جستجو
Close this search box.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

زمین زیر پای انسان جزء مهمی در طراحی منظر است که بیش از آنچه تصور ­می کنید، می­­ تواند تاثیرگذار باشد. با اینکه مصالح و کفسازی گاهی اوقات نادیده گرفته می شوند، ولی طراح ماهر همه مصالح موردنیاز خود را فکر شده انتخاب می­ کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

زمین زیر پای انسان جزء مهمی در طراحی منظر است که بیش از آنچه تصور ­کنید، می ­­تواند تاثیرگذار باشد. با اینکه مصالح و کفسازی گاهی اوقات نادیده گرفته می شوند، ولی بخش مهمی از معماری منظر است که می­تواند یک طرح را ایجاد کند یا موجب شکست آن شود. طراح ماهر همه مصالح موردنیاز خود را فکر شده انتخاب می ­کند. در این مطلب، پروژه های منحصربفردی معرفی می شوند که سبکهای مختلفی از کفسازی را که بر تجربه فضا تاثیرگذار بوده است را ارائه می ­دهند.

پیاده راه دوویل (Place d’Youville)

کلود کورمیر (Claude Cormier) از چوب، بتن، گرانیت و سنگ آهک استفاده کرده تا ظاهری لحاف مانند را در این پیاده راه ایجاد کند. از این شیوه کفسازی برای بازتاب تاریخچه 500 ساله مونترال درباره ساخت پیاده رو استفاده شده است.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

مسیر ون گوگ

دن روسگارد (Daan Roosegaarde) مسیر هوشمندی را اختراع کرده که جاده­ ای پایدار و شامل روشنایی شبانه است. این پروژه نوعی کفسازی را به نمایش می­گذارد که مسیری امن ­تر برای دوچرخه سواران در شب است. جاده دوچرخه سواری ون گوگ که مسیری 600 متری است و شخص ون گوگ از سال 1883 تا 1885 آنجا زندگی می­کرد، با الهام از نقاشی “شب پرستاره” ون گوگ، ساخته شده است. برای ساختن این جاده از سنگهای روشن و نورانی استفاده می­شود که در روز توسط نور خورشید شارژ می ­شوند و در شب آن نور را بازتاب می­ دهند.
پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

خیابان بیوفورت

خیابان بیوفورت (Beaufort) طرحی خلاقانه از رولی اسکندر (Roly Skender) است و برای بهبود رانندگی، جایگزین آسفالتهای کسل کننده سیاه و سفید شده است. او مدلهای جالبی را طراحی کرده که در ورودیها و خروجیهای خیابانهای شلوغ، “نقاط آهسته” را نشان می ­دهند. این فقط یک نقاشی نیست بلکه کفسازی تزیینی است که می ­تواند برای هر طرح با طیف گسترده ای از رنگها تکرار شود. این نوع مصالح، قدرت بتن را با انعطاف پذیری آسفالت ترکیب می­کند و در نتیجه جاده ای جذاب و بادوام به وجود می ­آورد. تصور کنید اگر همه خیابانهای جهان اینقدر هنرمندانه طراحی شوند، چقدر تجربه رانندگی متفاوت خواهد بود.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

فضای شهری سوپرکیلن

این فضا در یکی از متنوع ترین محله های کپنهاگ از نظر نژادی واقع شده است. تغییر واضحی در مصالح، محدوده را به سه قسمت تفکیک کرده است؛ میدان قرمز، بازار سیاه و پارک سبز:
میدان قرمز، یک بتن قرمز براق و نماد بازار، فرهنگ و ورزش است. بازار سیاه، محل تجمع و تعامل اجتماعی و شامل میزهای و زمینهای بازی ژاپنی و باربیکیو است. آسفالت راه راه یک توهم بصری ایجاد کرده و این حس را منتقل می­کند که جاده در حال حرکت است.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

میدان بیکمن

جیمز کرنر (James Corner) و پایت اودولف (Piet Oudolf) در طرحی خود از تکرار ریتم کفسازی و جریان شلوغ مرکز شهر منهتن استفاده کرده اند. اگر چه مفهوم کلی این طرح تکرار زندگی روزمره شهری است که بسیار استرس زا شناخته می­شود، اما ترکیب متریال، حس آرامشی را به وجود می ­آورد که جالب و جاذب است. بتنهای درهم آمیخته و کفسازی گرانیتی به طور ماهرانه ای کنار هم قرار گرفته و ترکیبی تیره و روشن به وجود آورده ­اند. این تکنیک کفسازی معرف حرکت و جریان فضا است و در ارتباط با بافت شهری نیز هست.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

محوطه عمومی دانشگاه براون

دانشکده پزشکی دانشگاه براون که توسط معماران منظر و طراحان داخلی طراحی شده، به صورت خلاقانه ای، مصالح جدیدی جهت کفسازی معرفی کرده است. کفسازیهای استفاده شده، مخصوصاً برای این پروژه طراحی شده است. کفسازیهای به هم چسبیده با چندین مصالح، مانند کفپوشهای چوبی محیط را منحصربفرد و جالب کرده است. استفاده از این کفسازیهای خلاقانه و تاریخی باعث موفقیت این پروژه شده است.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

میدان لوینسون

میکیانگ کیم (Mikyoung Kim) با الهام از مناظر باغهای انگلیسی، باغی شهری ایجاد کرده است که با یک نگاه به چشم می ­آید. طرح مورب (V شکل) کفسازیهای میدان لوینسون (Levinson Plaza) که در سراسر باغ طراحی شده، امکان دسترسی به نقاط ورود و خروج را فراهم کرده است. استفاده متناوب از پوشش گیاهی و کفسازی معرف مقیاس انسانی این طرح است که باعث ایجاد فضایی بسیار راحت شده است.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

میدان سولینگن

برای کفسازی میدان سولینگن (Solingen) روشی مدرن تر به کار گرفته است؛ جایی که پوشش گیاهی شروع می ­شود کفسازی تغییر می ­کند و یک ترکیب صاف ایجاد می شو­د.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

محوطه تجاری کویوکان

در طراحی محوطه کویوکان (Coyoacán) در یکی از قدیمی ترین محله های مکزیک از مواد پایدار استفاده شده است. این مواد براساس دوام بالا و نیاز به نگهداری کم انتخاب شده اند. گرانیت آتشفشانی سیاه برای سطح زمین و دیوارها استفاده شده و چوب مرکب (60 درصد بامبو و 40 درصد رزین غیر سمی) برای عرشه های چوبی استفاده شده است.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

میدان سده

طراحان JMD با استفاده از مصالح محلی ارتباطات را بهبود بخشیده و دوباره میدان سده (Centenary Square) را به عنوان مرکز مدنی استرالیا مشهور کردند. کفسازیهای گرانیتی سیاه استرالیایی، مکانی برای رویدادهای اجتماعی و گردهمایی ها است.

پروژه های پیشرو در توجه به کفسازی در طراحی منظر

فراموشی کفسازی در طراحی منظر

همانطور که سایر مسائل در طراحی منظر مهم هستند، در نظر گرفتن کفسازی نیز حائز اهمیت است. همانطور که در پروژه های معرفی شده مشاهده گردید، کفسازی می­ تواند نمادین، پایدار، هنری یا حتی تاریخی باشد. اگر در یک سایت ترکیب کفسازی به درستی استفاده شود، می ­تواند حرکت و تداوم بصری ایجاد کرده و در نهایت موجب موفقیت طرح شود.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *