جستجو
Close this search box.

میدان باگا، فضایی مشترک برای پیاده و سواره

با استفاده از فضای عمومی جدید در میدان باگا در بارسلون، علاوه بر حفظ آرامش و تفریح، برای هر دو مسیر پیاده و سواره جریان پویاتری در نظر گرفته شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در دید سطحی میدان باگای بارسلونا در اسپانیا تقریباً مشابه سایر میادین شهری است، ‌در حالی که این پروژه بسیار فراتر از انتظار ماست. ویژگیهای بارز میدان باگا حرفها و حقایقی پنهانی برای گفتن دارند. هدف اصلی این پروژه در واقع ترکیب فضای پارکینگ موردنیاز با یک فضای استراحت غیرمعمول است.

میدان باگا

این میدان زمانی به عنوان یک فضای فراموش شده و توسعه نیافته مطرح بود، اما امروزه فضای پارکینگ زیرزمینی باگا به سرعت به یکی از مناطق محبوب جهت بازدید تبدیل شده است. این طراحی بسیار عالی با محیط اطرافش و همچنین وضع توپوگرافی سخت آن وفق پیدا کرده است. محیط اطراف میدان از چند سطح برخوردار است، بالاتر از سطح زمین میدان، ساختمانهای تاریخی و مسکونی قرار گرفته است. این مجموعه توسط زمینهای کشاورزی زیبا و پر از تپه احاطه شده‌ است.
میدان باگا، فضایی مشترک برای پیاده و سواره با استفاده از این فضای عمومی جدید، هر دو مسیر پیاده و ماشین جریان پویاتری داشته و اضافه بر آن فضای برای آرامش و تفریح در نظر گرفته شده است. پارکینگ زیرزمینی ماشینها دارای 24 واحد ظرفیت است و مابقی 15 پارکینگ موقتی توسط علایم نقطه ‌ای بر روی سطح میدان مشخص شده ‌اند.

نگاهی متفاوت

مشکل اصلی میدان، یعنی کم ارتفاع و پایین بودن محل آن در مقایسه با محیط اطراف خود، از راهی غیر متعارف برطرف شد. بدین صورت که به جای تسطیح تفاوت سطح میدان و محیط اطراف آن، این اختلاف ارتفاع به عنوان یک مزیت مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از ترفندها و ایده ‌های فکری در فرآیند طراحی تبدیل به یک فضای استراحت در منطقه شد. میدان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از محیط اطراف خود دیده شده است و به یک اتاق تفریحی با دیوارهایی تبدیل شده است که ناشی از اختلاف سطح میدان با خانه‌ های اطراف است.
میدان باگا، فضایی مشترک برای پیاده و سوارهافراد پیاده با استفاده از پله ها از 2 مسیر می ‌توانند وارد میدان باگا شوند. یکی از آن دو متناسب با افرادی است که دارای معلولیت هستند. سطح شیبدار در ورودی اصلی بین میدان و ساختمانهای مجاور آن قرار گرفته است، به طوری که تراس خانه ‌ها در فاصله 5 متری از فضاهای اصلی تفریحی و عمومی قرار گرفته است. دومین ورودی میدان به صورت راه پله سنگی است که از کلیسای تاریخی شروع می‌شود. این پله‌های سنگی بزرگ ارتباط بین کلیسا و میدان را برقرار می کند.

کمتر بیشتر است

فضای میدان به شکلی ساماندهی شده است که حرکت و گردش پیاده و ماشین به صورت هر چه پویاتر امکانپذیر شود. به همین دلیل هیچ یک از عناصر غیرضروری معماری در میدان وجود ندارند. تنها عنصر معماری که در میدان قرار دارد یک آلاچیق چوبی منحصربفرد است که در گوشه میدان جای گرفته است. این عنصر به خوبی دسترسی پارکینگ زیرزمینی و نیمکتهای خطی آلاچیق که رو به نمای جنوبی کلیسای قرار گفته را ترکیب می کند. این آلاچیق ضمن حفظ حریم خصوصی ساکنان اطراف باگا، توجه را بین میدان و خانه‌ های اطراف جلب می کند.

مصالح برای هماهنگی با محیط اطراف

مینیمالیسم کلی طراحی همگام انتخاب مصالح نیز مورد توجه قرار گرفته است. تمام مصالح در محیط و اطراف میدان باگا به شکل طبیعی وجود دارند. چوب و سنگ به عنوان مصالح اصلی به کار گرفته شده‌ اند. بخش اعظم میدان توسط سنگ ساخته شده است، به طوری که مصالح سنگفرش از تخته سنگهای نامنظم است. این مصالح در برابر گذر ماشین و پیاده کاملاً مقاوم هستند و باعث می ‌شود که استراحت، تفریح و همچنین فعالیتهایی چون دوچرخه سواری و اسکیت به شکل مناسب و راحتی انجام پذیرد. سرمای سنگ نیز توسط عناصر چوبی در آلاچیق، نرده‌ها و صندلیها جبران شده است.

نورپردازی و گیاهان؛ مینیمالیسم در حد اعلاء

دو تیر چراغ برق فولادی تندیس گونه از جنس فولاد کورتن (Cor-ten) به عنوان نقاط اصلی نورانی در میدان هستند که به طور زیبایی با فضای باز میدان تلفیق شده‌ اند. این تیرهای چراغ برق بخش عمده ای از میدان و همچنین سر در کلیسا را روشن می کنند. آلاچیق نیز دارای نورپردازیهایی داخلی است که تعدادی از آنها به سمت کف هستند تا مسیر را برای ورود و خروج ماشینها به پارکینگ مشخص کنند. با بکارگیری این منابع نوری، دید میدان به شکل طبیعی و ظریفی بهبود بخشیده شده است.
اگرچه خود میدان با کاشت گیاه آراسته نشده است، ولی به هیچ وجه بدون پوشش گیاهی نیست. تراسهای ناشی از اختلاف سطح بین زمین میدان و محیط اطراف آن توسط گونه‌ های گیاهی بومی پوشیده شده است، و این گونه‌ها با حداقل مراقبت و نگهداری رشد خواهند کرد. علفزارهای زیبا و کوهستان دوردست بر حس بودن در دامان طبیعت افزوده است و موجب تعادل بین سطح سنگی کف میدان و فضای سبز محیط طبیعی اطراف میدان باگا می شود.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *