جستجو
Close this search box.

پیوند دوباره فضاهای باز و بسته شهری در پارک سقفی ویرهون استریپ

پارک سقفی ویرهون استریپ، مکانی خوشایند برای زندگی و کار است که در آن نه تنها زیبایی، بلکه سودمندی سقفهای سبز نیز نشان داده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

چگونه می توانید محیط های داخلی و خارجی شهری را ترکیب و دوباره ادغام کنید؟ آیا تاکنون فکر این کرده اید که چرا فضای عمومی در اطراف مراکز خرید فاقد شهریت و طراحی هستند؟ در اکثر موارد، کل طراحی فضاهای عمومی به داخل کشیده می شود، به طوری که شکاف در تجربه فضایی بین داخل و خارج، به طور نامناسبی بیشتر می شود.
فضاهای خارج از ساختمان بدون هر گونه طراحی خلاقانه یا احساسی از شهریت باقی مانده اند که این به معنی عدم تنوع در فعالیتهای مشخص و معین است. برای مقابله با این پدیده، شهرداری روتردام پروژه “پارک سقفی ویرهون استریپ” (Vierhavenstrip) که جزئی از پارک سقفی عمومی بزرگ در فضای باز است را ایجاد کرد و جنبه های مثبت متعددی را نه تنها برای محله های اطراف بلکه برای کل منطقه به ارمغان آورد.

پیوند دوباره فضاهای باز و بسته شهری در پارک سقفی ویرهون استریپاین پروژه به روتردام در سبزتر شدن، بدون از دست دادن فضاهایی برای خرده فعالیتهای اقتصادی، کمک می کند. به عنوان بخشی از “گزارش تجربه موفق” اروپا، نوآوری پارک سقفی سبز ویرهون استریپ، نشان دهنده توسعه پایدار روتردام است.

پارک سقفی ویرهون استریپ

محل پارک، یکی از محله های مورد علاقه عموم مردم است. این محدوده به محدوده ای جذاب که دارای زندگی پایدار و کار است، تبدیل خواهد شد. دسترسی به باغ عمومی در پشت بام از طریق یک راه پله گسترده ای که دارای آبشاری در وسط است، تسهیل شده است. تصویر پارک با استفاده از دامنه ها، خطوط تا خورده و مسیرهای پیچیده که با هم یک الگوی زیگزاگ ایجاد می کنند، شکل گرفته و توسط مسیرهای پیاده متعدد قابل تشخیص شده است.

جالب ترین نقاط در سراسر پارک

بخش شرقی پارک، دارای شخصیتی شهری است که در آن درختان بلند و پرچین کاشته شده است. بخش غربی با سطح تا خورده و چندین باغ پس زمینه برجسته شده است. این پارک سقفی دارای سه مکان خاص است؛ باغ مدیترانه، زمین بازی و باغ اجتماعی. این پارک همچنین دارای مسیر پله ای آب مرکزی و گلخانه ای به عنوان نقطه کانونی است.

پیوند دوباره فضاهای باز و بسته شهری در پارک سقفی ویرهون استریپ

“مواد لازم طعم دهنده”

پارک سقفی ویرهون استریپ ترکیبی از تفریحات، زمین بازی، غذا خوری و یک نمای گسترده ای از شهر و بندر است. اما اجزای اصلی آن چهار عنصر هستند که پارک سقفی ویرهون استریپ را شکل داده اند. کسب و کار (مرکز خرید) اولین جزء مهم و همچنین توانمندساز این پارک سقفی است. زمین زیر ساختمان نیز به عنوان یک جاده سرویس دهنده استفاده می شود که برای دنیای بیرونی نامرئی است. سومین عنصر در این ترکیب بندی با عملکرد حفاظت شهر در مقابل سیل است.

پاسخ خلاقانه

این پروژه یک پاسخ به بزرگترین معضل در روتردام است؛ مسئله آب. آب از لحاظ فیزیکی در بالای همه این عناصر و در بالاترین سطح پارک قرار دارد و ساختار پروژه را تکمیل می کند. کار با محدودیتهای موجود مانند محدودیتهای راه آهن، مقامات بندر، الزامات آب و هوا و ساخت و محل پروژه که بالای یک ساختمان است، منجر به ترکیب این عناصر و طراحی یک پارک سبز عمومی در دسترس با استفاده از راه حلهای خلاق و نوآورانه شده است.
پیوند دوباره فضاهای باز و بسته شهری در پارک سقفی ویرهون استریپ

ارزش افزوده

علاوه بر مزایای ناشی از بام سبز، این پروژه دو خواسته مهم شهرداری روتردام را نیز برآورد می کند؛ نیاز به یک پارک جدید برای محله های اطراف و بهبود کیفیت زندگی در منطقه. استراتژی طراحان، درگیر کردن ساکنان، خدمات شهری و توسعه دهندگان در فرآیند برنامه ریزی فشرده بود. این پارک مکانی خوشایند برای زندگی، کار و از نو خلق کردن است که در آن نه تنها زیبایی، بلکه سودمندی سقفهای سبز نیز نشان داده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

پیوند دوباره فضاهای باز و بسته شهری در پارک سقفی ویرهون استریپ

ایجاد 600 شغل جدید

در هشت هکتار، فضای کافی برای ساکنان محلی به منظور پاسخدهی و بازتولید خواسته های سبز آنها وجود دارد. همچنین تمام پروژه به تمایل برای رشد کسب و کار پاسخ داده است. این مرکز خرید به معنای اشتغال بیشتر در این منطقه است. مغازه ها و پارک، 600 شغل جدید را ایجاد کرده اند. به طور همزمان، این پارک یک فضای تفریحی را برای کارکنان مرکز خرید نیز فراهم می کند.

پیوند دوباره فضاهای باز و بسته شهری در پارک سقفی ویرهون استریپ

یک تغییر در تفکر

روشی که در آن طراحان موفق به طراحی فضای عمومی در بالای یک مرکز خرید شدند، نشان دهنده خلاقیت، پایداری و تغییر از نگاه صرف به محیط درونی به شهریت درونی و بیرونی است. به عنوان یکی از بزرگترین پارکهای سقفی در هلند، سقف پارک ویرهون استریپ مثالی از استفاده از زمینهای متعدد و فشرده است.
همچنین یک مثال کامل برای انجام بهترین کار در سایتهایی با محدودیتهای بسیاری است. استفاده چند منظوره از فضا و در محیط داخلی ایجاد شده مرکز خرید و در فضای باز شهری پارک، آن را به یک توسعه فشرده، سبز، پایدار و سالم در منطقه روتردام تبدیل می سازد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *