جستجو
Close this search box.

پارکهای عمومی به سبک پیکچرسک در جهان

پارکهای عمومی جدید با طراحی و ایده های جدید رو به روز بر تعدادشان افزوده می شود. در این مطلب طراحی ۷ مورد از پارکها با سبک پیکچرسک بررسی می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پارکهای جدید شهری با ایده های نوین در زمینه پایداری در سراسر دنیا در حال شکل گیری هستند. این پارکها با طراحی های منحصر به فرد و ایده های جدید رو به روز بر تعدادشان افزوده می شود. در این مطلب به ۷ مورد از پارکها طراحی شده به سبک پیکچرسک اشاره می شود.

نیویورک – آمریکا

به زودی فضاهای سبز با مساحت قابل توجهی به شهر نیویورک اضافه خواهد شد. زیرگذر عبوری که طراحی شده، شامل 4 تپه است که به طور کامل از پسماندهای مصالح ساختمانی و مصالح دوستدار محیط زیست به وجود آمده و با استفاده از 860 درخت، 43000 بوته و درختچه پوشانده شده است. برای ایجاد چشم اندازی وسیع و دیدنی از مجسمه آزادی و خط آسمان منهتن، بلندترین تپه با منظری رو به گذرگاهی پر پیچ و خم ساخته شده است. این مسیر با بلوکهایی از جنس سنگهای جزیره ساخته شده است.

Public Parks 01

در ارتفاع 40 فوتی یکی از تپه ها، چهار سرسره برای بازی کودکان تعبیه شده است که در نوع خود طولانی ترین نمونه در شهر است. همچنین تپه چمنی 25 فوتی در یک دشت شیبدار، همچون نظرگاهی مشرف به چشم انداز کل جزیره است. این مکان در گذشته پایگاه نظامی مستقر در منهتن بوده است. احتمالاْ بهره برداری و گشایش پروژه در تابستان و یک سال پیش از موعد باشد. این بخش در قلب جزیره جای گرفته و شامل منظر محدوده ملی و تاریخی، پارکی 40 جریبی در انتهای جنوبی جزیره و تفرجگاهی زیبا به طول 2.2 مایل در پیرامون خود است.

نیویورک – آمریکا

پارکی دیگری که دارای فضای عملکردی وسیع در بخش شرقی منهتن است انتظار می رود ساخت آن در سال جاری آغاز شود. توپوگرافی پارک که توسط طراحان در ارتفاعی بین 15 تا 71 فوت بالاتر از سطح دریا متغیر است، بر روی 341 ستونک بتنی قارچی شکل در ارتفاع 184 فوت پایین تر از سطح خیابان واقع شده است.

با سرمایه گذاری اولیه زوج میلیاردر بری دیلر و دیان ون فاستربرگ که متعهد به پرداخت 113 میلیون دلار از حساب شخصی خود شدند، پارکی به وسعت 108000 فوت مربع به صورت شناور بر آب در سال 2018 به بهره برداری خواهد رسید که شامل چمنزارها و گذرگاه هایی باشکوه است.

Public Parks 02

به علاوه این پارک دارای یک آمفی تئاتر 700 نفره جهت برگزاری مراسم هنری، موسیقی، تئاتر و وقایع اجتماعی است. نیویورک تنها شهری نیست که برای داشتن فضاهای سبزتر تلاش می کند. به دنبال پروژه های لاین، کشور سنگاپور برنامه هایی را جهت بازسازی یک راه آهن متروکه به صورت پارکی خطی در سراسر جزیره اعلام کرده است.

ژاپن

کریدوری 15 مایلی تحت عنوان “خطوط زندگی” که توسط شرکتی ژاپنی طراحی شده، کاربریهایی همچون محل عبور دوچرخه، منابع طبیعی، دیوارهای صخره نوردی و جلوه های آبی را در هم آمیخته است.

Public Parks 03

این پارک همچنین ارائه دهنده فضاهای فعالیتهای جمعی دیگری چون فضای روباز تماشای فیلم، نظرگاه های جنگلی، تفرجگاه های طبیعی و … نیز هست. امتداد ایستگاه راه آهن در جنوب تا ایست بازرسی در شمال که حدود 10 برابر طولانی تر از های لاین است، ردیفی از فضاهای حومه شهر را به هم متصل خواهد کرد.

سئول – کره جنوبی

در کره جنوبی نیز سازه ای مشابه، اما با مقیاسی کوچکتر، طراحی شده است. پایتخت این کشور برای تبدیل یک روگذر که در سال 2009 به علت عدم امنیت برای تردد خودروهای سنگین مسدود شده بود، به گذرگاهی باشکوه برای عابر پیاده، برنامه ریزی کرده است. جدا از کافه ها، مغازه های گلفروشی، کتابخانه ها و گلخانه ها، باغ آسمانی شهر سئول یک باغ کشاورزی جهت کشت گیاهان مختلف مورد استفاده در سطح شهر است.

Public Parks 04

این طرح با هدف به هم پیوستن 254 گونه گیاه گلدار طراحی شده و حدود دو برابر هزینه ساخت و نگهداری اش را به عنوان سود اقتصادی در اختیار کشور قرار داده و تا سال 2017 به پایان خواهد رسید.

تورنتو – کانادا

تورنتو راه نسبتاْ متفاوتی را برگزیده و تصمیم دارد به جای ساخت و ساز بر فراز گذرگاه خودرو، فضای سبزی در زیر آن ایجاد کند. این پروژه به هدف بازسازی بافت فرسوده شهری زیر بزرگراه شهری کلید خورده است. طی همکاری طراح فضای شهری، کن گرینبرگ، با شرکت معماری منظر پروژه های جمعی، حدود 17.6 میلیون دلار صرف توسعه یک گذرگاه یک مایلی، فضاهایی چند منظوره برای رویدادهای جمعی و پلکانی بزرگ شد که با افزایش فضای نشستن، به تئاتری روباز تبدیل می شود.

Public Parks 05

اگر چه نقشه های فنی نهایی هنوز نیازمند بازبینی هایی است اما پروژه که متصل کننده 7 همسایگی در جنوب شهر است، هنوز در دست انجام است. این پروژه در تابستان پیش رو کلید خواهد خورد و انتظار می رود تا پایان سال آتی به اتمام برسد.

تاینان – تایوان

در این بین رنگ فیروزه ای (سبز متمایل به آبی) در تاینان واقع در کشور تایوان شروع به رشد خواهد کرد. این منطقه یک محدوده مردابی شهری بوده و نیازمند تجدید حیات مرکز شهر و اتصال دوباره آن به اسکله است. با استفاده از سازه و اسکلت قدیمی به عنوان مبنا، میدان عمومی طراحی شده، که مملو از زمینهای بازی و شنی است، که با مغازه های کوچک پیرامونی احاطه خواهد شد. این مغازه ها شامل چایخانه، گالری و قطب اطلاعات گردشگری هستند.

Public Parks 06

این پروژه نیازمند بهسازی جاده هایان است که به صورت عمود بر میدان عمومی شهر قرار دارد. پس از تکمیل پروژه، این محور در شب به روی حرکت اتومبیلها بسته خواهد شد و برای عابرین فرصت تردد، خرید و قدم زدن کنار مغازه ها را فراهم خواهد آورد.

مکزیکوسیتی – مکزیک

منطقه اونیدا واقع در مکزیکو سیتی با برنامه های تدوین شده از سوی پایتخت، در نظر دارد جاده ای با ده لاین خود را به یک پارک چند طبقه تبدیل کند. این کریدور با هدایت خودروها به طرفین مسیر، فضای موردنیاز دوچرخه سواران، معلولین، اسکیت سواران و عابرین پیاده را فراهم می کند.

Public Parks 07

اجرای این پروژه، طبقه ای فوقانی و تفرجگاهی جدا از مسیر اصلی را نیز برای تردد عابرین پیاده در پی داشت که از مرکز خیابان اصلی و از سطح خیابان شروع می شود. گیاهان کاشته شده در این تفرجگاه با استفاده از آب بازیافتی باران آبیاری شده و نه تنها محیطی آرام و معتدل برای علاقمندان به پارک فراهم کرده بلکه کمک شایانی به کاهش اثر جزیره گرمایی کرده است که آفتی برای مناطق شهری به شمار می آید.

∴ Forbes.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *