جستجو
Close this search box.

پروژه مسکونی کریم با ایده ترکیب روشهای سنتی و مدرن

اقامتگاه کریم با ایده ترکیب روشهای سنتی و مدرن، حسی از گذر زمان را ایجاد می کند و به روشهای مختلف بازتاب دهنده تغییرات در سبک ساختمان سازی در بنگلادش است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اقامتگاه کریم که در گوشه ای از گلشن واقع شده است، با ایده ترکیب روشهای سنتی و مدرن طراحی شده است. انواع مواد استفاده شده در این ساختمان، سمفونی هماهنگ، آرام و در عین حال سرزنده از بافتها است. مدرن خوانده می شود زیرا از بتن در مصالح استفاده شده است و سمبلی از قدیم است، چون از آجرهای قدیمی دست ساز در آن استفاده شده است، درنتیجه حسی از گذر زمان را ایجاد می کند. این پروژه به روشهای مختلف بازتاب دهنده تغییرات در سبکهای ساختمان سازی در کشور بنگلادش است.

پروژه مسکونی کریم با ایده ترکیب روشهای سنتی و مدرن

محل سايت، مساحتى حدود 417 مترمربع دارد كه داراى نماى زيبايى از اردوگاه داكا در غرب است. استفاده بهينه از چشم اندازها و نحوه برخورد با مشكل آب و هوا نقش عمده ای در طراحی شکل ساختمان ایفا کرده است. بنگلادش داراى آب و هوای موسمی استوایی است که با تغییرات گسترده فصلی در میزان بارندگی، درجه حرارت بالا و رطوبت بالا همراه است. خورشيد در این منطقه بيشتر زمان روز را به سمت غرب متمايل است. این مساله با یک صفحه بتن آویزان عمیق، که سمت غرب ساختمان را پوشانده و سایه عمیق در برابر تابش خیره کننده قوی آفتاب استوایی ایجاد کرده، رفع شده است. بسترهای کاشت بر روی صفحات بتونی گنجانیده شده اند كه موجب اضافه کردن یک نرمی طبیعی به ساختار می شود و عایقی در برابر حرارت هستند. گیاهان خزنده آويزان شده از این بسترهای کاشت یک صفحه نمایش طبیعی ايجاد مى كنند که با هر فصل تغییر می کند و بیشتر موجب ايجاد سایه در فضاهای داخلی مى شوند.
با در نظر گرفتن سایه ایجاد شده در سمت غربی، در طول روز نورهای ملایم زیادی در فضای داخلی وجود دارد. در این شبه قاره، باد به طور مداوم از جهت جنوب شرقی جریان دارد و تهویه طبیعی در این پروژه توسط فضاهای باز بزرگ به طور متوالی، با بالکن و دهانه های بزرگ در شمال و جنوب نما تامین می شود. دهانه همه اتاقها برای ایجاد تهویه مطلوب و متقابل طراحی شده است.

پروژه مسکونی کریم با ایده ترکیب روشهای سنتی و مدرن

در زمان برنامه ریزی، سبک زندگی مشتری و فرزندانش توسط تیم طراحی باید لحاظ می شد و نیازهای اختصاصی آنها در طراحی فضاهای داخلی مدنظر باشد. وقتی ساختمانی برای یک خانواده طراحی می شود، بالکن سمت شمالی باید به گونه ای باشد تا امکان ارتباط با یکدیگر را داشته باشد. اکثر ساختمانها در بنگلادش در احاطه دیوارهای بتونی هستند. این رویکرد توسط طراحان در زمان طراحی منظر ساختمان کنار گذاشته می شود که در جهت افزایش احساس فضای مشاع است. دیوارهای شیشه ای این امکان را برای ساکنین فراهم می آورد تا از نمای حیاط جلویی ساختمان لذت ببرند. باغ روی بام با دقت طراحی شده و فرد می تواند از پیاده روی بر روی چمن لذت ببرد و احساس نزدیکی با طبیعت داشته باشد. محوطه سازی هر طبقه و باغ روی بام جذب حرارت توسط صفحات بتنی را کاهش می دهد، بنابراین فضای زیرین را عایق می کند و وابستگی به برق برای خنک سازی در فصل تابستان را کاهش می دهد.
این پروژه به سبک معماری  بومی در این کشور وفادار بوده و در عین حال با سبک معاصر جهانی هماهنگ و ادغام شده است و مثالی از ظهور یک سبک ساختمان جدید از ریشه های سنتی است. این پروژه نمونه ای آزمایشی مفهومی موفقیت آمیز و دارای یک رویکرد تازه به سوی طراحی ساختمان آپارتمان و استفاده از مواد جدید است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *