جستجو
Close this search box.

افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستی

معماران منظر و طراحان شهری از طریق پروژه های محیط زیستی نشان می دهند که پایداری ابزار ترقی است و اجازه بازسازی ارتباط از دست رفته با محیط شهری را می دهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

از دو دهه گذشته، پایداری و ایجاد شهرهای زیست محیطی به کلماتی شعارگونه حاکم در بحث در مورد طبیعت شهری تبدیل شده اند. این بحثهای بیشمار در مورد این موضوع اغلب توسط سایه ای از شک و تردید در مورد اجرای واقعیشان همراه است. معماران منظر به عنوان عاملان اصلی – گرچه تنها آنها نیستند – کسانی هستند که مسئولیت نشان دادن اینکه چگونه این مفاهیم را می توان به پروژه های واقعی اعمال کرد را دارند.
چه عواملی می توانند از طریق یک پروژه معماری منظر به شکل گیری شهر زیست محیطی کمک کنند؟ طرح Offenbacher Hafen یک مثال واقعی نشان دهنده این است که چگونه می توان اینکار را انجام داد.

افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستیافنباچر هافن؛ میراث تجدید حیاتهای صنعتی در آلمان
یکی از چالش هایی که در مسیر ایجاد فضای زیست محیطی قرار دارد توسط بسیاری از کارخانه ها و مناظر صنعتی افول یافته نشان داده شده است. نمونه هایی از دیگر مناطق صنعتی آلمان ثابت می کند که این کشور به عنوان یک پیشگام در تجدید حیات صنعتی مطرح است.
افنباچر هافن، بر روی رودخانه اصلی در فرانکفورت واقع شده و یک بندرگاه قدیمی صنعتی است که از سال 1950 برای ذخیره سازی و حمل و نقل نفت، شن و ماسه، آهن قراضه و سنگریزه مورد استفاده بوده است. برنامه تبدیل این منطقه به یک بخش تجاری و مسکونی جدید، یک پروژه 800 میلیون دلاری را آغاز کرده است که چهره بندر را تغییر می دهد و یک هویت جدید به آن می بخشد.

افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستی
ما در دوره ای از رشد مداوم زندگی می کنیم که تقریباً برای همه چیز نیاز به یک متخصص وجود دارد. در مواجهه با چالشهای قرن بیست و یکم، علوم میان رشته ای و پاسخ دادن به سوالات زیست محیطی در حال تبدیل شدن به مسئله ای حیاتی هستند.

افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستی

متخصص در استفاده از آب در طراحی شهری
هربرت دریسیلت (Herbert Dreiseitl) معمار منظر، هنرمند، آب شناس شهری (urban hydrologist)، به طور ویژه برای استفاده واقعی و زیست محیطی از آب در طراحی شهری شناخته شده است و وقتی که معماری، هنر و آب با هم در هماهنگی باشند، راه حلهای پیشگامانه ارائه می دهد.
افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستی

طراحی حساس به عناصر طبیعی
قرارگیری سایت بر روی رودخانه و شخصیت صنعتی سابق آن، بدان معنی است که این پروژه با چندین چالش زیست محیطی مواجه است که با روشهایی هوشمندانه و خلاقانه روبرو می شوند:

اقدامات حفاظت از سیل
به منظور حفاظت از سیل احتمالی ناشی از طوفان، سایت 4 متر از سطح اصلی زمین بالاتر است. سایتهای دفن زباله با بازیافت سنگریزه های جنگ اجرا شد و باقی مانده آن از پروژه ساخت سد جمع آوری شد.
اصلاح آب و خاک
خاک بندر به شدت با سوخت نفت و دیگر مواد آلاینده آلوده شده بود. به همین دلیل یک طرح اصلاح برای ایجاد یک رودخانه تمیز بسیار مهم است. در واقع روش اصلاح هنوز در حال انجام است و چند مرحله تا تکمیل شدن فاصله دارد. طرح تصفیه مبتنی بر جمع آوری داده هایی دقیق از اطلاعات هیدروژئولوژیکی و یک لیست از آلاینده های موجود است.
افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستیارتباط بصری و فیزیکی با رودخانه
توسعه مجدد بندر نه تنها ارتباط بصری زیبا و دل انگیزی به سمت رودخانه فراهم می کند، بلکه برای آن دسترسی نیز ایجاد می کند. این رودخانه از طریق نقاط دسترسی بسیاری که توسط تراس طبقاتی دارای نیمکت و درختان ایجاد شده است، به شهر مرتبط است. برخی از این تراسها تنها برای مرزبندی آب نیست، بلکه اجازه عبور جریان آب از دو طرف خود را می دهد.
افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستیایجاد یک هویت قوی برای رودخانه
تراس واقع در انتهای بندر، در خطوط طراحی خود حتی از حرکت آب، به عنوان هندسه ای دارای انحنا و موج مانند پیروی کرده است. هویت قوی رودخانه نیز توسط تشویق راه رفتن روی تفرجگاه در امتداد آب و ارائه فعالیتهای قایقرانی ایجاد شده است.
افنباچر هافن؛ از یک بندر صنعتی آلوده تا رودخانه ای محیط زیستیتوجه خوب به دسترسی
زیرساختهای زیست محیطی تنها چیزی نیست که حساسیت خود را بروز می دهد. دسترسی نیز در طرح اساسی است، برای همین رمپ صندلی چرخدار در برخی از تراسها تعریف شده است.
ارزشمندی محیط زیست
یک تعریف خاص درباره پایداری وجود ندارد. در بسیاری اوقات، این مفهوم، تصاویری از تکنولوژی بسیار پیشرفته را به ذهن می آورد که طبیعت شهرها را کم می سازد. معماران منظر و طراحان شهری از طریق پروژه هایشان – همانند طرح بندرگاه افنباچر هافن – مشخص می سازند پایداری ابزار ترقی است که اجازه بازسازی ارتباط از دست رفته با محیط شهری را می دهد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *