جستجو
Close this search box.

کمکهای سیستمهای بام سبز به شهرهای بزرگ

ایده مناطق سبز در شهر، خاطرات زیادی از رفاه را به ارمغان می آورد؛ سبز بودن به معنی داشتن آب، غذا، آرامش و صلح است. بام سبز به تعادل بین مناطق کمک می کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

امروزه سیستمهای بام سبز به عنوان یکی از راه حلهای مناسب برای جبران فضاهای بتنی شهرهای بزرگ وارد معماری منظر می شوند. اما، این موضوع تا چه اندازه مفید است؟ بعضی ها می گویند، سیستمهای سبز گران هستند و نصبشان دشوار است. اما به خاطر آوریم که خانه های آجری قدیمی در گذشته گران بودند. امروزه آنها برای افراد زیادی قابل دسترس هستند. تلویزیونها، رایانه ها، گوشیهای هوشمند معمولاً هنگام ورود به بازار، گران هستند، اما زمانی که مردم بیشتری آنها را به دست می آورند، ارزان تر می شوند. چرا این موضوع برای سیستمهای بام سبز تکرار نشود؟
در این مطلب 10 دلیل و مزیت برای سبز کردن بامها ذکر شده است:

سیستمهای بام سبز
مناطق سبز جدید؛ اجازه دهید نقاط خاکستری به منظر سبز تبدیل شوند.

در بسیاری از کشورها، شهرهای بزرگ به علت شهرسازی متراکم، مترادف بتن، آلودگی و رنگ خاکستری هستند. هیچ فضای کاشته شده ای وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، سایه هایی ایجاد می کند که به علت مدیریت عمومی نامناسب موجب خشونت می شود. مسلماً این مسئله به مدیریت عمومی و سیاست مرتبط می شود. اما چطور می شد، اگر می توانستیم بعضی از مکانهای خالی و بی استفاده، مثل بامهایی که پر از آنتن های ماهواره هستند را بگیریم و بر فرض مثال آنها را به پارکهای کوچک یا حتی یک باغ زیبا تبدیل کنیم؟
ایده مناطق جدید سبز در شهر، خاطرات زیادی از رفاه را به ارمغان می آورد؛ سبز بودن به این معنی است که ما آب، غذا، آرامش و صلح داریم. بامهای سبز به تعادل بین مناطق بتنی و پوشش گیاهی کمک می کنند.

کمکهای سیستمهای بام سبز به شهرهای بزرگ
پارک سقفی روتردام، نمای کلی پله های آبی
دی اکسید کربن کمتر

درختان و سایر گیاهان به انتقال و تبادل گازها بین زمین و اتمسفر کمک می کنند. افزایش مناطق سبز به معنی کاهش دی اکسید کربن در اتمسفر و کاهش اثرات گلخانه ای و جزایر گرمایی شهری است.

کمکهای سیستمهای بام سبز به شهرهای بزرگ
گل ناز
رطوبت هوا

رودهای اتمسفری همواره در بالای سر ما در حال جریان هستند. جنگلها مسئول بیش از نیمی از این رودخانه های بخار هستند، زیرا آنها سریعتر از اقیانوسها عمل می کنند. بنابراین، چرا به این روش به طبیعت کمک نکنیم؟ به هر حال، شهرها و مزارع، زمینهای زیادی را می گیرند. ما می توانیم اثرات زیست محیطی دخالت انسان را در منظر تسهیل کنیم.

عایق حرارتی و آکوستیک

شرایط محیطی درون ساختمان هنگامی که شما پوشش سبزی در آن داشته باشید، مطلوب تر است. از زمان غارهای باستانی و با گذر از بابل و خانه های قدیمی وایکینگ های سوئدی، انسانها می دانند که راه حلهای طبیعی می توانند زندگی را راحت کنند. یک لایه خاک بر روی بام امواج گرما و صدا را متوقف می کند و از ورود آنها به ساختمان جلوگیری می کند. در سال 2005 در دانشگاه تورنتو، تحقیقی توسط براد باس (Brad Bass) انجام شد که در نتیجه آن، او دریافت که بامهای سبز می توانند مصرف انرژی ساختمانها را حتی در شرایط زمستانی کاهش دهند.

کمکهای سیستمهای بام سبز به شهرهای بزرگ
بام سبز شیکاگو
اکوسیستم

پارکها و میادین با باغها و طبیعت، همیشه تنوع زیستی را جذب می کنند. پرندگان، پروانه ها، زنبورها و سایر دوستان کوچک می توانند در شهرها باقی بمانند. محققان می گویند که تماس با طبیعت باعث کاهش استرس و افزایش کیفیت زندگی می شود. اگر می توانستیم توازن را با طبیعت حفظ کنیم و با آن همزیستی داشته باشیم، می توانستیم بهشتی را که ادیان در سراسر جهان در آرزویش بودند را پیدا کنیم.

راه هوشمند برای تبلیغ یک کسب و کار

در بعضی موارد، سیستمهای بام سبز می توانند توسط برخی از شرکتها، تجار، بازارها و غیره پشتیبانی شود. آنها می توانند مکان را حفظ و از آن به عنوان یک اطلاعیه بازاریابی استفاده کنند که توسط مصرف کنندگان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

موقعیت

ساختمانها و خانه ها با سیستم بام سبز در طول زمان بیشتر ارزش می گیرند. کارگزاران اغلب می گویند که خانه های دارای باغ برای مشتریانشان جذاب تر از خانه های بدون باغ هستند. و نیز گران تر هستند. این نشان می دهد که سبزینگی سبب افزایش ارزش هر ساختمان می شود. این موضوع می تواند برای ترمیم های تاریخی نیز مفید باشد و می تواند در مناطق قدیمی گنجانده شود.

کمکهای سیستمهای بام سبز به شهرهای بزرگ
پروژه مسکن 2 DM توسط گروه معماری OODA
کاهش سیل

در برخی از کشورهایی که بارندگی زیادی دارند، سیلها مشکل سهمناکی هستند. طراحی بد شهری، یک لایه بتنی ضخیم بر روی زمین اضافه می کند که آن را نیز ضد آب می کند. باغهایی که در بالای ساختمانها ساخته می شوند، می توانند جریان آب باران را ملایم کنند، نفوذ پذیری را افزایش دهند و به کاهش سیلها کمک کنند.

بهتر از یک بام متعارف

بامهای سبز هنگامی که به درستی نصب شوند، دوام بیشتری نسبت به سقفهای معمولی دارند. آنها تماس مستقیم عناصر به ساختار، از جمله رطوبت را کاهش می دهند و حتی از استانداردهای دقیقتر نفوذپذیری نسبت به انواع معمولی سقف، بر اساس کاشی یا مواد معمولی، مطابقت می کنند.

اقتصاد آب

یک سیستم بام سبز که به خوبی طراحی شده است، اجازه می دهد تا آب باران جذب شود. ریشه ها، شن و ماسه، آجر و سایر اجزای تخلیه می توانند آب باران ذخیره شده را تصفیه کنند که در نتیجه منجر به حفظ و صرفه جویی آب شود. پایداری واژه ای است برای توصیف بامهای سب؛ اگر چه آنها کمی گرانتر از بامهای معمولی هستند، مزایای بیشتری نسبت به معایب دارند و هزینه های دیگر را کاهش می دهند، مثلاً در اقتصاد آب.

حل مشکلات زیست محیطی

البته سیستمهای بام سبز تنها راه حل مشکلات زیست محیطی نیستند. ما باید اقدامات زیادی انجام دهیم؛ اقدامات کوچک و بزرگ. تمام این موضوع مثل یک پازل است که سیستم بام سبز تنها یک قطعه از راه حل است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *