جستجو
Close this search box.

هفت زن برتر در معماری منظر که باید آنها را بشناسید

در حوزه معماری منظر، زنان موفق کم نیستند. این مقاله به هفت زن برتر در معماری منظر که در حرفه خود موفق بوده و پا به پای مردان کار حرفه ای می کنند، می پردازد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

امروزه برابری حقوقی اجتماعی زنان به ویژه در تصاحب مشاغل، به عنوان یک دغدغه در جوامع در حال توسعه و بعضاً توسعه یافته مطرح می شود. اما داشتن شغل چه برای مردها و چه برای زن ها تنها عامل موفقیت محسوب نمی شود. آنچه بیشتر از داشتن یک شغل به عنوان برابری اجتماعی افتخار محسوب می شود موفقیت و پیشرفت در آن است. در اکثر حرفه ها و مشاغل دنیا به جز حوزه سینما و موسیقی، مردان به عنوان چهره های مطرح یک رشته شناخته می شوند. برتری مردان مخصوصاً در رشته های حرفه ای در طول تاریخ باعث شده است وقتی می خواهیم موفق ترین افراد را در حرفه ای خاص معرفی کنیم، اغلب تمایل داریم فقط چهره مردان را برجسته کنیم. در معماری نیز با وجود زنان موفق در این حوزه تعداد آنها در برابر مردان سرشناس معمار انگشت شمار است.
معماری منظر به عنوان رشته ای جدیدتر از معماری نیز ممکن است از این قاعده مستثنی نباشد. اما در بین معماران منظر سرشناس دنیا زنان بیشتر دیده می شوند و تعداد زنان موفق در این رشته در قیاس با رشته های مشابه بیشتر است.
در معمار منظر راجع به معماران منظر سرشناس بیشتر مطلب خواهیم نوشت و شما را با کارها و فعالیت های آنان آشنا خواهیم کرد. به عنوان مقدمه این موضوع، در این نوشته نگاهی به برخی از زنان برجسته در معماری منظر که شهرت جهانی دارند، می اندازیم. به همین دلیل این لیست را تهیه کردیم که هدف از آن شناساندن هفت زن برتر در معماری منظر است. در ادامه به معرفی این هفت زن برتر در معماری منظر می پردازیم:

1 – روزا گرنا کلایس

روزا گرنا در خانواده ای چند فرهنگی به دنیا آمد. او که دارای اصلیتی برزیلی – لهستانی است، به دین یهود گرایش دارد. کلایس علاوه بر همکاری های گسترده ای که با مشاورین مناظر شهری برزیل در قرن 20 داشته است، اقدامات بی شمار دیگری نیز در کارنامه خود دارد که نمی توان آنها را به طور کامل در اینجا معرفی کرد. وی دوره کارشناسی را در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سائوپائلو با رتبه یک به پایان رساند و از دوره کارشناسی ارشد در رشته طراحی شهری از همان دانشکده فارغ التحصیل شد. او با تمرینات زیاد توانست به یک معمار منظر شود. وی شرکت طرح و پروژه مناظر روزا گرنا کلایس را تاسیس کرد. او همچنین موسس انجمن معماران منظر برزیل در سال 1976 بوده است. اغلب کارهای او شامل میدان های بزرگ شهری و خیابان ها است. گرونا به خاطر دریافت جایزه طراحی مجدد دره Anhangabaú مشهور است.
Parque do Forte in Macapá

2 – آندریا کوچران

بر اساس مستند زنان در خاک که تاثیر پر رنگ هفت معمار زن کالیفرنیا را نمایان می کند، آندریا برنده جوایز زیادی شده است و همچنین به عنوان معمار منظر بین المللی معاصر شناخته شده است. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه هاروارد به مدت یک دهه در آمریکا، خاورمیانه و اروپا کار کرده است و بالاخره شرکت معماری منظر اندریا کوچران را تاسیس کرد. وی روی همه نوع پروژه از کوچک تا بزرگ مانند موسسه ها، کارخانجات،‌ مدرسه،‌ پارک های عمومی،‌ خانه های مسکونی و … کار کرده است. هر کدام از طراحی هایش با بافت شهری اطراف خود در آمیخته اند. از مقاومت، جلوه های مواد و ترکیب آنها به عنوان تم اصلی استفاده می کند. جوایز او در اجتماع بوهل گواهی بر این مدعاست.
acochran

3 – ماری رینولدز

رینولدز بین طراحان مناظر ایرلندی بسیار مورد پسند است. وی اولین فرد ایرلندی بود که با طراحی باغ، مدال طلای نمایشگاه گل چلسی را از آن خود کرد. رینولدز حرفه اش را در اواخر دهه 1990 با طراحی باغ در دوبلین آغاز کرد. بعد ها او در حرفه اش فهمید که زمین های بکر و دست نخورده الهامات واقعی اش هستند. او با تلاش و کوشش توانست رابطه بین انسان و طبیعت را به طراحی هایش برگرداند. باغ او (Tearmann sí – A Celtic Sanctuary) الهام گرفته از عشق او به اسطوره های ایرلندی باعث شد که جایزه نفر اول در نمایشگاه گل را از آن خود کند و ماموریت او در طراحی باغ بوتانیکال در کیو لندن از اشعار دبلیو. اف یتس الهام می گیرد. اخیرا او در طراحی باغ های دارویی و آمیختن گیاهان ایرلندی با سنگ ها و مجسمه تخصص یافته است.
DARE TO BE WILD still

4 – پاملا برتون

از دیگر شخصیت های آمریکایی در رشته معماری منظر می توان به پاملا برتون اشاره کرد. وی در طراحی و معماری محیط زیست تحصیل کرده است و همچنین با فعالیت در موسسات حرفه ای یک معمار منظر تجربی شده است. برتون مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را از به ترتیب از دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس دریافت کرده است و سپس شرکت معماری (Pamela Burton and Company) در سانتامونیکا تاسیس کرد. دانش او در علوم مختلف در طراحی هایش انعکاس یافته است. آثار او در قلمرو اماکن عمومی می باشد؛ مانند پارک که برای کارمندان مرکز تحقیقات بنچ مارک کالتر در بریا طراحی شده و یا طراحی حیاط کتابخانه عمومی سانتامونیکا که هدف از آن برقراری ارتباط نقش داخلی ساختمان با مناظر اطرافش بوده است. باغ خصوصی اش که در قالبی برای معماری خانه است شامل گیاهان متنوع بومی و طراحی مطابق با محیط زیست می شود.
Beckman Coulter

5 – کاترین گوستافسون

کاترین در ابتدای کار در زمینه طراحی دوخت تحصیل می کرد. در حالی که تلاش می کرد یک طراح دوخت در پاریس شود، حرفه اش را عوض کرد و تحصیلاتش را در رشته معماری منظر در ورسای به پایان رساند. او به عنوان مهندس آمریکایی فضای سبز در لندن کار می کند که شرکتش را با نیل پورتر در سال 1997 تاسیس کرد. شهرت وی برای اشکال مجسمه ای شکلش باعث شد تا از تغییرات زمین، گیاهان و نور هم در طراحی هایش استفاده کند. از آنجایی که گوستافسون به اصول طرح کلی، دسترسی پذیری و امنیت اهمیت می دهد، این امر سبب شده است که آثارش بسیاری از نیازهای جامعه را بر برطرف کند. مشهورترین پروژه او یادبود والیز شاهزاده دیانا است که در آن نشان می دهد الواح یادبود علاوه بر مجسمه ها می تواند نقش اساسی در جذب مردم داشته باشند.

Princess Diana Memorial Fountain, Hyde Park

6 – مارتا شوارتز

وی مهندس آمریکایی فضای سبز و هنرمندی است که در پروژه هایش الهامات طرح را با مناظر ترکیب می کند. او مدرکش را از دانشگاه میشیگان دریافت کرده است. از خانم شوارتز به خاطر پروژه Dublin’s docklands در سراسر جهان تجلیل شد. در این پروژه او روی کانال آبرو را با شیشه های رزین قرمز رنگ پوشاند و با چراغ های زاویه ای آن را نورپردازی کرد. این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مکان های عمومی غیر معمول در ایرلند به شمار می آید. از دیگر پروژه های پرآوازه اش می توان به فضای ولینگتن، لیدز یو کی و باغ شهر جومیره نام برد. هم چنین او مقالات رسمی فراوانی نوشته است و جوایز طراحی بسیاری را از آن خود کرده است.

Grand Canal Dock

7 – میک یانگ کیم

یانگ کیم معمار آمریکایی – آسیایی که از والدین کره ای در آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شده است. میک یانگ کیم از همان سنین کم برای آثار هنری اش نمایشگاه برگزار می کرد و یاد گرفت که چطور باید با خاک کار کند. اما پس از مدتی متوجه علاقه اش به معماری منظر شد. او دوره فوق لیسانس را در مدرسه طراحی هاروارد گذراند و کمی بعد شرکت طراحی مک یانگ کیم را تاسیس کرد. وی جوایز بین المللی فراوانی را کسب کرده است. ارتباط پروژه های او با طراحی،‌معماری منظر و هنر زمین حساسیت او را به موضوعات مختلف آموزشی نشان می دهد. فضاهای که کیم طراحی می کند در نهایت به عنوان مجسمه ای تلقی می شوند که می تواند با نور، رنگ و تکنولوژی درآمیخته و پاسخی به نیازهای اساسی و مهم باشد. باغ آسمان از آثار برجسته او می باشد.

Crown Sky Garden

در طول تاریخ، باغ ها و طبیعت همیشه رابطه تنگاتنگی با مفهوم مادر بودن زمین، باروری و زنانگی داشته است. مهارت های باغبانی هم مانند کارهای خانگی هستند که هر زن ایده آل و همسر با احترامی باید آن را کسب کند. اما این هفت زن نه تنها چهره حرفه را با معرفی همکاری های ارزنده شان تغییر دادند، بلکه آنها توانستند وجود تعصب غالب که معماری منظر رشته ای منحصر به مردان می دانستند را عوض کنند.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *