جستجو
Close this search box.

مسیری زیست محیطی در شهر سیواس ترکیه

مسیری زیست محیطی در شهر سیواس ترکیه در محل رود غزلایرماک طراحی شده که با بافت شهر به خوبی عجین شده است. برنامه های فرهنگی از مشخصه های قوی طراحی آن است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شهر سیواس (Sivasone) یکی از بزرگترین کانونهای سکونتی و رفت و آمد در منطقه بزرگی از آناتولی ترکیه است و ترکیبی از عوارض جغرافیایی زمین در آن دیده می شود. رود غزلایرماک (byızılırmak River) که طولانی ترین رود داخلی ترکیه است، این منطقه را به دو بخش تقسیم کرده و برای سالیان طولانی از یکپارچگی منطقه جلوگیری می کرد. این رود به اقتضای دسترسیها و نگرانیهای امنیتی از شهر سیواس جدا شده است و به عنوان عنصری جدا شده از شهر، در یاد و خاطره ها نقش بسته است. اکنون با پیشرفتهایی که در مدیریت بحران سیل حاصل شده امکاناتی فراهم آمده تا بتوان بار دیگر رودخانه را با بافت شهر عجین کرد.
برای بررسی نقش احتمالی رودخانه در یکپارچگی دو قسمت منطقه، شهرداری سیواس به منظور طراحی شش میلیون متر مربع از زمینهای همجوار حاشیه ساحلی رود، مسابقه ای برگزار کرد. طرحی مورد پذیرش قرار گرفت که شرایط سایت را هم از نظر زیست محیطی و هم تواناییهای فرهنگی به طور مساوی در نظر گرفته بود. طراحی آنها مسیر رود را به عنوان ستون فقرات زیست محیطی و تفریحی شهر در آورد که می تواند سیلهای فصلی را مدیریت کند و از طرفی برنامه های متنوع فرهنگی در آن برگزار خواهد شد.
یکی از اهداف کلیدی طراحی در نظر گرفتن محلی امن در محل طغیان رودخانه بود و به این منظور از تکنیکهای کاهنده سرعت آب و سیل استفاده کردند تا تضمین شود که مشکلات ناشی از سیل در استفاده از ساحل رودخانه خللی ایجاد نمی کند. نوسانات فصلی در جریان آب و سطح آن در هنگام ذوب شدن برفها یا گرمای شدید باید در نظر گرفته می شد و مورد محاسبه قرار می گرفت. هنگامی که حاشیه سیل خیز رودخانه تثبیت شد، ساحل می تواند محلی برای تفرج باشد و تعداد زیادی از مسیرهای پیاده می توانند مردم را به حاشیه رود برسانند.
مسیری زیست محیطی در شهر سیواس ترکیهمسیرهای سبز به کاربران اجازه می دهند تا با اکوسیستمهای گوناگون همساز با زندگی در خشکی یا آب تالاب و گیاه فلورا (flora) تعامل کنند. مسیرهای پیاده این فضاها را قابل سکونت می کند. یکی از مسیرها از مرکز شهر به سمت حاشیه ساحل هدایت شده و باید مراقب بود تا ترکیبهای زیست محیطی در طول مسیر از هم جدا یا جا به جا نشوند. نحوه گردش این مسیرهای زیست محیطی جریان هوا را تقویت می کند. اکوسیستمهای زیست محیطی موجود به تولید اکسیژن می پردازند که باعث بالارفتن هوا در روز و بازگشت هوا به سمت پایین در شب می شود. این حرکت مستقیماً در میان مسیرهایی صورت می گیرد که در شهر گسترده شده اند و هوای آلوده را دور و با هوای تازه جایگزین می کند.
رویکرد گردشگری بر مبنای توجه به مسائل زیست محیطی یکی از جنبه های مهم در این طراحی است. به صورت معمول نقاط توریستی مانند نظرگاه ها و یا نقاط دید در طراحی برجسته شده اند. در این طرح به جای از بین بردن هشت پل موجود که در طول رودخانه وجود داشته، از آنها به عنوان المانهای تاریخی استفاده شده است. طراحان از آنها به عنوان مجراهای حمل و نقل استفاده کرده اند که برای شهر ارزش بسیاری دارد. یک پل پیاده جدید نیز اضافه شده است که هم به مردم و هم به جانوران اجازه حرکت در تمام مسیر را می دهد.
برنامه های فرهنگی از مشخصه های قوی طراحی است؛ کتابخانه شهر به صورتی طراحی شده است که به شهروندان هم مانند دانشجویان دانشگاههای همجوار خدمات ارائه دهند. این پروژه با باغهای کتابخوانی و مناطق تفریحی در هم امیخته شده است. یک موزه و مرکز هنری به مراجعه کنندگان درباره تاریخ شهر سیواس آگاهی می دهد. استودیوهای صنایع دستی محلی و سالنهای نمایشگاهی داخلی در نزدیکی مسیر قرار گرفته اند و نمایشگاه های روباز و باغ مجسمه ها، ساختمان زمینه را با منظر پیرامونی ادغام کرده اند.
دروازه شهر نیز به یک ایستگاه قطار سریع السیر مجهز خواهد شد که با حداکثر بهره وری طراحی شده و گردشگران را مستقیماً به مرکز شهر می رساند. اپرا و نمایشهای تئاتر در یک سالن بزرگ چند منظوره قرار خواهد گرفت و مکانهایی در ابعاد کوچکتر نیز برای برگزاری کارگاهها و فعالیتهای فرهنگی در طرح گنجانده شده اند. کلوپهای قایقرانی نیز در طرح مد نظر قرار گرفته اند و از رودخانه برای قایقرانی استفاده می شود. امکانات ضروری و پشتیبان مانند رستورانها و کافه ها به صورتی در طرح تعمیم داده شده اند که کانونهای عملکردی یکپارچه ای را خلق کنند. طراحی سایت شامل عناصری چون باغهای موضوعی، معطر، باغهای گیاهان بومی یا دارویی و محلهایی جهت پیک نیک است که شرایط مختلفی را در طول سال برای استفاده کنندگان ایجاد می کند و اطمینان از حداکثر عملکرد سایت را برای ساکنان به همراه دارد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *