوبوس را برای راحتی ساکنین شهر دربرمی گیرد. همه این دلایل سبب شد تا انگیزه طراح این باشد که حسی از صلح و آرامش را به جای هرج و مرج  و البته با حفظ کامل روحیه سایت و معماری چینی جایگزین کند.
همراه با توسعه سریع  اقتصاد چین، ساختمانهای مسکونی در حال رشد سریعتر از آنچه که مردم از محیط زندگی خود انتظار دارند، هستند. منظر مدرن باید نقطه ای از منظره صنعتی که روش و عملکرد هر دو  در آن مهم هستند را در برگیرد و یک فضای عملکردی مدرن بر اساس نیازهای انسان ساخته شود.
این فلسفه تنها در اینجا فقط برای نمایش نیست، بلکه به صورت موفقیت آمیزی ثابت شده است و کار می کند. شهری که یک بار به معنای واقعی کلمه در حال سقوط بود دوباره متولد شد. این در حالی است که مد روز به راحتی با بسیاری از فرهنگها و سوابق تاریخی به آن اضافه شد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *