جستجو
Close this search box.

اولین موزه گل رز جهان در پکن

در این موزه‌، همه چیز به معنای واقعی کلمه به شکل گل رز است. طراحان با موفقیت، تاریخ چین، فرهنگ چینی و مدرنیته را در دسته گلی از رزها ترکیب کرده‌ اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در این موزه‌، همه چیز به معنای واقعی کلمه به شکل گل رُز است. اولین موزه‌ گل رز جهان در شهر پکن در چین و همزمان با کنوانسیون کشورهای تولید کننده گل رز افتتاح شد. این کنوانسیون یک بنیاد است که در آن شهر و کشور میزبان برندهای منطقه ‌ای خود را به بازدیدکنندگان و اعضای فدراسیون کشورهای دیگر نشان می‌دهد. موزه‌ گل رز یک مکان عالی برای بازدیدکنندگان است تا از هنرهای چیدمان (Art Installations) با موضوع گل لذت برده و از نظریه ‌های تاریخی و باستانی در مورد گلهای رُز، آگاهی پیدا کنند. طراحان شرکت NEXT با موفقیت، تاریخ چین، فرهنگ چینی و مدرنیته را در دسته گلی از رزها ترکیب کرده‌ اند.

گلها در فرهنگ چینی

گلها در چین تنها گل نیستند، آنها بخشی از فرهنگ هستند. گلهای متفاوت، معانی متفاوتی دارند و مردم احساسات خود را از طریق ویژگیهای فرهنگی گلهای خاص ابراز کرده، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. چنانکه به فرهنگ به طور عمیق ‌تری نگاه کنید، به وضوح می‌توانید اهمیت گلها در زندگی روزمره‌ مردم را درک کنید.

تاریخچه‌ ای از جنبه های فرهنگی‌ گل رز

گلهای رز یکی از گلهای سنتی چین هستند. آنها به طور کلی نشان دهنده‌ عشق، دوستی، صلح، بهار ابدی و بقاء هستند. با توجه به این واقعیت که سرمنشاء گلهای رز در چین است، بسیاری از بقایای فسیلی گلهای سرخ باستانی باقی مانده ‌اند. چین دارای تاریخچه‌ ای طولانی‌ در پرورش گل رز است که به 2000 سال قبل، یعنی اوایل سلسله‌ هان (Han) غربی بر می‌گردد.
پس جای تعجب ندارد که اولین موزه‌ گل رز جهان در چین جایگاهی پیدا کرده است. این موزه دانش وسیعی درباره‌ رزهای چینی، توسعه‌ جهانی رزها و تاریخچه و فرهنگ گل، ارائه می ‌دهد. منطقه‌ دَکسینگ، جایی که موزه در آنجا واقع شده است، به دلیل پرورش رزهای چینی معروف شده است.

اولین موزه گل رز جهان در پکن

دسته گلی از زیبایی

شرکت معماری NEXT موزه را طوری طراحی کرده است تا به شکل دسته گلی از رزها انگاشته شود. در نگاه اول ساختمان به شکل الگوهای برش خورده‌ کاغذی از گلهای چینی به نظر می‌رسد. فولاد ضد زنگ نازکی برای ایجاد فضای نمایشگاهی که دور تا دور فضای 30 هزار مترمربعی و ارتفاع 17 متری قرار دارد، به کار برده شده است. وقتی که وارد ساختمان می‌شوید، ساختار تاخورده موزه شما را به درون می‌کشد.
هنگامی که بازدیدکنندگان به موزه می‌ آیند، آنها تنوع و گوناگونی گونه ‌های رز در چین را می‌بینند، تاریخچه‌‌ اولیه رزهای چینی را یاد می‌گیرند و شانس این را دارند تا محیط رشد رزهای باستانی را به وسیله پیوستن به تور باغهای موجود در کنوانسیون، تجربه کنند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند گل رز مجازی خود را پرورش دهند و در بازیهای تعاملی شرکت کنند.
بیشتر از 2000 گونه‌ رز، از جمله رزهایی که توسط دیگر کشورها معرفی شده‌اند، در موزه به نمایش در آمده ‌اند. پارک گل رز این موزه، حدود 100 هکتار است که هنرهای چیدمان، مربای گل رز و چای گل رز را شامل شده و برای خرید قرار می‌دهد.

پیوند تاریخ و مدرنیته

معماران تاریخ و مدرنیته را از طریق استفاده از حیاط‌ های محصور، ترکیب کردند. یک نمای منفصل، چهار حیاط محصور جدا شده بین نما و موزه ایجاد می‌کند. با توجه به فرهنگ چینی، چنین حیاط‌ هایی تعادل کاملی بین مردم، خانه و طبیعت تولید می‌کند. با استفاده از دیوارهایی از جنس فولاد ضد زنگ نیمه شفاف، معماران مرزهای بین منظر داخل و خارج را محو کردند. هم در روز و هم در شب، الگوهای برش کاغذی به طرح گل رز، سایه‌ ای تماشایی‌ ایجاد می‌کنند.
برخلاف حیاط نیمه باز، موزه هیچ پنجره ‌ای ندارد. نماها توسط عناصر برجسته‌ شیشه‌ ای پوشیده شده ‌اند. در شب، هنگامی که چراغهای نمای موزه روشن هستند، سایه‌ گلهای خارج از ساختمان به رقص در می ‌آیند و در طرف دیگر دریاچه نیز دیده می ‌شوند. اولین موزه‌ گل رز جهان، تاریخ و مدرنیته را به وسیله‌ استفاده از حیاط‌ های چینی، به صورت موفقیت آمیزی ترکیب می‌ کند و با این کار تعداد زیادی گونه‌ گل رز کهن و جدید را در کشوری که کاشت گل رز در آن متولد شد، به نمایش در می‌آورد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *