جستجو
Close this search box.

تغییر شیوه زندگی با طراحی منظر محوطه مسکونی

طراحی منظر محوطه مسکونی پروژه های معرفی شده در این مطلب، نحوه زندگی ساکنان را تغییر داده و منبع الهامی برای معماران منظر در طراحی محوطه مسکونی هستند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

برای بسیاری از معماران منظر، طراحی محوطه مسکونی کاری ساده و بدون نیاز به تلاش ذهنی تلقی می شود. چند گیاه اطراف خانه بگذارید، یک آبنما و یک مسیر به سمت خانه اضافه کنید تا کار تمام شود. اما آیا واقعا باید اینگونه به منظر محوطه مسکونی نگاه کرد؟
بیشتر مردم خانه خود را به عنوان سرپناه و مکانی برای فرار از دنیای بیرون می بینند؛ شاید با نگاه متعصبانه بیشتر نسبت به مسکن سازی، بتوان راهی برای تغییر شیوه زندگی مردم یافت و جهان را نیز به تدریج متحول کرد.
این مقاله، پنج طرح منظر محوطه مسکونی که زندگی ساکنان را ارتقا داده، بررسی می کند. پروژه های زیر قطعاً نحوه زندگی ساکنان خود را تغییر داده و همچنین توانسته اند طرز زندگی دلخواه دیگران را نیز تغییر داده و منبع الهامی برای معماران منظر در طراحی محوطه مسکونی باشند.

baan san kraam، تایلند

املاک رو به ساحل بیشترین قیمت فروش را دارا بوده و اغلب در بازار املاک بسیار محدود هستند، اما آیا ممکن است که یک مجموعه بتواند تنها با وجود چند واحد محدود با دید رو به ساحل، تمامی واحدها را از چشم انداز ساحل برخوردار سازد؟ این دقیقاً کاری است که استودیوSanitas  توانست در پروژه مسکونی Baan San Kraam در تایلند انجام دهد. این مجموعه شامل 13 ساختمان است که  در اصل تنها 2 ساختمان آن می توانستند نمای ساحل Cha-Am را داشته باشند. با این حال در نهایت طراحان توانستند سازمانی منسجم برای تمام مجموعه به وجود آورند که منظر ساحل را شبیه سازی کند. پس دفعه بعدی که یک مشتری به شما می گوید که عاشق ساحل است، ساحل را در حیاط پشتی منزلش به او بدهید!

تغییر شیوه زندگی با طراحی منظر محوطه مسکونی

باغ ایتالیایی معاصر، ایتالیا

گروه منظر جوزف لیوناردینی، مفهوم ایجاد فضاهای بیرونی را در باغ ایتالیایی معاصر خود در اورتانوا ایتالیا به تعالی رساند. با این که خود خانه به تنهایی چشمگیر است، لئوناردینی توانست با ایجاد محدوده های مجزا برای استخر شنا، یک آشپزخانه بیرون از خانه، یک ورودی طراحی شده و یک پارکینگ کاربردی و زیبا، 6200 متر مربع به مساحت قابل زندگی مجموعه اضافه کند. هر کدام از این فضاها حال و هوای خاص خود را دارند اما همگی آنها به خاطر استفاده موثر از گیاهان به عنوان عناصر ساختاری و سنگها در تمامی پروژه، منسجم هستند.

تغییر شیوه زندگی با طراحی منظر محوطه مسکونی

تراس مدیترانه ای، ایتالیا

باغهای ایتالیایی یکی از الهام بخش ترین نمونه های موجود در معماری منظر هستند. استودیو S.O.A.P برای طراحی باغ ایتالیایی بدون وجود حیاط، از تراسی در آلاسیو ایتالیا استفاده کردند. طراحان با الهام از آرمانهای رنسانسی ایتالیا در خصوص نظم و زیبایی، یک تراس صاف و خالی را به باغی با شکوه تبدیل کردند که با تقارن تعریف شده و نمایی رو به دریای مدیترانه دارد. تمامی قطعات در اینجا کنار هم قرار گرفته اند تا یک باغ ایتالیایی را به وجود بیاورند؛ تقارن، آب، گیاهان همیشه سبز، گیاهان معطر و یک ترکیب رنگی سفید، آبی و زرد واضح. این قطعات با هم ترکیب شده اند تا یک باغ ایتالیایی ظریف را به جای حیاط در یک تراس درست کنند.

تغییر شیوه زندگی با طراحی منظر محوطه مسکونی

Vale do lobo-vila 1148ا، پرتغال

پایداری واژه ای است که معمولاً میانه ای با محیط های مسکونی دارای چمنزار های سبز و سیستمهای آبیاری ندارد. اما می توان کارفرمایان را متقاعد نمود که پایدار بودن لزوماً منظری زشت را ایجاد نمی کند. در حقیقت، ویلا 1148 در والدلوبو پرتغال با طراحی یوری چاگاس دقیقاً بر عکس این تصور است. در اینجا گیاهان باشکوه توسط سیستمهای زهکشی که به جمع آوری کننده آب باران متصل است پایدار شده اند و مساحت چمنزار هم به حداقل رسیده است. چاگاس از میان گونه های گیاهی تنها گونه های بومی یا گونه هایی را انتخاب کرده که به خوبی با اقلیم موجود مطابقت داشته و در نتیجه به کمترین مراقبت احتیاج دارند.

تغییر شیوه زندگی با طراحی منظر محوطه مسکونی

شبه جزیره در Burswood، غرب استرالیا

بیشتر توسعه های شهری برای فراهم کردن فرصتهای تفریحی ساکنین خود، بر زیرساختهای شهرهای حومه اتکا می کنند. شبه جزیره برسوود که توسط معماران منظرHassel  در پرث در غرب استرالیا طراحی شده، درست بر عکس اینکار را انجام داده است. در اینجا طراحان بیش از 2.5 هکتار پروژه را به پارکها، باغها و نواحی تفریحی عمومی اختصاص داده اند که متضمن آن است که 3000 نفر ساکن آن برای لذت بردن از فضای بیرون نیازی به طی مسافت زیاد ندارند.
روند توسعه پروژه کاملاً پیاده محور است و شامل فضاهایی برای مراسم عمومی است که این ایده را گسترش می دهد که توسعه های شهری باید به جای مجموعه ای از ساختمانها، به عنوان جوامع دیده شوند و دسترسی آسان ساکنان به محیط زیبای اطراف را تضمین کنند. دفعه بعدی که با پروژه ای متشکل از چندین ساختمان سر و کار داشتید، حتماً فضایی برای ساکنان فراهم کنید که از محیط بیرون هم استفاده کرده و لذت ببرند.

تغییر شیوه زندگی با طراحی منظر محوطه مسکونیتمامی این پروژه ها نشان می دهند که با تغییر خانه های مردم می توان روش زندگی آنها را نیز متحول نمود. بهبود نواحی مسکونی به معنی بهبود زندگی مردم نیز هست. این یک چالش بزرگ است که می توان از ظرفیت پذیرش آن در جامعه مطمئن بود.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *