جستجو
Close this search box.

محوطه Zhangjiajie، پروژه ای متفکرانه برای نمایش طبیعت

طراحان در این پروژه ایده هایی فریبنده و زیرکانه داشتند؛ فریب بازتاب طبیعت در آینه در قدم اول، ترس و هیجان فضای خالی در قدم بعدی و در انتها عمق بی پایان.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پل نوساز از جنس استیل، بخشی از ایده برنده جایزه ای است که به وسیله مارتین داپلینتیر (Martin Duplantier) و معماران منظر Daqian برای سایت میراث جهانی چین، Zhangjiajie طراحی شده است. طراحی منظر برای سایت میراث جهانی چیزی نیست جز گامهای آرام و آخرین ایده برای سایت میراث جهانی Zhangjiajie در استان هونان در چین جز این اقدامی نکرده است. مارتین داپلینتیر، پلانها و نقشه های برنده جایزه خود را شامل پاویون ها و سه پل ترسناک که سه قله کوه را با کمک پیاده راهی در دل طبیعت متصل می کنند منتشر کرده است. پلانها دقیقاً چند ماه بعد از افتتاح طولانی ترین پل شیشه ای دنیا در بخش دیگری از سایت میراث جهانی منتشر شدند. معماران، منظر سایت را “باروک، بی همتا و نفس گیر” توصیف کرده اند. در ادامه نگاهی نزدیکتر به این پروژه قوی خواهیم انداخت.

فرم، شکل و ساختار

پاویونها با هدف فراهم کردن دیدها و مناظر فوق العاده برای بازدیدکنندگان در پارک جانمایی شده اند. هر یک از آنها با مصالح یکسان در سه تراز طراحی شده اند. در بالاترین تراز دید پاناراما 360 درجه در سقف یا تراس وجود دارد که مستقیماً از مسیر اصلی قابل دسترسی است. تراز میانی به کافی شاپ اختصاص داده شده است و در پایین ترین تراز سوئیت اختصاصی VIP قرار دارد؛ مهمان خانه ای سلطنتی که فضایی بی همتا را برای تامل و تعمق در دل طبیعت مهیا می کند، فضایی که بازدیدکنندگان می توانند در آن از گذراندن شبی یکتا در میان طبیعتی جادویی لذت ببرند. پاویون ترکیبی است از فضای تراس و کافی شاپ و مهمان خانه لوکس. به گفته معماران بنا “پس از آنکه فضا از حضور همگان در طول روز خالی شد، ساکنان خوش شانس مهمان خانه می توانند در خلوتی بی نقص از منظره لذت ببرند.” پاویونها با پلهایی منحصربفرد به یکدیگر متصل شده اند. هر کدام از پلهای پیاده همانطور که در دل صخره ها جای گرفته اند، دو تراز برای لذت بردن از مناظر را مهیا کرده اند؛ تراز بالایی دو طرف را به یکدیگر متصل می کند در حالی که تراز پائینی برای تجربه “لحظه ای در میان آسمان” طراحی شده است.
محوطه Zhangjiajie، پروژه ای متفکرانه برای نمایش طبیعتیکی از پلها تخم مرغی شکل است و سوراخی بزرگ در مرکز خود دارد که بازدیدکنندگان از میان آن می تواند آرایش سنگهای زیر پایشان را نظاره کنند. در میان سوراخ، شبکه توری قرار دارد که بازدیدکنندگانی که ترس از ارتفاع ندارند، می توانند سینه خیز رفتن از روی آن را تجربه کنند. یکی از پلها علاوه بر اینها با یک سیستم آبی طراحی شده است که می تواند ابری مصنوعی تولید کند تا با اسپری باران لایه ای آب را روی گرانیت سیاه تشکیل دهد این پل نیز در دو تراز و با لبه هایی شیشه ای طراحی شده است.

تضاد با محیط

“کوهها مانند انگشتان تردستی در میان آسمان قرار گرفته اند و پوشش گیاهی به طور غیر معمولی لابه لای صخره های شکست ناپذیر نفوذ و رشد کرده است. در مواجهه با این توپوگرافی منحصربفرد همگان متحیر می مانند.” این جملات، توصیفات معماران پروژه در برخورد اول با محیط است. موضوع مسابقه طراحی مسیری جدید شامل پلها و پاویونها در غرب سایت بود. پلهای پیاده محور در تضاد با منظر و طبیعت پیچیده، اشکال خالصی دارند که با ظرافت در میان حفره ای تراشیده شده از سایت واقع شده اند.
فرم تخم مرغی شکل پل، مناظر اطراف را در خود بازتاب می دهد و بازشو مرکزی پل امکان مشاهده فاصله دو صخره زیر پا را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است و شبکه قوی توری در میان بازشو برای آن دسته از بازدیدکنندگان شجاعی طراحی شده است که جرات دراز کشیدن در میان فضای خالی را دارند. برای این پروژه سه کانسپت مختلف شکل گرفته بود ولی همگی آنها شامل استیل آینه ای به عنوان سازه و سنگ سیاه برای کف سازی بودند.

ایده فریبنده

ایده پروژه با توسعه فرم خیال انگیز شکل گرفته است و فرصتهایی را برای ارتباط فیزیکی و در عین حال محترمانه با صخره ها فراهم کرده است. ایده شرکت معماری که موفق به ورود به مسابقه شد، شامل ایده ای فریبنده و زیرکانه است؛ فریب بازتاب آینه در قدم اول، ترس و هیجان فضای خالی در قدم بعدی و در انتها عمق بی پایان.
بر روی پل لایه دو سانتیمتری آبی که روی سنگهای سیاه تشکیل شده است، “آینه ای آبی” را تشکیل می دهد که منظری کاملاً جدید به پروژه داده است. چیدمان نامنظم سنگها حس حرکت باد را برای بیننده ای که مسحور مناظر گسترده گشته است، القاء می کند. هر هفت دقیقه یکبار آب با کمک اسپری نازلها، پدیدار و ناپدید می گردد و ابری در میان کوه ایجاد می کند. نم ابرها تدریجاً روی سنگها می نشینند و به لایه ای از آب ساکن تبدیل می شوند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *