جستجو
Close this search box.

تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

میدان مرکزی در چیانگ رای متشکل از تضاد مناظر است. معماری منظر فرصتی را فراهم کرده است که مجموعه ای از معماری با سابقه در آسیا و فراتر از آن توسعه پیدا کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

میدان مرکزی در چیانگ رای متشکل از تضاد مناظر است. اینجا اولین مرکز خرید باشکوه در چیانگ رای تایلند است. معماری منظر فرصتی را فراهم کرده است که مجموعه ای از معماری با سابقه در آسیا و فراتر از آن توسعه پیدا کند. چشم انداز میدان مرکزی، فضاهای عمومی فراوانی فراهم کرده و در طول یکپارچه سازی، منطقه ای برای خریداران و بازدیدکنندگان با استفاده از تاریخ، فرهنگ و هویت محلی ساخته است.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

کوه در تضاد با دشت

مفاهیم طراحی به طور کلی از منظره کوهستان محلی الهام گرفته بود. خطوط کوهستان و دشت در سنگفرش منظره پلازا تکرار شده اند. نقشه برداریهای موجدار فضاها و چارچوب چشم اندازهای ورودی پاساژ و مناظر اطراف را مشخص کرده اند.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

داخل در تضاد با بیرون

طراحان فضای داخلی و بیرونی را با ایجاد مسیری برای راهیابی بازدیدکننده به طبیعت مشخص کردند. عناصر فضای بیرونی از منظره کوهستان محلی تأثیر گرفته است. تختهای آلاچیقی موجدار و مغازه های جعبه مانند در فضای داخلی که از دشت محلی بیرونی اقتباس شده است.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

منظر سخت در تضاد با منظر نرم

طراحان از مصالح محلی مثل ماسه شوری، موزائیک سیمانی و مرمر برای قسمتهای سخت تر مثل نیمکتها و سنگفرشها استفاده کرده اند. طبیعت انعطاف پذیر این مصالح منحنی های باشکوه را خلق و ایجاد پیاده روهای موجدار را ممکن ساخته است. گلدانهای گوناگون و فواره های آبی، سختی مصالح نیمکتها و پیاده روها را باشکوهتر کرده است. باغچه ها با گیاهان باشکوه و جویبار آبهای روان پر شده اند.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

پایین در تضاد با بالا

چندین سطح ارتفاعی در طراحی پلازا و فضای تفرجگاه وجود دارد. ارتفاعات متفاوت تفرجگاهها برای جداسازی مکانهای تجمع شده برای گروههای متونع با سطح فعالیت متفاوت استفاده شده است. طراحی بالا و پایین به بینندگان فرصت می دهد تا به تمام مغازه های مرکز تجاری به صورت عرضی تسلط داشته باشند. فضای سخت عظیم در سطوح بالاتر در تقابل با فضای صمیمی پایین است.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

زندگی در تضاد با مرگ

درخت ابریشمی قرمز که در زبان محلی به آن درخت نگیو (Ngiew) گفته می شود یکی از ویژگیهای مهم در طرح است. درخت نگیو در تایلند برای ایجاد سایبان عاشقانه محبوب است که این موضوع سابقه زیادی در سنت محلی دارد. این درخت در سراسر طرح به شکل تندیس گونه ای کاشته شده است. هنرمندی محلی، یک تندیس پنج تکه نشسته در آبشار را به تصویر کشیده است که نشانه چرخه حیات گل نگیو از جوانه تا مرگ است. این تندیس تنها مؤلفه فرهنگی نیست اما یادآور تغییر فصلها و چرخه حیات است.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

روز در تضاد با شب

طراحان منظره قابل دسترس در طول روز و ساعات شب را مدنظر قرار داده اند. لامپهای خطی که زیر نیمکتها نصب شده اند برای تأکید روی لبه های منحنی عاشقانه فضاهای پلازا هستند. پلازا شاهد بیشترین بازدید در طول ساعات روز است اما فعالیتهای موجود فضا یک جو ساکت و آرامش بخش را در ساعات منتهی به غروب فراهم می کند.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

برنامه ریزی در تضاد با بی برنامگی

ظرفیت میدان مرکزی برای تمام سطوح دیده شده و فعالیتهای متنوعی را پوشش می دهد. فضاهای بزرگتر مثل تفرجگاههای بالادست مکانی را برای استفاده گروه های بزرگتر فراهم می کند در حالی که فضاهای کوچکتر جهت فعالیتهایی مثل مطالعه، استراحت یا مکالمه خصوصی با یک دوست مناسبتر هستند. چشمه ها صدای آرامش بخشی را جهت ایجاد فضای استراحت در منظره مقابل تندیس برای داشتن تجربه آرام فراهم می کنند.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند

عمومی در تضاد با خصوصی

این پلازا یک مقصد مهم برای استفاده از فضاهای داخلی مرکز تجاری ایجاد می کند. در حالی که در اکثر طرحها، مغازه ها عرصه خصوصی طرح را تشکیل می دهند، در این پروژه، طراحان برای ایجاد یک فضای خارجی شبیه به پارک شهری کار کردند.
تقابل تضاد در میدان مرکزی چیانگ رای در تایلند
سنترال پلازا در چیانگ رای در حالی که پر از این تضادها است، همه ساکنان را برای حضور در این فضا جهت خرید یا استراحت دعوت می کند. پارک یک توازن بین مصرف و تفریح متأثر از منظره طبیعی و محلی محیط ایجاد کرده است. میدان مرکزی مجموعه ای است که نشان می دهد چگونه طراحان می توانند محیط طبیعی را با فرهنگ محلی پیوند بزنند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *