جستجو
Close this search box.

ویدئو: طراحی پارک محله ای

در این ویدئو که برای اولین بار توسط سایت معمار منظر دوبله شده است؛ روند طراحی پارک محله ای تشریح می شود. اقدامات از تعامل با ساکنین شروع شده و تا ایجاد مبلمان مناسب جهت مکث در فضا ادامه می یابد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

معماران منظر، اقدام به طراحی پارک های شهری در مقیاس های متفاوت می کنند. این طراحی پارک ها، شبکه ای از فضاهای باز در شهر را به وجود می آورند که سبب سرزندگی محلات می شوند. این فضاهای باز علاوه بر اینکه سبب خوانایی محلات می شوند، به لحاظ زیست محیطی با جذب کربن از شکل گیری جزایر گرمایی در شهرهای صنعتی امروزی جلوگیری می کنند.

گاهی اوقات وجود این فضاهای سبز محلی سبب رونق و خوش آب و هوا شدن محله و بالا رفتن کیفیت سکونت در آنها می شود. عموماً محله های فقیرنشین در زمینه فضاهای باز و سبز شهری نیز نسبت به محلات مرفه نشین دچار کمبود سرانه هستند.
در این ویدئو که از سری ویدئوهای آموزشی سایت انجمن معماران منظر آمریکا (ASLA) است، روند تبدیل یک زمین با کاربری پارکینگ به یک پارک محله ای تشریح می شود. اقداماتی که از تعامل با ساکنین و توضیح طرح برای آنها شروع شده و تا ایجاد سایه با درختان و پوشش گیاهی مناسب و حتی قرارگیری مبلمان جهت مکث در فضا ادامه پیدا می کند.
نکات کاربردی که در این ویدئو مطرح می شوند می تواند به عنوان نقشه راه طراحی برای دانشجویان منظر باشد. نکاتی که شاید در طراحی به عنوان شناخت بستر و یا اهداف طراحی مطرح هستند و بعدها در مراحل مختلف طراحی رنگ باخته و زیبایی طرح بر زعایت آنها تاثیر می گذارد. در این فیلم تحلیل های ترافیکی، در جربان قرار گرفتن ساکنین و آگاهی آنها از طرح مصداق هایی از مشکلات اجرایی طرح های شهری هستند. نکته دیگری که در این فیلم آموزشی مورد تاکید است؛ استفاده از المان ها و یا نمادهای دارای سابقه و تاریخ در محله به عنوان عنصر هویت بخش است و تاکید می شود که تغییر کاربری یک زمین نباید به پاکسازی سابقه ذهنی ساکنین منتهی شود.
از سوی دیگر کارایی و عملکرد بر زیبایی یک عنصر یا مصالح ارجحیت داشته و استفاده از پوشش گیاهی و حتی مبلمان تنها به دلیل زیبا کردن فضا توصیه نمی شود، بلکه استفاده از آنها بنا به دلایل کارکردی صورت می گیرد.
مشاهده این ویدئو که برای اولین بار توسط سایت معمار منظر دوبله شده است را به معماران منظر توصیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *