جستجو
Close this search box.

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

مس پتینه شده جز مصالح پرکاربرد در دنیای مدرن است. می توان از مس به عنوان مصالحی زنده یاد کرد که گذر زمان تاثیرات خاصی بر روی آن به جای می گذارد.

مشخصات مطلب

کاربرد مس در معماری مدرن زیاد است زیرا مکمل مصالح معمولی مانند آجر، چوب، سنگ و شیشه بوده و می تواند برای ساختمان هایی با سبکهای مدرن یا سنتی استفاده شود. علاوه بر این، معماری مس مطابق با الزامات اساسی طراحی مدرن ساختمان است که نیاز به مواد قابل بازیافت و پایدار دارد.

باید پذیرفت که مس یک نمای در تعامل با طبیعت پیرامون خود را ارائه می دهد به نحوی که بعد از گذشت زمان اثر محیط را کاملاً به خود جذب کرده و از آن متاثر می شود. حالت تغییر یافته مس از حالت ابتدایی آن زیباتر بوده و برای رسیدن به این منظور انواع پتینه به صورت صنعتی نیز تولید می گردد تا نمای مس را با قدمت نشان دهد.

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

استفاده از مس به عنوان پوشش سقف و نما

خوردگی سطح بیرونی مس در اثر اکسید شدن، یک پوشش محافظ بر روی فلز زیر ایجاد می کند. فرآیند خوردگی، یک سطح پتینه شده را تولید می کند. رنگ پتینه به دست آمده به دلیل اینکه عمدتاً کربنات مس سبز است، رنگی بین سبز و آبی است. در واقع با بررسی ساختمانهای قدیمی در می یابیم که این پتینه است که بیشتر پوشش سقف تاریخی را تشکیل داده است.

تهیه فرمهای مختلف مس پتینه شده

مس فلزی “زنده” است؛ به این معنی که با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد. زیبایی مس در بین مواد تزئینی بی نظیر است، زیرا تغییراتی که در آن انجام می شود، هر خانه و مکانی را منحصربفرد می کند. تغییرات طبیعی که در اشیاء مسی اتفاق می افتد، آنها را به یک نوع سمبل تبدیل می کند که تکثیر آن دشوار است. سایه های مس پتینه شده که بر روی سطح وسایل مسی شکل می گیرد، می تواند خاطرات وعده های غذایی، لکه ها، خانه های جدید و تغییرات زندگی را در طی قرنها در خود ذخیره کند.

مس بیش از یک فلز براق است. این متریال می تواند با حکاکی های زیبایی تزئین شده و روایتگر داستانی باشد. دانستن نحوه شکل گیری مس پتینه شده به شما امکان می دهد تا تحت تأثیر رنگ خاصی از پتینه قرار بگیرید و سرعت رسیدن به آنرا بدانید.

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

واکنش شیمیایی

آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چرا مس سبز می شود؟ تشکیل پتینه روی مس شبیه به تشکیل زنگ زدگی روی آهن است. هر دو وقتی اتفاق می افتد که اکسیژن موجود در هوا در حضور آب با اتم های فلزی تعامل داشته باشد.

پتینه دارای رنگها و الگوهای مختلفی است که به تجربه منحصربفردی که هر جسم مسی داشته است، بستگی دارد. رنگ پتینه می تواند در مکانهای مختلف و هر از گاهی متفاوت باشد. وجود برخی ترکیبات شیمیایی می تواند بر رنگهای سبز و آبی که اغلب در پتینه دیده می شود، تأثیر بگذارد.

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

عوامل موثر بر شکل گیری مس پتینه شده

پتینه به دلیل واکنشهای شیمیایی روی مس شکل می گیرد. هر چه واکنش شیمیایی سریعتر باشد، محصولات بیشتری شکل می گیرند. عوامل مختلفی در مس و محیط اطراف می تواند بر چگونگی شکل گیری سریع پتینه و رنگهای آن تأثیر بگذارد.

  • درجه حرارت

درجه حرارت بالاتر باعث می شود واکنشهای بیشتری در سطح مس رخ دهد. هر چه دما بالاتر باشد، واکنشهای شیمیایی سریعتر رخ می دهند. مولکولهای سریعتر با انرژی بیشتری حرکت می کنند، بنابراین برخورد آنها با یکدیگر به احتمال زیاد باعث قطع شدن اتصالات درون یک مولکول می شود. بیش از این، برخورد انرژی بالا به ایجاد پیوند بین دو مولکول کمک می کند.

موقعیت جغرافیایی، اتاقهای بدون پنجره و مکانهای نزدیک به اجاق گاز، شومینه یا یخچال در خانه که دمای بالاتری دارند می توانند کل اتاق یا اشیاء مسی در مجاورت خود را گرم کنند.

  • رطوبت

واکنشهای شیمیایی که منجر به تشکیل پتینه می شوند، نیاز به وجود آب دارند. آب به صورت رطوبت در هوا، غبار، باران و برف وجود دارد. در بعضی مکانها که رطوبت زیادی در هوا وجود دارد یا مناطقی که هم درجه حرارت و هم رطوبت بالایی دارند در این واکنش تاثیرگذار هستند و همچنین میزان بارش در منطقه نیز تاثیرگذار است. لوازم خانگی می توانند بخار تولید کرده و هوا را مرطوب کنند و بر روی اجسام یا اجزای مس در همان اتاق تأثیر بگذارند.

  • ترکیبات مس

مقدار ناخالصی های موجود در مس می تواند بر روی رنگ پتینه تأثیر بگذارد. آلودگی هوا و اکسید گوگرد موجود در هوا که از مصرف سوختهای فسیلی به وجود می آید، باعث به وجود آمدن رنگ سبز در پتینه مس می شود. مناطق شهری که خودروهای بسیاری دارند، مقدار زیادی اکسید گوگرد در جو خود دارند. منابع دیگر تولید اکسید گوگرد در هوا مناطق صنعتی هستند.

در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که مس را فرآوری کرده و در رنگهای متنوع به بازار عرضه می کنند. به عنوان مثال می توان رنگهای زیر را خریداری و متناسب با دکوراسیون یا فضای طراحی به کار برد.

  • مس خام طبیعی (صورتی مایل به قرمز)
  • سکه قدیمی (قهوه ای مایل به قرمز)
  • عتیقه (قهوه ای کسل کننده)
  • آنتیک تیره (قهوه ای تیره)
  • برنز (آبی تیره)

می توان مس پتینه شده را با بافتهای صاف و انواع مدلهای چکشی تولید کرد که بافت موجود در آن باعث انعکاس نورهای متفاوت شده و زیبایی این مصالح را افزایش خواهد داد.

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربردها:

  • در طراحی منظر می توان از مس پتینه شده به صورتهای مختلف استفاده کرد. برای مثال در باغسازی، جداره سازی،در طراحی المان ها، فضاهایی با تنوع رنگی و …
  • نمادهای سلطنتی
  • الگوهای هندسی
  • زیر ساختهایی که نمود خارجی دارند مانند لوله های تاسیساتی
  • باغچه ها و فلاور باکسها
  • تهیه انواع مبلمان داخلی و فضای باز
  • نمای ساختمانها
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

مزایا:

  • از آنجایی که این متریال طیف وسیعی از زرد و سبز تا آبی و سبز را شامل می شود و در نظر بیننده رنگهای آبی فیروزه ای و سبز فیروزه ای را تداعی می نماید. میتواند در طراحی بسیار تاثیرگذار باشد.
  • این متریال که برای مصارف ساختمانی ساخته شده، قابلیت خمکاری، جوشکاری و ضربه پذیری بالایی دارد.
  • زنده بودن متریال برای کاربردهای مونومنتالی
  • طول عمر و دوام بالای آن
  • تعامل با محیط پیرامون
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

مس به عنوان یک متریال، همیشه مورد استقبال و توجه معماران بوده است.بسیاری از کارخانه ها به صورت اختصاصی ورقه های مس پتینه شده صنعتی مورد استفاده در معماری را تولید و به بازار عرضه می کنند. همچنین از این مصالح، مبلمان و عناصر دکوراتیو داخلی و خارجی تولید و به بازار عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *