جستجو
Close this search box.

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین

وب سایت Time Out اخیراً 30 خیابان جالب در جهان را نه بر اساس طراحی شهری بلکه بر اساس تجربه مخاطبین و فعالیتهای ارائه شده در آنها رتبه بندی کرده است.

نویسنده:

مشخصات مطلب

Time Out یک بستر آنلاین برای فرهنگ شهری است که به دنبال پر جنب و جوش ترین مکانها در سراسر جهان است و اخیراً 30 خیابان جالب در جهان را رتبه بندی کرده است. این وب سایت که معمولاً به طور کلی به شهرها می پردازد، از قبل نیز جالب ترین محله ها را رتبه بندی کرده است اما اکنون به دلیل همه گیری  بیماری کووید 19، رویکرد محلی تری را دنبال می کند.

طبق این مقاله از ساکنین شهرها در سراسر جهان که بیش از 27000 نفر را شامل می‌شود، در یک نظر سنجی جهانی درخواست شده است که بهترین خیابان شهر خود را انتخاب کنند. سپس سردبیران و کارشناسان Time Out یک لیست از 30 خیابان را تهیه کردند که شامل 10 خیابان در اروپا، 5 خیابان در آمریکای لاتین، 5 خیابان در آمریکای شمالی، 4 خیابان در آسیا، 2 خیابان در اقیانوسیه، 2 خیابان در آفریقا و 2 خیابان در خاورمیانه، از جمله در شهرهایی مانند هاوانا، سائو پائولو، لس آنجلس، لیسبون، پراگ و … بود.

معیار جالب رتبه بندی خیابانها

معیارهای انتخاب بر اساس جنبه های طراحی شهری نبود، بلکه به فعالیتها و تجربیات ارائه شده توسط خیابانها بستگی داشت. برگزارکنندگان معتقدند که خیابانهای جالب به وسیله مکانهای عالی برای خوردن، نوشیدن و خرید تعیین می شوند. این 30 خیابان فرهنگ تفریح شهری را ارائه می دهند؛ گاهی اوقات محلی و گاهی اوقات جهانی، اما همیشه با یک احساس قوی از جامعه همراه هستند.

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین

خیابان اسمیت در استرالیا

اولین خیابان در این رتبه بندی، خیابان اسمیت (Smith) در ملبورن استرالیا است. این خیابان در محله ای در حومه شهر قرار دارد که در روزگاری تحت سلطه گروه های تبهکار بوده و سپس به خانه انجمن، هنرمندان و مکانهای مختلف تبدیل شده است. این خیابان طراحی شهری برجسته و ممتازی ندارد؛ یک جاده فرعی برای اتومبیلها و تراموا با ساختمانهای کم ارتفاع است. به نظر می رسد آلودگی بصری ایجاد شده توسط بیلبوردها و پوسترها بخشی از منظر شهری آن محسوب می‌شود.

این خیابان به دلیل انواع مختلف مکانها و فعالیتهایش انتخاب شده است. ساختمانها همه از عقب نشینی یکسانی در طول خیابان پیروی می کنند که نمای فعال و جذابی را برای کافه ها، بارها، رستورانها، فروشگاهها و همچنین برخی فضاهای بیرونی در پیاده روها ایجاد می‌کند.

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین

خیابان سنت خوان در بارسلون

دومین شماره از این لیست، خیابان سنت خوان (Sant Joan) در بارسلون اسپانیا است که از یک طراحی شهری جالب برخوردار است، اگر چه دلیل اصلی انتخاب آن، این امر نیست. این خیابان که در منطقه برنامه ریزی شده شهر قرار دارد، یکی از خیابانهای اصلی بارسلونا نیست اما دارای ویژگیهای مشابهی است؛ با همان عقب نشینی از خیابان، پیاده‌روهای عریض و اولویت دادن به عابران و دوچرخه سواران و طراحی دقیق معماران منظر در امتداد کل خیابان، از جمله میادین کوچک در امتداد مسیرها است.

 این خیابان از شمال تا جنوب از طریق مرکز برنامه ریزی شهر اداره می شود و برای آن فعالیتهای گوناگونی در نظر گرفته شده است؛ بارهای سنتی، رستورانها، فروشگاههای اختصاصی برای کتابهای طنز و فروشگاههای فناوریهای تازه و بازیهای کامپیوتر از جمله این فعالیتها هستند.

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین

خیابان حاجی در سنگاپور

برخلاف دو خیابان اول، از نظر طول و مقیاس، خیابان حاجی (Haji) در سنگاپور که در رتبه هشتم این لیست قرار دارد، یک خیابان باریک و فقط برای عابران پیاده است و در کامپونگ گلام  (Kampong Gelam) که در یک محله تاریخی قرار دارد و محدوده قومی برای جامعه مسلمانان در دهه 1800 است، قرار دارد. این خیابان طی سالها مرمت و بازسازی شده است، اما زیبایی شناسی اصلی آن خانه های دو طبقه قدیمی هستند که تقریباً دست نخورده باقی مانده است. این خیابان باریک، بین دو ردیف خانه کوچک دارای تراس با آسمانخراشهای بزرگ سنگاپور و بلوارهای عریض در تضاد است و تجربه متفاوتی از شهر را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین

خیابان لا رفورما در مکزیکوسیتی

شماره 21 این لیست، خیابان لا رفورما (la Reforma) در مکزیکوسیتی، جایی است که همه چیز در آن اتفاق می افتد؛ از تظاهرات سیاسی بزرگ گرفته تا اجراهای هنری. قدمت این خیابان به اوایل قرن نوزدهم بر می گردد که امپراطور ماکسیمیلیان اول دستور ساخت یک خیابان برای اتصال قلعه چپولتپک به کاخ ملی را صادر کرد. این خیابان طولانی، گسترده و تاریخی دارای درختانی در حاشیه پیاده روها، ساختمانهای بلند و ترافیک سنگین ماشینها و اتوبوسها است. مردم فقط برای فعالیتهای ارائه شده در مکانهای مختلف مانند گالریها و رستورانها به اینجا نمی آیند. آنها می آیند تا آزادانه در فضای باز و گسترده خیابانها و پیاده روها جمع شوند و قدم بزنند.

طبق گزارش Time Out، این خیابانها جهان کوچکی از همه چیزهایی است که ما در مورد شهرها دوست داریم؛ غذاخوریهای ارزشمند، فرهنگ محلی پر جنب و جوش و هزاران تاریخ و داستان. بنابراین با نگاهی به 30 خیابان منتخب، متوجه می شویم که هیچ الگو یا استانداردی از نظر طراحی وجود ندارد، بلکه یک تضاد کاملاً چشمگیر بین مناظر شهری این خیابانها وجود دارد. با این حال، یک جنبه که در همه آنها ظاهر می شود، داستانی تاریخی است که پشت این خیابانها وجود دارد. بسیاری از آنها در محله هایی که قبلاً تخریب شده بودند، قرار دارند اما اکنون با حفظ روابط قوی و معنادار با گذشته، روند بازسازی را طی می کنند.

جالب ترین خیابانهای جهان بر اساس فعالیتها و تجربیات مخاطبین

کوچه ترس ریوس در سائوپائولو

یک نمونه عالی از این موارد کوچه ترس ریوس (Três Rios)، در بوم ریتیرو (Bom Retiro)، یکی از محله های تاریخی سائوپائولو است. خیابانی که محل زندگی چندین نسل از خانواده های مهاجر است که در طول قرنها از ایتالیا، کره، یونان، بولیوی، اروپای شرقی و جاهای دیگر به برزیل نقل مکان کرده اند. این خیابان با داشتن شماره هفت در رتبه بندی، یکی از هیجان انگیزترین مناظر شهری و فرهنگی را ارائه می دهد.

همه خیابانها یک فضای جهانی را به اشتراک می گذارند که با فعالیتهایی که ارائه می دهند، منعکس می شوند؛ نه لزوماً به دلیل ظاهری آنها. این رتبه بندی به نشان می دهد که در مورد شهرهایمان، نه تنها از نظر طراحی شهری بلکه با توجه به زندگی پر جنب و جوشی که در آنها جریان دارد و بسیاری از تجربه‌های شهری مشابه، بیشتر فکر کنیم.

Archdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *