جستجو
Close this search box.

خلق فرصت های جدید در معماری منظر توسط مهندسی معماری

معماری منظر بنا بر ذات خود، به عنوان رشته ای همه جانبه که با بسیاری از مشاغل دیگر از جمله مهندسی معماری زمینه مشترک دارد، روند تکاملی را می پیماید.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پتانسیل مهندسی معماری جهت دست یابی به فرصت های جالب توجه در معماری منظر

از همان روزهای نخست پیدایش معماری منظر، بنا بر ذات خود، به عنوان رشته ای همه جانبه و متنوع که با بسیاری از مشاغل دیگر از جمله مهندسی، معماری، بوم شناسی، باغبانی علمی و درختکاری زمینه مشترک دارد، (رشته ای میان رشته ای) روند تکاملی را می پیماید. زمانی معماری منظر در درجه نخست  مربوط به استفاده و طبقه بندی زمین بود اما امروزه این حرفه در حوزه هایی بیشتر نفوذ دارد که مستقیماً با سطح زمین ارتباط ندارند. برای مثال با نگاه به پروژه های مشهور (یا مذموم) سال های اخیر، سریعاً درمی یابیم که پروژه هایی که بیشتر جلب توجه می کنند، بالاتر از سطح زمین یا به حالت معلق بالای آب قرار دارند و ما این گسترش حرفه خود را به چه مدیونیم؟
جواب مشخص است: مهندسی معماری.
مهندسی معماری عبارتست از استفاده از اصول مهندسی در طراحی و ساخت معمارانه به منظور دستیابی به  مقاصدی در فرم و عملکرد. به عبارت ساده مهندسی معماری به یک معمار یا یک معمار منظر کمک می کند که به طراحی دلخواه خود برسد.

فرصت های ارائه شده توسط مهندسی معماری برای معماری منظر

با نگاهی به لیست ما از 10 پروژه جهانی معماری منظر 2014 به راحتی می توان دریافت که بیشتر آنها به نوعی بر مهندسی معماری تکیه می کنند برخی برای رسیدن به اهداف طراحی خود و باز تعریف زیرساخت موجود و برخی یا برای رسیدن به پایداری جهت ایستادن بر روی آب از معماری کمک می گیرند.

آیا مهندسی معماری راه را برای فرصت های جدید در معماری منظر هموار می کند؟
تالاب پارک لیوپانشوی در استان گوئیژو چین

مسلماً بدون مهندسی معماری بسیاری از پروژه ای منظر وجود نداشت، زیرا هیچ مهندسی وجود نداشت که به ساختارهای طراحی شده موجود دست بیابد و آن را برای کاشت گیاهان و یا استفاده عموم ایمن اعلام کند و یا به ویژگیهایی بیشتری از قبیل روگذر و قطع کننده جریان دست یابد. این پروژه ها فقط با استفاده از مهندسی معماری قابل تحقق هستند.

چگونه مهندسی معماری را در معماری منظر به کار ببریم؟

هنگامی که میخواهیم از اصول مهندسی استفاده کنیم، مهم ترین مساله ای که باید به یاد داشته باشیم این است که حدود خود را بشناسیم و بدانیم چه موقع باید خدمات یک مهندس را به کار بگیریم.
در بیشتر مواقع، زمانی که طرح غیراستاندارد باشد به دخالت یک مهندس نیاز است. اگر ظرفیت تحمل بار یک سازه نیاز به ارزیابی داشته یا برای گرفتن مجوز نقشه کشی یا کدهای ساختمانی محلی نیاز به ترسیم فنی داشته باشد به خدمات یک مهندس نیاز خواهیم داشت. به نظر میرسد بازتعریف زیرساخت های موجود به روندی رایج و ادامه دار در طراحی منظر تبدیل شده است. با این حال روندی نوظهور در حرفه ما وجود دارد که بکارگیری مهندسی معماری جهت تولید زیرساخت های سبز را ایجاب می کند و آن (موضوع تولید زیرساخت های سبز) را همتراز معماری منظر قرار می دهد. این پروژه ها فراتر از بازتعریف زیرساخت های موجود رفته و در واقع زیرساخت های سبز جدید، حائز توجه و تاثیرگذار تولید می کنند.

آینده مهندسی معماری در معماری منظر

اخیرا انتقادات زیادی به پروژه پیشنهادی و بدنام “پل باغ” در لندن وارد شده  که دلیل آن گران قیمت بودن پروژه (268میلیون دلار یا 175میلیون یورو) و هدف ساخت واره پروژه است که به نظر عده بسیاری الزامی برای ساخت آن وجود نداشته است. منتقدان ادعا می کنند که پل پیشنهادی بیشتر نمایشی است از غرور شهردار لندن؛ بوریس جانسن و بیشتر برای جلب نظر عمومی طراحی شده است و قطعه مفیدی از زیرساخت های سبز یا معماری منظر نمی باشد. ولی در صورت پیشرفت، پروژه “پل باغ” به نوبه خود نقطه عطفی جالب در استفاده از مهندسی معماری در معماری منظر ایجاد خواهد کرد. الگوی جایگزین کردن “کار روی فضاهای خالی و سرمایه گذاری روی ساختارهای مهندسی شده جدید برای منظر به جای بازتعریف زیرساخت های قدیمی.

آیا مهندسی معماری راه را برای فرصت های جدید در معماری منظر هموار می کند؟
تصویری از ایده پروژه پل باغ در شهر لندن

بررسی روند رو به رشد تعریف پروژه هایی از این دست نشان می دهد که هیچ یک از این پروژه های پیشنهادی بدون مهارت در مهندسی معماری و البته سرمایه گذاری امکان پذیر نبودند.

 چه چیزی در انتظار معماری منظر است؟

چه شما موافق باشید یا خیر، در آینده نزدیک معماری منظر تعداد قابل توجهی از پروژه هایی را به خود خواهد دید که ساخت هدفمند زیرساخت های سبز را پیشنهاد می کنند که البته بیشتر آنها از سطح زمین فاصله دارند و در هوا معلق خواهند بود و یا بالای سطح آب قرار دارند. این مساله به شدت به حل و فصل مالی و مشاوره عمومی بستگی دارد، ولی آیا اگر این پروژه ها به موفقیت برسند شاهد یک دوره جدید برای معماری منظر خواهیم بود؟

آیا مهندسی معماری راه را برای فرصت های جدید در معماری منظر هموار می کند؟
نمونه ای از ایده های آینده نگر در معماری منظر که فضاهایی را بر روی سازه های معماری خلق می کنند.

نشانه های این تغییرات از هم اکنون قابل رویت است، ما در دوره ای هستیم که در آن حرفه ما در طراحی فضاهای باز عمومی دخیل است. (فعالیتی که نسل های گذشته آن را رویا می دانستند.) مهندسی معماری می تواند به ما کمک کند که به پل باغها و پارک های شناور در هر شهری دست بیابیم. هر چه در آینده اتفاق بیافتد به نظر می رسد مهندسی معماری دری را به سمت فرصت های جدید برای معماری منظر بازخواهد کرد.

  منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *