جستجو
Close this search box.

بیمارستان فیونا استنلی؛ منظری برای سلامتی

طراحان بیمارستانی در استرالیا با استفاده از چشم‌ انداز، نور و دسترسی به محیط طبیعی موجب پیشرفت بهبود سلامتی بیماران و کاهش زمان بستری و نیاز به دارو شدند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

بیمارستانها عموماً مکانهایی هستند که مردم برای درمان و کسب سلامتی به آنها مراجعه می کنند. بنابراین جای تعجب ندارد که برای طراحی منظر بیمارستان فیونا استنلی معماران هاسل به سراغ خلق فضایی شفابخش و طبیعی رفتند. چنین فضایی به بیماران این امکان را می‌دهد که هم در فضای داخل و هم بیرون، بهبود یافته و ورزش کنند. پیش از آن که حتی کار طراحی آغاز گردد، تیم همکاران از یک طراح در روش مراقبتهای‌ درمانی مبتنی بر شواهد، در مورد نحوه آغاز کار یاری گرفتند. این مشاور در طراحی بیمارستانها، مطالعاتی انجام داد که نشان دادند که چشم‌ اندازهای سبز، نور طبیعی و دسترسی به محیط های طبیعی همگی در کنار هم کمک می‌کنند تا نه تنها بهبود روانی و سلامتی جسمانی بیماران پیشرفت کند بلکه طول مدت بستری و نیاز به داروهای مسکن کاهش یابد. مطالعات او همچنین نشان داد که سهولت دسترسی فضاهای بیرونی می‌تواند برای پرسنل بیمارستان که به دنبال لحظه ای آسودن از محیط کار دارای استرس خود هستند، مفید باشد.

بیمارستان فیونا استنلی؛ منظری برای سلامتی
سهولت دسترسی فضاهای بیرونی می‌تواند برای پرسنل بیمارستان که به دنبال لحظه ای آسودن از محیط کار دارای استرس خود هستند، مفید باشد.

با درنظر گرفتن این موارد بیمارستان به عنوان یک کل، به شکل یک محیط شفابخش طبیعی طراحی شد. ساختمان نه تنها از مزایای نور طبیعی بهره‌مند بود، بلکه از دید و چشم اندازهای موجود و طراحی های جدید چه در داخل و چه در اطراف ساختمانها که از ابتدا بخش جدایی ناپذیر طرح بودند، برخوردار است.

طراحی برای شفایابی

این بیمارستان با بردن جایزه‌ معماری پایدار در مسابقات معماری استرالیای غربی در سال 2015 به عنوان پایدارترین پروژه‌ ایالت نامگذاری شد. داوران این مسابقه اذعان داشتند که یکپارچگی معماری، منظر و هنر مردمی در این پروژه قابل توجه است؛ به گونه ای که خالق لحظاتی به یاد ماندنی می‌شود که عکسها قادر به ثبت آنها نیستند. شکل گیری این مهم تا اندازه ای وابسته به منظر طبیعی داخل و اطراف محوطه است که نه تنها از گیاهان موجود سایت بهره برداری چندگانه می کند بلکه بهشتی برای حیات وحش بومی منطقه ایجاد کرده است. داوران مسابقه معماری استرالیای غربی بر این باورند که این بیمارستان به علت تعهد به معماری پایدار یک معیار تعیین کننده‌ برای دیگر ساختمانهای عمومی در استرالیای غربی است.
عاملی که باعث ایجاد طراحی موفق این پروژه گشته، تمرکز بر این نکته است که بیمارستان مکانی برای شفای بیماران و همچنین تمرکز بر پشتیبانی از پرسنل باشد. طراحی این بیمارستان شامل 24000 مترمربع معبر، 16500 متر مربع فضای باز عمومی، 10000 متر مربع حوزه ساختمانی با جانمایی فضاها و حیاط‌ ها و 5000 متر مربع بامهای سبز است. همه‌ اینها به این منظور طراحی شد که بیماران بیشتر احساس آسایش کنند. طراحان با طرح ریزی فضاها و استفاده درست از انواع مقیاسها و ابعاد، زمینه ایجاد حواس پرتی بیماران را فراهم آورده اند. بدین ترتیب بیماران به طور لحظه‌ای از یاد می‌برند که در بیمارستان حضور دارند و این به روند کسب سلامتی آنها کمک می کند.

برنامه ریزی برای پایداری

طراحان دریافتند که برای حفظ و نگهداری باغچه های وسیع سایت به یک سیستم آبیاری گسترده نیاز دارند، اما برای استفاده از چنین سیستمی که آب بسیار زیادی مصرف می‌کند، در تردید بودند. برای مدیریت این مسئله، ابتدا با سیستمی متشکل از خط القعرها، یک دریاچه خوش منظر و مخازن تصفیه‌ زیرزمینی ایجاد نمودند و سپس فاضلاب سطحی را جمع آوری و تصفیه کرده و آنرا به آبخیزهای موجود در همان محل باز می ‌گردانند. آب در این محل جمع‌آوری شده و در سیستم آبیاری سایت به کار می‌رود. طراحان به منظور کمک به کاهش مصرف آب تا جایی که می توانستند از گونه‌ های گیاهی بومی استفاده کردند. بیش از 2100 درخت و  160000 درختچه که بیشتر بومی بودند به منظور بازسازی مسیرهای سبز و برقراری ارتباط بین سایت و دو بوته‌ زار حفاظت شده اطراف آن به کار برده شد. حتی نمای ساختمان، بیمارستان را به منظر محلی مرتبط می کند. اشکال، بافتها و رنگهای میوه مخروطی گیاه بانکسیا که در محوطه جنگلی اطراف یافت می شود الهام‌بخش هندسه تکرار شونده لوزی شکل نما است. در نهایت نیز یک بام سبز با تنوع گیاهی بالا برای ایجاد پیوند با یکی دیگر از گونه ‌های محلی حفاظت شده یعنی طوطی کاکل سفید کارنبی طراحی شد.

بیمارستان فیونا استنلی؛ منظری برای سلامتی
اشکال، بافتها و رنگهای میوه مخروطی گیاه بانکسیا که در محوطه جنگلی اطراف یافت می شود الهام‌بخش هندسه تکرار شونده لوزی شکل نما است.

دکتر استنلی که این بیمارستان به نام او خوانده می شود، اعتقاد دارد که اگر شما به یک محیط دلپذیر نظر کنید در واقع سریعتر سلامتی خود را باز می یابید و این بدین معناست که بیماران سریعتر به خانه باز می گردند. امروزه تاثیر استفاده از طبیعت برای ارتقاء درمان، به عنوان شیوه ‌ای موفق در مراقبت درمانی و طراحی بیمارستان، ثابت شده است. با نگاهی امیدوارانه، سایر ایالات نیز به این روش توجه نشان داده و از فرم بیمارستانهای سازمانی گذشته خارج خواهند شد و به شیوه ‌ای کل نگرتر روی می آورند که اجازه می دهد بیماران از فضای خارج به عنوان بخشی از فرآیند توانبخشی خود بهره گیرند. در نهایت، طبیعت بهترین نمونه از حیات است و بدین ترتیب است که می تواند الهام‌بخش بهبودی و شفا باشد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *