جستجو
Close this search box.

استفاده از تغییرات فصلی برای خلق منظری برجسته

در یک مجتمع مسکونی در مونترال، طراحان منظر با استفاده از زمینه سفید به عنوان نماد اقلیم کانادا و گیاهان خاص، مناظری متناسب با تغییرات فصلی را خلق کرده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شهروندان به منظر و طبیعت در تمام طول سال علاقه مند هستند. چگونگی پاسخدهی مطلوب و برآوردن نیاز طبیعت جویی و اشتیاق شهروندان، سوالی است که در این راستا مطرح می شود. منظر طبیعی پیرامون می بایستی نیازهای روزمره همچون تفریح و آرامش را در تمام طول سال برای ساکنان شهر برآورده سازد؛ به خصوص فضاهای سبز خصوصی و مسکونی، بایستی چندعملکردی بوده و کسل کننده نباشند. با در نظر گرفتن این موضوع، معماران منظر NIPpaysage تصمیم گرفتند تا طراحی چهارفصل را برای ساکنان آینده مجتمع YUL خلق کنند.

مجتمع YUL

YUL نهایت زندگی شهری مجلل در مونترال را فراهم می کند. میان مجتمعهای شیک و به روز، پنت هاوس های کم نظیر و خانه های منحصر به فرد، حیاط مرکزی داخلی با تناسبات فوق العاده بزرگ، قلب پروژه را شکل می دهد. فضایی منحصر به فرد که به ساکنانش تعلق دارد. عامل اصلی و الهام بخش برای طراحی حیاط مرکزی، جنبه تندیس گونه مناظر زمستانی بود. هوای سحرآمیز از طریق فریم های مختلف ترکیبی در تمام طول سال قاب می شوند.
انتخاب گونه های گیاهی نیز، زمینه اصلی سفید رنگ – به عنوان نماد مونترال – را منعکس می کند زیرا تنه درختان انتخاب شده، به رنگ سفید است. بدین ترتیب در این پروژه هدف کلی طراحان مبنی بر آشکارسازی شخصیت واقعی زیست بوم و مداخله بر اساس آن، تحقق یافته است. طراحی این منظر ترکیبی از مبانی مفهومی قوی، رویکردهای پایداری و توجه زیاد به ساخت و ساز و جزئیات اجرایی است.
YUL Condominium 01برای اجرای طرح منظر چهارفصل با یک روش موثر، طراحان استفاده از تپه را برگزیدند. تپه سازی و کار با لایه های مختلف زمین عناصر اصلی در ساختار پروژه هستند. مصالح مورد نیاز برای تپه ها، از خاکبرداری فونداسیون ساختمان تامین شد. بنابراین طرح، مقرون به صرفه و اقتصادی نیز بود. با در نظر گرفتن این واقعیت که طبیعت بکر، تقارن ندارد، طراحان تپه هایی با اشکال نامنظم طراحی کردند؛ اشکال سینوسی و شیبهای مناسب و برنامه ریزی شده، بستر مناسبی برای گیاهان فراهم آورد و مشکلات فرسایشی را برطرف نمود.

ترکیب بندی تپه های اجرا شده جنبه های مثبت متعددی دارد که شایان توجه و بررسی است؛

  • بکارگیری تپه ها پاسخی زیبایی شناسانه به محیط مصنوع پیرامون است.
  • مکانیابی تپه ها با تاکید بر نواحی خاص و نقاط عطف صورت گرفته است. این تپه ها با ایجاد موانع طبیعی و نامحسوس، حریم خصوصی، مسیرها، میدانچه ها و پیش فضاهای خصوصی را تعریف می کنند. همچنین مناظر ناخواسته برای فضاهای خصوصی را مسدود می کنند.
  • کنج ها و تورفتگیهای ایجاد شده در تمام فصول زیبا و تماشایی هستند.

طراحان بر اساس زهکشی و ایجاد خرد اقلیمهای متفاوت در فضای تپه ای، گیاهانی برای کاشت انتخاب کردند که متحمل شرایط خشک باشند؛ چرا که بر روی تپه، تخلیه آب با سرعت بیشتری انجام می شود. علاوه بر این، گیاهان انتخاب شده تاکیدی بر فرم تپه ها هستند و اصالت فراز و فرود محوطه را حفظ می کنند. ارتفاع مختلف آنها، بافت و فرم تاج پوشش گیاهان نیز در فصول مختلف مورد توجه است. در ادامه، به چگونگی تغییرات منظر در فصول مختلف می پردازیم.

طراحی منظر چهار فصل

طراحی حیاط مرکزی چهار فصل در مجتمع، با فراهم آوردن چشم انداز طبیعی و زیبا برای ساکنان مجتمع، اشتیاق و علاقه آنان را  برمی انگیزد. گروه طراحی برای مهمترین بخش این طرح (حیاط مرکزی)، ترکیبی از گیاهان بومی منطقه، گیاهان پر گل چند ساله، چمنها و درختان غان را برگزید. نیمه اول سال یعنی فصل بهار، تپه ها با چمن پوشیده شده و با گل های چند ساله سفید ترکیب می شوند.
تا زمانیکه مجتمع در حال ساخت است، مردم این امکان را دارند تا از دفتر فروش آن بازدید کنند و لذت ببرند. فضای طراحی شده با الهام از باندهای فرودگاه، شامل سیرکولاسیون پیاده و محوطه پارکینگ است. خطوط سفید شاخص در پس زمینه ای سیاه، شما را به سمت مرکز سایت یعنی دفتر فروش، هدایت می کنند و نوارهای پهن آبی، آسمان آبی و تجربیات پرواز را برای شما تداعی می کنند.
YUL Condominium 02مونترال، تابستانهای گرم و مرطوب دارد و دماهای بالاتر از 30 درجه سانتیگراد عادی است. در نتیجه ماههای تابستان شدیداً نیازمند عنصر آب و سایه های خنک و روشن هستند. آبنماها و تاج درختان غان فضای با طراوتی را برای روزهای گرم تابستان فراهم می کنند و پوست سفید درخت غان، لحظات جادویی زمستان را برای ناظر تداعی می کند.
تغییر بین فصل تابستان و زمستان با گیاهان پر گل چند ساله و متنوع مشخص می شود؛ در ماههای سرد سال، به دلیل هوای بسیار سرد در مونترئال که برف نیز به همراه دارد، سیمای آب به یک پیست یخی تبدیل می شود و نوعی سرزندگی به حیاط مرکزی مجتمع می بخشد.
بدین ترتیب، طرح منظر چهار فصل، با حفظ سطح مناسبی از محرمیت، عرصه های متفاوت و متنوعی در میدانچه های نیمه عمومی برای ساکنان  فراهم می کند. در عین پویایی تغییر فصول، رنگ سفید الهام بخش منظر زمستانی، به عنوان عنصر ثابت در فضا باقی می ماند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *