جستجو
Close this search box.

پارک کارخانه آجر دره دون تورنتو، الگویی برای آموزش پایداری

کارخانه آجر و معدن سنگ که به دلیل قرارگیری در دره رودخانه دون، به این نام شناخته می‌ شود، بازسازی شده تا مردم تورنتو یک محیط اجتماعی با کیفیت را تجربه کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

کارخانه آجر و معدن سنگ که به دلیل واقع شدن در دره رودخانه دون، با نام «پارک کارخانه آجر دره دون» هم شناخته می‌شود، بازسازی و ترمیم شده تا برای اهالی تورنتو یک پارک و محیط اجتماعی با کیفیت را فراهم کند. در طول بیش از 100 سال فعالیت این کارخانه آجر، موادی از آن استخراج و وارد ساختمانهای متعددی شده بود که در تورنتو و دشت و صحرای اطراف آن ساخته شده بودند. در سال 1984، وقتی مواد خام پایان یافتند، کارخانه آجر تعطیل شد و آثار صنعتی عظیمی از خود بر جای گذاشت؛ 16 ساختمان صنعتی، اکوسیستم آسیب‌ دیده دشت سیلابی رودخانه و خاک آلوده.
در ابتدای دهه 1990، این کارخانه برای بهره ‌برداری شهری، به ‌طور غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفت. گرافیتی ها، ساختمانها را در بر گرفت. دولت محلی وارد عمل شد و تصمیم گرفت که با کمک خیرین بخش خصوصی، آنجا را تبدیل به پارک کند و به همین منظور منابع مالی برای شروع فرآیند توسعه افزایش یافت. کار آغاز شد، مجددا درختانی کاشته و سه استخر حفاری شدند که آب رودخانه وارد آن شده و پس از تصفیه، مجددا به بستر رودخانه باز می‌گشت.

پارک کارخانه آجر دره دون تورنتو، الگویی برای آموزش پایداری

پایداری شهری با شهرهایی سبزتر

یک خیریه با نام “همیشه سبز” راه ‌اندازی شد که هدف آن ارائه آموزشهای زیست ‎محیطی برای رسیدن به پایداری (بیشتر از طریق شهرهایی سبزتر) بود. به وسیله این انجمن، کارخانه آجر تبدیل به یک قطب اجتماعی واقعی شد که میزبان بازارهای کشاورزان، مبادله پوشاک و مرکزی برای دوچرخه ‌سواری بود تا حمل و نقل پایدار را ارتقاء دهد. ساختمانها احیاء شدند تا تاریخچه این محل را به افراد یادآوری کرده و هویت آنرا حفظ کنند. هدف گذاری مجدد ساختمانها و سازه ‌ها، به انتقال پیام همیشه سبز درباره استفاده مجدد و شیوه‌ های پایدار هم کمک می‌کرد.

یک منبع اجتماعی

علاوه بر رویدادهای اجتماعی، بازدیدکنندگان می‌ توانند از فضاهای گالری و نمایشگاهی موجود در ساختمانهای میراثی هم لذت ببرند، درباره تاریخچه کارخانه و صنعت آجرسازی بیاموزند و از گفتگوهای منظم و پیاده ‌روی با اکولوژیست‌ های محلی در فضای پارک لذت ببرند که شامل تالابها، جنگل شهری، کشتزارهای گلهای وحشی، نمونه‌ هایی از سنگهای عهد چهارم زمین ‌شناسی و مسیرهای طبیعی است.

پارک کارخانه آجر دره دون تورنتو، الگویی برای آموزش پایداری

امروزه، زیستگاه ها و اکوسیستمهای در حال توسعه در پارک، میزبان گونه‌ های مختلف بومی گلها و جانوران است که از آن جمله می ‌توان به انواع ماهیها، دوزیستان، حشرات، پرندگان و پستانداران اشاره کرد.

مشارکت اجتماعی، تضمین‌ کننده پایداری شهری

کارگاههای متعدد، از آشپزی تا اکولوژی و از باغبانی تا طراحی سبز، تضمین ‌کننده مشارکت اجتماعی، منافع مستمر و آموزش مداوم هستند. فرصتهای بسیار زیادی برای داوطلبان وجود دارد تا از زمینهای پارک محافظت کنند. این معدن و کارخانه قدیمی به دلیل احیای وسیع منظر آن، طبیعی ‌سازی مجدد و بازسازی تالابها، مدلی شهری برای برنامه‌ریزی اکوسیستم است.

مرکزی برای شهرهای سبز

تنها ساختمان جدید آن، یعنی مرکز شهرهای سبز، گواهی پلاتینیوم LEED را به عنوان بالاترین شاخص وضعیت کارای ساختمان، دریافت کرده است. این نشان دهنده فلسفه همیشه سبز برای رسیدن پایداری بیشتر است. این مرکز، ابزاری کلیدی در فرایند آموزش پایداری در شهرهای ماست و به عنوان “گام و پرورشگاهی برای برنامه‌های همیشه سبز” توصیف می‌ شود. در سال 2010، کارخانه همیشه سبز، توسط نشنال جئوگرافیک، به عنوان یکی از 10 مقصد برتر ژئوتوریسم در جهان شناخته شد.

اهمیت توسعه فضاهای سبز با کیفیت

فرصتهای فزاینده‌ ای برای توسعه زمینهای صنعتی متروکه در داخل و اطراف شهرها وجود دارند. درباره اهمیت توسعه فضاهای سبز باکیفیت بیشتر برای جمعیت در حال رشد بحث شده و بقایای گذشته صنعتی به عنوان پتانسیل برای تولید اماکنی منحصربفرد و بسیار حساس مطرح هستند که پتانسیل تبدیل شدن به امکانات اجتماعی و زیست‌ محیطی چندمنظوره را دارند.
کاری که خیریه همیشه سبز، شهر تورنتو و ساکنان آن در مورد کارخانه آجر دره دون انجام دادند، یک الگو است. این پروژه موفقیتی چشمگیر داشته و سالانه بیش از یکصد هزار بازدیدکننده را جذب خود می‌کند. کارخانه همیشه سبز، با ارائه خدمات به عنوان یک اجتماع محلی و نیز زیست‌ محیطی، در عین اینکه کیفیتهای منحصربفرد خود و هویت آن مکان را به عنوان تاریخ محلی حفظ کرده، به خوبی توانسته است پیام خود را درباره شهر پایدار منتقل کند و با مشارکت بازدیدکنندگان، همچنان به رشد و توسعه خود ادامه دهد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *