جستجو
Close this search box.

طراحی موج شکن ساحلی فرصتی برای شروع پس از یک سیل بزرگ

پروژه موج شکن یک منطقه گسترده و نسبتاً صاف در سواحل دریا است و شکل آن دریا و محل طبیعی را به سمت محدوده ساحلی و مکانهای حیاتی اطراف آن پیوند می دهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

مردم و مکانهایی که با یک حادثه طبیعی مواجه هستند، به ناچار با عواقب منفی آن مواجه می شوند. این حوادث، جنبه های روانشناختی و چالشهای سازنده را کنار می گذارد. سیل، رعد و برق، گردباد و بارش برفهای سنگین مکرر باعث آسیب به محل سکونت طبیعی، سازه ها، ساختمانها و عادات ساکنان می شود. بازسازی و نوسازی سریع مکانهای آسیب دیده یکی از بهترین راههای واکنش به تاثیر منفی در زمینه روانشناسی و یک استراتژی خوب برای بهبود روابط میان ساکنان و شهرهای آنها، فضاهای عمومی و زندگی آنها است.
این همان چیزی است که در سال 2015 در Yeppoon در کوئینزلند استرالیا اتفاق افتاد، زمانی که طوفان بزرگ سیکلون همه دره و ساحل شهر و نزدیکترین مکانهای اطراف آنرا ویران کرد. به این ترتیب، یک استراتژی دور از ذهن در میان مدیران شکل گرفت تا به ساکنان، مکانهای جدید بازسازی شده برای زندگی و مراقبت از خود داده شود و پروژه کناره ساحل برای دادن حیات جدید به این مکان نیز انتخاب شود.
طراحی موج شکن ساحلی فرصتی برای شروع پس از یک سیل بزرگاین پروژه یک منطقه گسترده و نسبتاً صاف در سواحل دریا را پوشش می دهد و دارای یک جنبه قابل مشاهده و اساسی است؛ شکل آن، دریا و محل طبیعی را به سمت محدوده ساحلی و “مکانهای حیاتی” اطراف آن پیوند می دهد. این شکل به صورت مناسب طراحی شده و از زیبایی محیط طبیعی اطراف و شکل نرم در ساحل الهام می گیرد. مسیرهای طولانی برای اولین بار مردم را در مقابل دریا هدایت می‌کنند، آب شور را تنفس می‌کنند و با امواج اقیانوس روبرو می‌شوند؛ در داخل، سکوهای جالب، میادین بازی، مکانهای اجتماعی، فعالیت در هوای آزاد، استخرهای شنا و بازیهای آبی را در آغوش گرفته اند. مخلوط سخت و نرم با هم به خوبی ادغام شده اند؛ رنگهای مواد مانند قهوه ای و قهوه ای روشن شن و ماسه همراه با درختان چوبی منجر به ترکیبی دلپذیر از همه عناصر می‌شوند. این پروژه همانند دیگر فضاهای بزرگ جامعه، کنترل کامل فضا را بر عهده دارد و آنرا به عنوان جایگزین مناسب برای تجمع، وقت گذرانی و تفریح معرفی می کند.

نکات برجسته این پروژه

پس از تخریب ناشی از طوفان، هدف بازسازی فضا و ایجاد حس اعتماد و هویت جدید برای ساکنین محل و اطمینان از ظهور فعالیتها در منطقه بود. نکته کلیدی این پروژه این است که به طور کامل به زمینه پیوند خورده‌ و دارای فضاهای چند کارکردی است که تا حد زیادی در روز یا شب قابل ‌استفاده هستند؛ مانند راه ‌پله و تراس مشرف به دریا که برای استراحت، بازی یا پیاده ‌روی در طول روز و در شب برای آتش ‌بازی، کنسرتها و سینمای فضای باز مناسب هستند. همچنین فضاهای چندمنظوره مربوط به عناصر آبی وجود دارد؛ استخرهای شنا و مرداب وسیع که مردم را در طول روزهای گرم جذب می‌کنند و از تپه ‌های شنی که در سواحل کم ‌عمق ساحلی مستقر شده ‌اند، الهام می‌گیرند. در عین حال، زیر سایه آرامش ‌بخش درختان نخل، یک مهتابی وسیع چوبی قرار دارد که اطراف استخر را احاطه کرده و فضا را برای خواندن و حمام آفتاب فراهم می‌کند. یک ترکیب استوایی گونه از بوته ‌های انبوه و برگ درختان منطقه را احاطه کرده و وجهه طبیعی‌ تر به آن داده است. بازیهای ویژه آبی برای کودکان در کنار استخر قرار دارند و ارتباط بین این دو فضای سیال را تضمین می‌کنند و فرصتی را برای کودکان فراهم می‌کنند تا در جایی که پلها، حمام بزرگ گلدار و مراتع نرم فرصت برای پریدن و دویدن برای آنها مهیا می‌کنند، لذت ببرند.
طراحی موج شکن ساحلی فرصتی برای شروع پس از یک سیل بزرگارتباط بین گردشگاه و ساحل با پله‌هایی که کمی مایل به بالا هستند، برقرار می شود. همچنین از پله ها به عنوان صندلی با پوشش گیاهی و شیبی که فضایی طبیعی و ساخته ‌شده با هم دارند، استفاده می‌ شود. روشهای مختلف برای سپری کردن زمان و همزیستی با زیبایی طبیعی اقیانوس اطلس، برای این پروژه مورد مطالعه قرار گرفته ‌است. انتخاب وسیعی از جایگاه ‌ها و کافه‌ ها به طور کامل در محیط و چشم ‌انداز یکپارچه ساخته شده توسط طراحان دیده شده‌ است. دسترسی به مکانها به وسیله مناطق وسیع پارکینگ در مجاورت دسترسی اصلی به تفرجگاه صورت می‌گیرد.

پروژه مشارکتی، راه حلی برای آینده

احیای این ناحیه از ساحل دارای ویژگی خاصی است که تا حدی توسط دولتهای فدرال، ایالتی و محلی حمایت می‌شود تا یک هویت قوی جدید برای Yeppoon و جامعه آن ایجاد شود. این امر به این معنی است که ایده ‌ها و اقدامات مشترک منجر به یک رویکرد طراحی و امکانات جدید برای زندگی در یک مکان و شرکت در آن می ‌شود. به تدریج پروژه‌های بیشتری در سراسر جهان شامل شهروندان، تکنسین ‌ها و موسسات در این فرآیند درگیر خواهند شد. این پروژه نقطه عطفی در این حوزه است. هر زمان که یک پروژه به اشتراک گذاشته می ‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد، نتایج بسیار رضایت‌ بخش هستند و این چیزی است که برای این موج شکن کنار دریا رخ داد. اتحاد قدرت است، به خصوص پس از یک فاجعه.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *