• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
چهارشنبه 26 مرداد 1401
  • Login
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
No Result
View All Result
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
No Result
View All Result
معمارمنظر
No Result
View All Result
صفحه اصلی سینما و منظر

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

احمد صابریbyاحمد صابری
یکشنبه 29 اسفند 1395
in سینما و منظر
Reading Time: 2 mins read
A A
2
30
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

“بعد از اینکه اونارو کشتم اسلحه رو انداختم تو رود تایمز، دستامو شستم و رفتم خونه و منتظر دستور شدم. دستور این بود: گورتونو از لندن گم کنید و برید گم شید به بروژ. من اصلاً نمی دونستم این بروژ لعنتی کدوم گوریه….مثل اینکه تو بلژیکه”

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)
شاید این جمله افتتاحیه ای مناسب و جذاب برای فیلمی کمدی و همزمان تراژیک باشد که به عقیده منتقدین برجسته سینما یکی از کامل ترین فیلمنامه های فیلمهای کمدی سیاه در تاریخ سینما را دارا است. جمله ای که به ما می گوید که اتفاقات این شهر به گونه ای متفاوت از تمام شهرهای دنیای سینما روایت خواهد شد.
در بروژ (In Bruges) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مارتین مک‌ دونا محصول سال ۲۰۰۸ بریتانیا و آمریکا است. در این فیلم، کالین فارل و برندان گلیسون در نقش دو قاتل مخفی بازی می‌ کنند و رالف فاینس رئیس آنها است. اتفاقات فیلم در شهر بروژ در کشور بلژیک رخ می‌ دهد.
از نظر “رابرت ابرت” منتقد مشهور نشریه “شیکاگو سان تایمز”، این فيلم که به نظر مي رسد یک تریلر چند وجهی است و در مبحث حاضر به لحاظ چند سویه بودن از 3 منظر متفاوت قابل بررسی است:

  1. کمدی
  2. فلسفی – ترازیک
  3. مذهبی(مسیحی)

از دید یک معمار منظر و پس از بازخوانی نقش بی بدیل منظر تاریخی و شهری در شکل گیری و روایت داستان؛ من وجه چهارمی تحت عنوان وجه منظرین نیز به این تقسیم بندی اضافه کردم. (وجهی که با تماشای فیلم – حتی با نگاه بیننده صرف سینما – به وجود آن پی خواهید برد.)

  • وجه تفننی و تفریحی آن که در صدد ارائه شخصيتهای متقابل همچون سایر آثار کميک برآمده است، اما این وجه کمدی کاملاً متفاوت به نظر مي رسد و گویی به دنبال ضرورت است. حکایت این طنزپردازیها نظيرحکایت اميد و شوری است که مدتها است زیر خروارها سياهی مانده و در ظاهر تبدیل به خنده های تلخی شده که مرزهای خنده و گریه را درون آثاری نظير “در بروژ” درنوردیده است.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

  • جنبه دیگر این فيلم؛ با ارائه طرحی که در آن مرزهای کمدی و تراژدی قابل تمیز دادن نیست در حقيقت مانيفستی از زندگی در دنيای مدرن را بیان می کند. دنيایی که در آن٬ روز به روز از دلبستگی و علائق حقيقی انسان کاسته می شود و به اندازه آن بر گرفتاریها و تعلقات مادی او افزوده می شود. مواضع جدی انسان رنگ شوخی می گيرد و بالاخره در این دنيا؛ انعطاف ناپذیری نتيجه عکس می دهد زیرا این سنت زندگی مدرن است که برای تاکيد بر مواضعت باید برای اولين بار خودت از آنها عبور کنی.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

  • مهمترین جهت گيری فيلم٬ جهت گيری دینی و مذهبی است. عذاب کشتن کودکی بی گناه از سوی قاتلی حرفه ای و مذهبی بودن یکی از کاراکترهای اصلی و اشارات گاه و بی گاه این موضوع در داستان بیانی نقدگونه در جهت گیری انسان مدرن شده است. این موضوع حتی در انتخاب شهر به مثابه یکی از مهمترین بازیگران داستان نیز وارد شده و اساساً انتخاب بروژ به عنوان یکی از بکرترین شهرهای عصر حاکمیت مسیحیت و قرون وسطی گویای همین موضوع است. شاید گفتن این جمله برای اشاره به محتوای مذهبی فیلم کافی باشد؛ فیلم در کلیسا (تیتراژ) آغاز می شود و در کلیسا پایان می یابد. برج٬ بارو٬ ناقوس کليسا٬ نقاشیهای دیواری همه روایت رنج و زخم و خون است.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

  • وجه مهم و تاثیرگذار این فیلم بررسی آن از نگاه علم منظر و به ویژه منظر شهری و تاریخی است. اما چرا این فیلم؟ باید بگوییم بروژ با آن رودخانه تاریخی، منظر شبانه زنده، پارک و کليساهای عظيم و معماری قرون وسطایی اش دیگر یک لوکيشن نيست؛ بروژ یک بازیگر است، یک بازیگر اصلی که تا آخر فيلم باقی خواهد ماند.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

از ابتدای فیلم، با دیالوگهای ابتدایی سعی بر آن است که این بازیگر مهم وارد صحنه شود. در صحنه قایق سواری در رود مرکزی بروژ و بازدید از باسیلیکای گوتیک شهر، مدام “کن”در مقام فردی علاقه مند به معماری و شهر بروژ به “ری” از ارزش و زیبایی این شهر یادآور می شود و “ری” در مقابل، آن را خالی از هر عنصر جذاب و خسته کننده می داند. به این نکته اشاره دارد که شهر نه تنها در پی معرفی شخصیت خود است بلکه به نحوی در حال تبیین شخصیتهای حاضر در فیلم و تفاوتهای آنها نیز هست.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

صحنه نمایش بروژ از بالای برج ناقوس کلیسا نمایشی تمام عیار از پیکره شهر در 10 دقیقه ابتدایی است تا مخاطب به سرعت شمایل این مهمترین بازیگر نمایش را ببیند.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)
یکی از مهمترین سکانسهای فیلم، سکانس پارک است، جایی که فقط باید یک پارک با مختصات پارک Koningin Astridpark باشد تا این صحنه مهم و عجیب به درستی اجرا شود و کارگردان طراحی صحنه را به دست توانای بزرگترین بازیگر خود یعنی بروژ بسپارد.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

از دید یک معمار منظر همچون دیدگاه منتقدان سینمایی فیلم در جزئیات به غایت فیلم کاملی است، چرا که حتی کوچه های باریک و پلهای شهری و سنگفرشهای بروژ را نیز به بازی روایت داستان وارد می کند و آنرا ابزاری برای کشش درام قرار می دهد.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

شاید بتوان این فیلم را یکی از بهترین نمونه های بیان منظر شهری و تاریخی در لایه های داستانی، شخصیت پردازی، محتوایی و حتی معرفی منظر یک شهر به حساب آورد. فیلمی که دیدن آن برای یک معمار و متخصص منظر شاید به مثابه خواندن چند کتاب باشد.
می توانید برخی از لوکیشن های فیلم را در این لینک زیر مشاهده کنید. همچنین می توانید فیلم را از لینک زیر دریافت و مشاهده کنید:

دانلود فیلم در بروژ با دوبله فارسی

منابع:
  • وب سایت علی اصغر تقوی
  • مجله سینمایی زوم جی
Tags: تاریخدوران گوتیکفیلم "در بروژ"منظر شهری
Previous Post

دلایلی برای معمار منظر شدن

Next Post

آموزش درختکاری جمعی، درسی منظرین در هنگام رویش مجدد طبیعت

احمد صابری

احمد صابری

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط

نقد و بررسی فیلم آواتار در دومین برنامه عصرانه سینما و منظر

نقد و بررسی فیلم آواتار در دومین برنامه عصرانه سینما و منظر

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400
249
نخستین برنامه عصرانه سینما و منظر؛ فیلم “بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار”

نخستین برنامه عصرانه سینما و منظر؛ فیلم “بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار”

یکشنبه 24 آذر 1398
6
بی فاصله با طبیعت؛ تحلیلی بر فیلم سینمایی رنگ خدا از دیدگاه منظر

بی فاصله با طبیعت؛ تحلیلی بر فیلم سینمایی رنگ خدا از دیدگاه منظر

یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
261

بازخوانی منظر طبیعی فیلم سینمایی گلادیاتور

بازخوانی منظر سورئالیستی فیلم سینمایی هتل بزرگ بوداپست

معماری چگونه از طریق سینما سخن می‌گوید؟

Next Post
آموزش درختکاری جمعی،درسی منظرین در هنگام رویش مجدد طبیعت

آموزش درختکاری جمعی، درسی منظرین در هنگام رویش مجدد طبیعت

پارک ساحلی برانشاییر در اسلو

پارک ساحلی برانشاییر در اسلو

Comments 2

  1. فیلم says:
    5 سال ago

    ممنون
    خیلی خوب بود

    پاسخ
  2. sanam says:
    5 سال ago

    جالب بود ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

No Result
View All Result
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In