جستجو
Close this search box.

ترندهای معماری منظر در سال 2020 و دهه پیش رو

با توجه به ترندهای معماری منظر و تغییرات آب و هوایی باید چالشهای پیش رو را به عنوان یک راه حل دید تا این حرفه و دنیا بتواند حرکتی رو به جلو داشته باشد.

مشخصات مطلب

از آنجایی که شاخه های متفاوت منظر امروزه مورد توجه متخصصان این حوزه قرار گرفته است، در این مطلب سعی بر آن است ترندهای سال 2020 و دهه پیش رو مورد بررسی قرار گیرد.

برترین ترندهای معماری منظر در سال 2020

  • تغییر اقلیم و طراحی اقلیمی

یک مسئله فوری که هر ساله بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، این است که هر چه به سمت سال 2030 می رویم، به نقطه ای بازگشت ناپذیر برای کاهش تأثیرات تغییرات آب و هوایی حرکت می کنیم. به عنوان معمار منظر، از سازمانهای دولتی (سطوح مختلف دولتی) و خصوصی (بیمه، املاک، دارایی) از ما خواسته می شود تا برای یافتن راه حلها و استراتژیهایی در مقیاس بزرگ برای کاهش تأثیرات تغییر اقلیم در همه مناظر (ساحلی، کوهستانی، علفزارها و …) همکاری کنیم.

معماری منظر یکی از معدود مشاغلی خواهد بود که قادر به ارائه راه حلهایی برای ترسیب کربن (ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان) از طریق طراحی اقلیمی خواهد بود. همچنین در آینده از ابزارهایی مانند Pathfinder برای ارائه داده ها و توجیه طرحهای خود استفاده خواهیم کرد.

  • استانداردهای بهبود یافته و نیازهای بیشتر برای شهرهای سبزتر

“تغییر اقلیم” همانند یک کاتالیزور و تسریع کننده در جهت بهبود کیفیت طراحی عمل می کند و موجب ترغیب طراحان برای یافتن استراتژیهایی مناسب در جهت تکمیل استانداردها در طراحی می شود. این استانداردها تمرکز خود را جهت پرداختن به مسائلی در مقیاس بزرگتر (شهری و منطقه ای) با تأکید بیشتر بر زیرساختهای آبی و سبز و کیفیت بهتر منظر و فضاها تغییر می دهند تا شهرها را سبزتر، سالم تر و سازگارتر سازند.

  •  توسعه فضاهای سبز در ارتفاع

با افزایش جمعیت و افزایش خانه ها، مدارس و دفاتر کار در ساختمانهای بلندمرتبه، معماری منظر می تواند فضاهایی را در داخل ساختمانها طراحی کند که فضاهایی فعال را برای ساکنان، کارگران و دانش آموزان فراهم کند. در دهه 2010 شاهد افزایش دیوارهای سبز، بامهای سبز و باغهای طبیعی بودیم و این موارد در طول دهه 2020 ادامه خواهند داشت.

  • مراکز حومه شهرها

تراکم نه تنها در هسته های شهر افزایش می یابد بلکه در حومه شهر نیز تغییر جهت داده می شود. زیرا مردم مایل به دسترسی به محوطه های زندگی شهری (در فاصله پیاده روی از خانه های خود تا مقصد به سمت مرکز شهر) هستند که امکان کار، خرید، غذا خوردن در یک منطقه را فراهم می کند. این موضوع در 15 تا20 سال گذشته در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است؛ اما به عنوان روندی که مردم در حومه شهرها مایل به داشتن یک سبک زندگی شهری هستند در سالهای پیش رو افزایش می یابد.

  • ساخت آخرین کیلومترها از زیرساختهای ریلی و جاده ای

در چند سال گذشته، ما شاهد تغییراتی در نحوه حرکت در شهرهای خود از جمله رانندگی، اشتراک دوچرخه و اسکوترهای برقی بوده ایم و این باعث شده است که هزینه های دولت از جاده ها دور شود و به سمت روشهای مختلف حمل و نقل (راه آهن سنگین و سبک، مسیرهای مشترک، بزرگراههای دوچرخه و …) تمایل پیدا کند. در دهه پیش رو نیز برای مقابله با افزایش ازدحام و ایجاد آخرین زیرساختها، این تغییرات افزایش می یابد.

  • محدوده طرح کاهش آلودگی هوا

به دلیل افزایش حجم ترافیک ناشی از افزایش مراکز حمل و نقل منسجم (که نیاز به تغییر برخی از مناطق پارکینگ به مناطق تخلیه و بارگیری را ایجاد می کند)، شهرها نیاز به تعریف مجدد مناطق ازدحام دارند.

  • مراکز حمل و نقل

در آینده راه حلهای حمل و نقل یکپارچه تری خواهیم دید که مراکز با اندازه های مختلفی (منطقه ای، شهری، حومه ای، محوطه ای) ایجاد می شوند تا افراد بتوانند با تلاش کمتر و اثر کربن کمتری در شهرها گشت بزنند.

  • خیابانهای کامل

معماران منظر باید نقش بیشتری در طراحی خیابانهای کامل و فعال، پوشیده شده از درختان، مملو از عابر پیاده و همچنین جاده های مناسب سفر داشته باشند. همچنین خیابانها و میادین مشترک که به عنوان شبکه ای با کیفیت از فضاها برای مردم، کار و بازی در شهرها طراحی شده اند، افزایش خواهد یافت.

  • بومی در مقابل مهاجم

بوم شناسان، گیاه شناسان، معماران منظر و بسیاری از مشاغل دیگر در مورد تغییرات مناطق آب و هوایی (به دلیل تغییر اقلیم) و تأثیر بر گیاهان و جانوران گفتگو و بحث داشته اند. آیا این بحث ها پیرامون آنچه بومی و تهاجمی است می چرخد؟ در دهه 2020 سوال اصلی این خواهد بود که گیاهان و جانوران منظر به دلیل تغییر آب و هوا و تعداد بلایا (سیل، آتش سوزی، خشکسالی) شروع به مهاجرت و سازگاری می کنند؟ آیا مناطق و طبقه بندیهای اقلیمی منسوخ شده اند؟ یا آیا باید روش و رویکرد خود را تنظیم کنیم تا بتوانیم تأثیر خود را بر جهان داشته باشیم؟ یا اینکه باید به دنبال حفظ اکوسیستم های بومی در یک حالت معلق باشیم؟

  • نوآوری در فناوری

دهه 2020 از طریق تحقیق و توسعه، نوآوریهای فناوری را در زمینه های مختلفی مشاهده خواهید کرد. همچنین به دنبال یافتن راه حل برای مشکلات اساسی خواهد بود. با افزایش مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی، همچنین با افزایش مصرف و وجود منابع کمتر، ما به عنوان معمار منظر باید به دنبال نوآوری برای یافتن راه حلهایی باشیم که با منابع موجود بهترین راهکارها را ارائه دهند.

  • BIM؛ برای ساخت و ساز AR (شبیه سازی)

در پنج سال گذشته شاهد ظهور روش یکپارچه سازی اطلاعات از طریق مدیریت اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی(BIM) در صنعت طراحی بوده ایم. به طوری که همچنان که مشتریان و پیمانکاران مزایا و صرفه جویی در هزینه های ساخت (خرید، ساخت و …) را مشاهده می کنند، به رشد خود ادامه می دهند. البته بیش از پیش شاهد استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) در نرم افزارها خواهیم بود زیرا مشتریها تمایل دارند یک تجربه بصری در محل داشته باشند تا تجربه حضور در یک دفتر یا فضای مجازی.

  • تجزیه و تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در طراحی و نگهداری تأثیر خواهد داشت. معماران منظر باید علاوه بر استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، به دنبال یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای درک بیشتر نحوه حرکت، کار، زندگی و بهبود روند طراحی و نگهداری نیز باشند.

با ارزانتر شدن روند دستیابی به نظارت و جمع آوری داده ها، امکان مدیریت امور منظر تغییر می کند و به شهرها اجازه می دهد تا از رویدادها، تعداد بازدیدکنندگان، مدت اقامت، مسیرهای ترجیحی و … برخوردار شوند و امکانات را در مکانهای اصلی (بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها) قرار دهند.

ترندهای معماری منظر در سال 2020 و دهه پیش رو
  • ارزیابی پس از جنگ

در این دهه، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها (مبتنی بر آب، زمین و هوا) برای انجام پروژه های موجود (جنگلهای شهری، آبراهها و …)، بازرسی از سایت و ارزیابی پس از استفاده از LIDAR، ابر نقطه، یادگیری ماشین و سایر برنامه های کاربردی که ابزارهایی را برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد طراحیها در اختیار ما قرار می دهد، ضروری به نظر می رسد.

  • نمایش گرافیکی

ابزارهای مفهومی که از آنها استفاده می کنیم با گذشت زمان پیشرفت خواهند کرد و در دهه گذشته شاهد افزایش طراحی دستی با استفاده از برنامه هایی در iPad و رایانه های لوحی هستیم.

با رشد و یادگیری هوش مصنوعی (مانند GauGAN) و چون استفاده از این برنامه ها در آینده آسانتر می شود، معماران منظر، در آینده نه چندان دور، از نرم افزار در فرآیند طراحی خود برای ارائه دیدگاه های واقع گرایانه و سریع استفاده می کنند.

  • مواد و تکنیکهای ساخت و ساز

ما همچنان به استفاده از مواد طبیعی ادامه خواهیم داد اما تأکید بر منشأ، عصاره، تولید و انتقال مواد برای تشویق پروژه های پایدارتر وجود دارد. با تلاش طراحان و مشتریان برای صرفه جویی در مصرف مواد و کاهش اثر کربن پروژه هایشان، ماده (خام، مواد مرکب و محصولات جانبی زباله) و تکنیکهای ساختمانی تغییر خواهند کرد. معماران منظر به صنایع دیگر (تولید، تدارکات و …) مراجعه می کنند تا به دنبال روشها و فرآیندهای ساخت (چاپ سه بعدی، اکستروژن) برای کاهش ضایعات و استفاده مجدد از مواد زائد باشند.

  • فراگیر شدن و تنوع بیشتر مهارتها

شرکتهای معماری منظر در سال 2030 کاملاً متفاوت به نظر می رسند. با توجه به افزایش تعداد پروژه ها (به دلیل شهرهای در حال رشد) و مشارکت معماران منظر در طرحهای بزرگتر، ما خواهیم دید که شرکتها برای ایفای نقش مدیریت پروژه و ساخت وسازها به دنبال افرادی با سایر تخصصها خواهند بود تا معمارهای منظر بتوانند بر روی استراتژی و طراحی تمرکز کنند.

همچنین با توجه به تغییر فناوری، شاهد خواهیم بود كه شرکتها از مشاغل و مهارتهای متنوعی استفاده می كنند زیرا آنها به دنبال استفاده از ابزارهای جدید مانند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، مدل سازی، نمونه سازی اولیه، برنامه نویسی و سایر فناوریهای جدید هستند.

همچنین وقتی این حرفه تلاش می کند تا نماینده بیشتری را از جمعیت دارا باشد، شاهد افزایش تنوع و فراگیری این حرفه خواهیم بود.

  • تغییر در عمل

شیوه معماری منظر برای چندین دهه از همان مدل خدمات فروش بر اساس هزینه های یکجا و نرخ ساعتی استفاده کرده است و این مدلی است که باید در هر کشور مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا مشخص شود آیا مدل بهتری برای معماران منظر جهت کسب درآمد وجود دارد یا خیر؟

هزینه کسب و کار نیز در حال افزایش است زیرا مشتریان و سازمانها انتظار دارند طراحان بیشتر ریسک کنند و هزینه های بیشتری را بپذیرند در حالی که بودجه ها را افزایش نمی دهند. در طول دهه 2020 معماران منظر باید مهارت بیشتری در کسب و کار پیدا کنند و یاد بگیرند که ارزش افزوده ای را که ما برای پروژه ها به ارمغان می آوریم، آنها می توانند به عنوان یک تجارت سودآور ادامه دهند.

  • به رسمیت شناختن

در سالهای اخیر پیشرفتهایی صورت گرفته است، با این حال معماران منظر همچنان باید تلاش کنند تا حرفه معماری منظر را توسط رسانه ها و سازمانهای حرفه ای به رسمیت بشناسند تا مردم درک کنند که حرفه و کار ما با معماری یا مشاغل مهندسی دیگر تفاوت دارد.

  • نتیجه

با توجه به ترندهای معماری منظر و بحث در مورد تغییر اوضاع و ادامه پوشش حوادث ویرانگر آب و هوایی (آتش سوزی ، سیل)، می توانیم به یک نگرانی بیش از حد و تا سر حد افسردگی در مورد آینده کشیده شویم، با این حال باید قوی باشیم و چالشهای پیش رو را به عنوان یک راه حل ببینیم تا این حرفه و دنیا بتواند در دهه آینده حرکتی رو به جلو داشته باشد.

Worldlandscapearchitect.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *