جستجو
Close this search box.

طراحی منظر بر اساس الگوی خطوط تراز زمین

عوارض و خطوط تراز زمین به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها، در معماری و معماری منظر نقش بسزایی دارند. یک طراحی خوب همواره مبتنی بر بستر و زمینه اصلی است .
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

عوارض زمین به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها، عموماً هم در معماری و هم در معماری منظر نقش بسزایی دارند. یک طراحی خوب همواره مبتنی بر بستر و زمینه اصلی است و به ویژگیهای منحصربفرد آن تاکید دارد. به بیان دیگر، یک طراحی خوب با زمینه موجود همخوان است تا جایی که به طور طبیعی، فراتر از آن نیز می رود. خطوط تراز همچون کلیدی به طراح کمک می کنند که زمینه اصلی را بشناسد. با استفاده از این خطوط، می توان به شناختی درباره روند تغییرات زمین و همچنین طرح و برنامه ای دست یافت که مزیتهای زمین را برای زهکشی به دست داده و عامل هماهنگی بین معمار و زمین است.

طراحی منظر بر اساس الگوی خطوط تراز زمین

مرکز خدماتی آبهای آسمانی

چینگ دائو، شهری با 9 میلیون جمعیت، واقع در بزرگترین شبه جزیره چین، شاندونگ، بوده که به سرعت در حال پیشرفت است. چینگ دائو دارای هفتمین بندر بزرگ جهان است. نمایشگاه باغبانی بین المللی در سال 2014 در شمالی ترین قسمت چینگ دائو برگزار شد. چنین انگاشته می شد که این مکان بهترین دید را دارد و خرد اقلیم مناسبی برای رشد گیاهان است. مرکز خدماتی آبهای آسمانی در قسمت مرکزی از نمایشگاه بین المللی باغبانی واقع شده که مکانی برای گردهمایی توریستها و هدایت آنها به فضاهای مختلف ارائه می کند. طراحی مبتنی بر قسمتی از زمین است که به سوی مخزن آب فعلی نیز گسترش می یابد. قبل از این پروژه، زمین با گیاهان و ساختمانهای متعددی پوشیده شده بود.

طراحی منظر بر اساس الگوی خطوط تراز زمین

شکل گیری طرح ساختمان با خطوط طبیعی سایت

در این پروژه، ساختمان با خطوط تراز زمین تعریف شده است. ساختمان شامل 2 طبقه است که از شیب طبیعی موجود در زمین تبعیت می کنند. سقف طبقه همکف، هم سطح با مسیر جبهه های شرق و شمال مخزن آب است. قسمتی از سقف، همچون دو تراس بزرگ برای طبقه دوم ساخته شده که شکلی منطبق با خطوط تراز زمین دارد. بالاترین بخش ساختمان مانند  قله و راس توپوگرافی زمین اصلی است.

طراحی منظر بر اساس الگوی خطوط تراز زمین

بام به عنوان نظرگاه

بام که از خطوط تراز زمین تبعیت می کند، به چهار واحد مشابه تقسیم می شود که در قسمت مرکزی با چمن پوشیده شده است و همگام با شیب ملایم محوطه تراس بندی شده است. در لبه ها، گاردریلهای شیشه ای برای محافظت بازدیدکننده از خطر سقوط تعبیه شده است. بام دید وسیعی از کل منطقه نمایشگاهی و دریا به توریستها می دهد. موضوع جالب این است که در واحدها، لبه های پلکانی هم از شیب طبیعی زمین پیروی می کنند اما ارتفاع از لبه های بام به سمت محدوده چمنی مرکزی به تدریج کم شده و پایین می رود.

طراحی منظر بر اساس الگوی خطوط تراز زمین

ایجاد دسترسی آسان در سایت

لبه های پلکانی، ویژگیهای زمین را تقویت کرده و بدین جهت، ارتفاع ساختمان را کاهش می دهند؛ در نتیجه، تم نمایشگاهی پاویون به راحتی در معرض دید قرار می گیرد. به منظور ادغام سبک منظر و سبک بام، دو واحد مشابه هم در شمال غربی سایت ساخته شد. برای دسترسی آسان بازدیدکنندگان، مسیرها از سمت شمال، شرق و غرب به جاده ها مرتبط شده اند. مسیرهای مدور، ساختمان را احاطه کرده و بازدیدکنندگان را به مناطق مختلف هدایت می کنند. پله ها، در اطراف مسیرها، به منظور دسترسی تدریجی به آب ساخته شده اند و تداعی گر شیب طبیعی زمین هستند. همزمان دو سکو که به سمت آب جلو رفته برای افزایش حس نزدیکی بین آب و ناظران ایجاد شده است.
طراحی منظر بر اساس الگوی خطوط تراز زمین

بهبود طرح به کمک خطوط تراز

مسیرها همراه با پله های ممتد، تاکیدی بر ویژگیهای عوارض زمین هستند. بنابراین بازدیدکنندگان منظری قابل انعطاف را درک خواهند کرد. گیاهان موجود در جبهه شرقی زمین محافظت شده اند و همچنین درختانی برای محافظت از ویژگیهای اصیل زمین کاشته شده اند.

طراحی در مقیاسهای متفاوت

مرکز خدماتی آبهای آسمانی در محور منطقه نمایشگاهی ساخته شده است که همانند عنصری جداگانه و مستقل، بازدیدکنندگان را به مکانی برای استراحت دعوت کرده و همزمان ویژگی منحصربفرد خود را در قالب منظرسازی گسترده زمین به نمایش می گذارد. این مرکز به عنوان قسمتی از نمایشگاه، از سبک معماری نمایشگاهی پاویون پیروی کرده و نقش موثری به عنوان پیش زمینه آن ایفا کرده است. در مقیاسی بزرگتر، مرکز در پای کوه بنا شده و از شیب طبیعی کوه به سمت آب پیروی می کند که این نشانگر امکان تداوم منظر در مقیاس کلان است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *