جستجو
Close this search box.

طراحی فضای چند عملکردی در ایالت والپوی هند

یك ساختمان عمومی چند منظوره مشتمل بر توقفگاه اتوبوس، سالن اجتماعات و پارك كودك در والپوی هند با الهام از ابرهای گذری و خاک سرخ منطقه طراحی و ساخته شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

دولت گوا (Goa) پیشنهاد ساخت یك ساختمان عمومی چند منظوره در والپوی (شهری كوچك واقع در سلسله كوههای غربی) را مطرح نمود. این طرح مشتمل بر یك توقفگاه اتوبوس، یك سالن اجتماعات و یك پارك كودك مجهز به راه آهن كم سرعت بود. مقرر شده بود نگهداری این مجموعه ساختمانی باید به صورت مستقل و با حداقل بودجه بوده، كلیه قسمتها در عملكرد، وظایف و اختیارات مستقل باشند. والپوی شهری است كه در آغوش سلسله كوههای با شكوه غربی قرار گرفته و غالباً شاهد عبور جریانی از ابرهای سرگردان است كه با خود پوششی از رعد و برق را نیز به همراه دارند. هر طراحی آرزو دارد این شگفتی طبیعت را ‌‌‌‍در طرح خود به تسخیر در آورد.
والپوی شاهد آبشاری 5 متری است كه هر سال از ماه ژوئن تا اكتبر پدیدار می شود. لذا طراحی باید در خصوص فرصت محدود و وضعیت آب و هوا پاسخگو باشد. بنابراین نقشه طراحی و برنامه ریزی شده، فشرده، كم وقفه، قابل انعطاف و دارای تهویه و نور مناسب بود.
دیواره های خاكی سرخرنگ مثلثی شكلی كه به شكل كوهستان تغییر شكل داده و در چشم انداز قابل رویت هستند در نگاه هر بیننده ای حس جاذبه و گیرایی به وجود می آورند، این در حالی است كه این دیواره ها به وسیله سقف فلزی چشم نوازی كه همانند ابری شناور است محافظت می شوند و گاهی خود را همچون بارقه ای از نور به رخ می كشند. این تلاشی چالش برانگیز جهت خلق روشنایی و تلالویی خیال انگیز است كه از میان مجموعه ای از سقفهای كاذب و دیوارهای مستقل نمود پیدا می كند.
طراحی فضای چند عملکردی در ایالت والپوی هندایستگاه اتوبوس، فضایی است مستقل كه با ورودی و خروجی عریض خود و 10 جایگاه پاركینگ قابل استفاده و 9 جایگاه پاركینگ بلا استفاده خودنمایی می كند. نقشه آن به شكل دلبازی عریض و پهناور شده كه در آن فضاهای لازم جهت فروشگاهها، فضاهای انتظار، سرویسهای بهداشتی و محیطهای استراحت رانندگان فراهم گردیده است. سقف سراسری، اتوبوسها و كارگران فصلی را در برابر آفتاب سوزان و باران شدید محافظت می كند، گرچه خانه های حفاظتی و اتاقهای سرویسهای بهداشتی، واحدهای مختلف را طبق طراحی به عمل آمده به یكدیگر مرتبط می نمایند.

سالن اجتماعات

سفر از مقصد مهمتر است؛ چكیده مفهوم طراحی این است. شما از طریق پلكان مارپیچی ساخته شده از دیوارهای خاك سرخی به سالن اجتماعات هدایت می شوید كه با عظمت و سكوت خود به شما خوش آمد می گوید. دكور در كمترین میزان ممكن تعبیه و تابش نور به ظرافت مهار گردیده و فضا به شكل شگفت انگیزی با عظمت است.

پارك كودكان

در منتهی الیه غربی این منطقه، فضای آرامی جهت پارك كودكان ایجاد شده كه در ماهیت خود دارای تضاد است. رنگها با یكدیگر برخورد كرده و یك بی نظمی شناخته شده ایجاد می كنند. وسایل بازی تداعی كننده بی نظمی بازیهای كودكانه هستند. یك پیاده روی مسطح و سنگفرش، پیرامون محوطه بازی و باغ میوه شکل گرفته كه وقتی نیم ساعت بر روی كفپوش شگفت انگیز آن قدم بزنید شما را به محوطه پارك جاگرز هدایت می کند.
ورقه های سقفی تاتا كه از بلو اسكوپ ساخته شده اند، ماده اصلی استفاده شده در پروژه هستند. توجه به امر انعطاف پذیری در كاربرد مواد و رنگ نقره ای دلپذیری كه شبیه ابرهای شناور است، گاهی اوقات بر فراز دیواره های خاكی سرخرنگ مثلثی شكلی كه در چشم انداز به شكل كوهستان تغییر شكل داده اند، خود را همچون بارقه ای از نور به رخ می كشد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *