جستجو
Close this search box.

پروژه اینترلایس؛ رشد توام با هارمونی طبیعت و توده های شهری

ایده اولیه پروژه اینترلایس بر اساس لایه هایی بود که معمولاً در چوب شکل می گیرد. بر اساس این ایده، رشد توام با هارمونی توده ساختمانی و سبزینگی از زیرزمین به همکف و طبقات میانی تا تمام پشت بامها ادامه می یابد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سنگاپور در دنیای امروز با ساختمانها و آسمانخراشهایش با سرعت غیر قابل باوری رو به رشد است. وظیفه ماست که به عنوان طراح منظر، اطمینان را حاصل کنیم که این جنگلهای بتنی (انبوه سازی) کل سیاره ما را اشغال نمی‌کنند. در حقیقت سبزینگی مانند ریه های هر شهر عمل کرده و باعث سلامت فیزیکی و روانی انسانها می شود. سبزینگی باعث افزایش قدرت تمرکز، کاهش حس استرس شده و حس بهتری در مردم ایجاد می‌کند.
پروژه اینترلایس؛ رشد توام با هارمونی طبیعت و توده های شهریاین توصیفات متکی بر مطالعات متعددی است، هر چند تجربیات نیز صحت آنها را تایید می کنند. این بدین معناست که اصلا مهم نیست چقدر فضاهای مسکونی بزرگ هستند یا چقدر ساختمان در آن فضاها وجود دارد، مهم آن است که همیشه فضایی برای طبیعت به وجود آید. گروه طراحی ICN پروژه ای را در سنگاپور، با فضاهای بیرونی چشمگیر و محصورکننده و با رویکردهای ذکر شده برای محیطی که بافت مسکونی زیادی داشت، به وجود آورده اند.
پروژه اینترلایس؛ رشد توام با هارمونی طبیعت و توده های شهریدر این پروژه اگر چه پر رنگ ترین هدایت کننده خود طبیعت بود که البته طراحان بیش از حد از انتظار فراتر رفتند. این مطلب به بررسی نحوه تبدیل یک محوطه مسکونی به یک مکان پایدار، سالم، اجتماعی و کارکردی می پردازد. با توجه به گفته های معمار پروژه، اینترلایس مجموعه ای از برجهای مسکونی است که گویی یک دهکده عمودی را به تصویر می کشند. این پروژه از جنوب تپه تا فاصله 9 کیلومتری با انبوهی از درختان در مسیری که سه پارک را به هم متصل می کند، احاطه شده است.
پروژه اینترلایس؛ رشد توام با هارمونی طبیعت و توده های شهریقسمت جنوبی تپه ها از چندین مسیر مختلف مانند پلها و پروژه های زیست محیطی که به علت گیاهان و جانوران غنی و عدم تخریب زیستگاهای حیات وحش معروف است، تشکیل شده است. این نوع محیط برای زندگی، منفعت های زیادی دارد، زیرا این نزدیک بودن به حجم وسیعی از سبزینگی شامل کیفیت هوا و مزایای بسیار دیگری نیز می شود. علاوه بر این نزدیکی کمربند سبز فوق الذکر دقیقاً چیزی بود که طراحان در طول توسعه ایده مفهومی منظر اینترلایس از آن الهام گرفتند.
پروژه اینترلایس؛ رشد توام با هارمونی طبیعت و توده های شهریدرختان بومی، گیاهان و گلها با سکنی گرفتن در کنار برنامه ریزی مسکونی و با سبزینگی و شادابی در محیط گرمسیری برای ساکنین لذت آسودگی در هنگام انجام کارهایشان را فراهم کرده اند. بلوکهای ساختمانی این پروژه به دور چند حیاط مرکزی بزرگ شکل گرفته اند. آنها معمولاً دیدهای جذاب و متنوع به وجود آورده اند و به چرخش هوا نیز کمک می کنند. ایده اولیه بر اساس لایه هایی بود که معمولاً در چوب شکل می گیرد و به عنوان سطوح مختلفی از گیاهان شناخته شده است. بر اساس این ایده، سبزینگی از زیرزمین به همکف و طبقات میانی تا تمام پشت بامها را در بر می گیرد.

لایه های زیرین

پارکینگها و زیرزمین در پروژه های مسکونی اغلب ناخوشایند و سرد هستند، اما پروژه اینترلایس فضاهای بهتری را در این لایه ارائه می دهد؛ پارکینگ زیرزمین لایه ای شاخص است زیرا با تهویه هوا و سبزینگی تکمیل شده است. دریچه های هوای باز زیادی، جریان هوای صاف و نور طبیعی را فراهم کرده اند. علاوه بر این فضاهای خالی زیرزمین با انبوه درختان بزرگ و پوشش گیاهی کاشته شده اند و گسترش سرتاسری آنها تا سطح زمین نیز کنترل شده است. در واقع این کار دو طبقه را متصل و به طور همزمان یک فضای جدید به عنوان فضای عمومی ایجاد می کند.
پروژه اینترلایس؛ رشد توام با هارمونی طبیعت و توده های شهریقلب پروژه در طبقه همکف در حیاط های آن جانمایی شده است. این حیاط ها، فضاهای بزرگی را پوشانده اند و وحدت ناشی از زندگی تعاملی که منجر به تولید اتمسفر متفاوت و با هویت می گردد را شرح می دهد. حیاط ها در زیبایی خودشان منحصربفرد هستند در واقع این حیاطها فضاهایی را برای تقسیم فعالیتها مانند ورزش، آرامش، معاشرت، پیک نیک، باغهای موضوعی و خیلی چیزهای دیگر خلق کرده اند. آخرین چیزی که به اندازه بقیه عوامل مهم بوده، پوشش گیاهی است که به طور قابل توجهی در این پروژه افزایش یافته است. طراحان گیاهان بومی را در طرح کاشتند که منجر به تنوع زیستی بسیار و ترکیب موفق با پوشش گیاهی اطراف شده است.

لایه میانی

تغییر آرام از همکف به طبقه میانی با آوردن پوشش گیاهی به بالکنهای شخصی بزرگ و تراسها انجام شده است. ریزش عمودی گیاهان از بین بالکن های طبقات ارتباط دهنده لایه میانی با بام سبز طبقه آخر و تراسهای آسمان است. با توجه به تراکم متفاوت بلوکهای ساختمانی، قرارگیری تراسهای باشکوه و بامها در ارتفاعات مختلف امکانپذیر شده است. 9 تراس عمومی هرکدام با زمینه خودشان در پروژه وجود دارند. باغ بن سای یا باغ عطری همانند نمایشگاه گیاهان خارق العاده ای است که دید خیره کننده ای را علاوه بر منظر اینترلایس ارائه می دهد. در نتیجه بام هر بلوک ساختمانی به باغی در بام که به جامعه معاصر احساس تازگی می دهد، تبدیل شده است.
پروژه اینترلایس؛ رشد توام با هارمونی طبیعت و توده های شهریاگر چه این فضاهای سبز برای هر بلوک شخصی هستند، ولی یک فرصت عالی است برای مشارکت ساکنین تا مراقبت و نگهداری از فضای سبزشان را بر عهده بگیرند. این پروژه نمونه ای است برای اثبات اینکه یک معمارمنظر چگونه می تواند دنیای اطرافش را ارتقاء دهد، مخصوصاً هنگامی که محیطی با بافت شدید مسکونی به وجود می آید. با خلاقیت، بررسی دقیق محیطی و برنامه ریزی دقیق، این دهکده های شهری پتانسیل های بالایی برای طراحی منظر دارند. این پروژه جوایز زیادی به دست آورده است اما برای یک معمارمنظر، بزرگترین جایزه، حفاظت از طبیعت و برآورده کردن احساس شعف و خوشحالی مردم است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *