جستجو
Close this search box.

تغییر کانال آب از بستر آلوده به فضایی امن برای پیاده

کانال سالها نشانه فقر شهری محسوب می شد. احیای کانال سبب بهبود کیفیت آب، رفع پدیده وارونگی، جلوگیری از سیل، کاهش آلودگی هوا و افزایش تنوع زیستی شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

فضایی به مساحت تقریبی 2 هکتار در ابتدای کوریدور سبزی به طول 7 مایل، در یکی از مناطق تجاری سئول تغییر کرده و باعث تحولات زیادی در آنجا شده است. کانال چون گا (ChonGae) به عنوان بخشی از یک کمپین توسط دولت سئول باززنده سازی شد تا زندگی جدیدی به آبراه های محلی ببخشد. قبل از مداخله، کانال به دور از دید افراد، بسیار آلوده و فراموش شده بود. امروز بار دیگر آب آبراه در قلب شهر جریان دارد و به یک ویژگی با ارزش در بافت شهری و محلی امن برای عابرین پیاده تبدیل شده است.
پروژه بازسازی کانال، طرح برنده یک رقابت بین‌المللی است که با هدف برجسته سازی اتحاد مجدد کره شمالی و جنوبی برگزار شد. طرح پاسخگوی انتظارات پروژه شامل استفاده از سنگهای محلی (منابع از هشت استان از هر دو کره شمالی و جنوبی تامین شده است) برای ایجاد یک باغ سنگ شهری بود. کمکهای مالی برای تامین سنگها تلاشی سیاسی برای متحد کردن کشورها در این عمل استعاری بود.

تغییر از فضای اتومبیل محور تا فضای متمرکز پیاده

برای 40 سال، مسیل زیر زیرساختهای شهری مدفون بود و در چنان وضعیت نامطلوبی قرار داشت که حتی به نشانه ای برای فقر شهری تبدیل شده بود. مداخله پیشنهادی طرح به تخریب 4 مایل اتوبان طبقاتی و از میان بردن این موانع که شهر را تقسیم کرده بودند، نیاز داشت. سنگهای خریداری شده برای پروژه را لایه لایه تراش دادند و به صورت میدانچه ای شیب دار جای گذاری کردند. این سنگها سطوح مختلف آب را در طی سال هدایت می کند. نتیجه کار به صورت یک الگوی زیبا در امتداد کانال طراحی شد تا مردم را در امتداد این رودخانه تاریخی هدایت کند و به کاربران اجازه ارتباط مستقیم با آب را بدهد.

تغییر کانال آب از بستر آلوده به فضایی امن برای پیاده
طراحی با سنگهای لایه ای باعث کنترل سطح آب در طول سال و ارتباط مستقیم مردم با آب شده است.
تاثیرات اقلیمی اجرای طرح

احیای کانال تاثیرات مثبت زیادی بر اقلیم محلی داشته است. علاوه بر بهبود کیفیت آب، تاثیرات پدیده وارونگی هوا را نیز کاهش می دهد به گونه ای که دما در تابستان در امتداد کانال و جریان آب در مقایسه با محیط اطراف 5 درجه خنک تر است. همچنین از وقوع سیل و آب گرفتگی معابر نیز جلوگیری کرده، آلودگی هوا را کاهش و تنوع زیستی منطقه شامل ماهی ها، حشرات و گیاهان را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش داده است.

تجربه مفاهیم نمادین آب

اگر به معنی نمادین آب توجه کنیم تناسب آن با بستر طرح را بهتر در خواهیم یافت. نوسازی و تحول با آب به مفاهیمی چون خلوص و حاصلخیزی همراه است. آب سرچشمه زندگی است. جریان ملایم آن ما را به کم کردن سرعت و جشن گرفتن در کنار طبیعت دعوت می کند. این همان کارکرد کانال در فراهم آوردن یک محیط مناسب برای گردهمایی و تعاملات اجتماعی در این فضای عمومی بوده است.
زمانی آبراه آلوده بود و امروزه یک فضای باز شهری با ارزش در شهر محسوب می شود که نیازمند توجه عمومی است. در این منطقه اغلب مردم برای جشنهای مهم مانند جشنواره سنتی سال نو، نمایش مد و کنسرتهای موسیقی دور هم جمع می شوند. موفقیت این پروژه با میزان شلوغی و استقبال شهروندان از آن قابل ارزیابی است. کانال از زمان افتتاح آن در سال 2005 بیش از 10 میلیون بازدیدکننده به علاوه هزاران نفری که از پارکهای عمومی واقع در امتداد مسیل استفاده کرده اند، داشته است.
این بازسازی باعث تحریک اقتصادی محله نیز شد. تخمین زده می شود که با ساماندهی این رودخانه شهری در حدود 20 میلیارد دلار به صورت غیرمستقیم به اقتصاد محلی کمک شده است. سکه های پرتاب شده به کانال توسط بازدیدکنندگان نیز جمع آوری و به خیریه اهدا می شوند. موفقیت سیاسی پروژه، احیاء بستر زیست محیطی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم نتیجه طراحی حرفه ای بود و دید جامع نگر در طراحی پروژه های منظرین را نشان می دهد. این مسئولیتی اصلی طراحان منظر است که تاثیر آن در کل شهر و در مقیاس گسترده تر قابل بررسی است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *