جستجو
Close this search box.

بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

این مطلب معرفی پروژه های معماری برجسته سال 2016 است که مجال عرض اندام به آنها به عنوان کشورهای در حال توسعه و معماران جوان داده نمی شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

تاریخ توسط فاتحان نوشته می شود. ما داستان غرب را از زبان اروپا و ایالات متحده شنیده ایم و این در حالی است که فعالان دیگری در تاریخ کوچک شمرده شده اند. این اتفاق برای چینی ها و ژاپنی ها در طول جنگ جهانی دوم، برای امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم در اروپا هم اتفاق افتاد. این مورد در معماری هم اتفاق می افتد.
رسانه ها و کشورهای پیشرو در زمینه معماری، مجال عرض اندام به کشورهای ضعیف تر و معماران جوان را نمی دهند. عموماً رسانه ها نیز پروژه های قابل تامل این معماران را به دلیلی عدم شهرت آنها پوشش نداده و این فعالیتهای مفید و زیبا، به اطلاع عموم نمی رسند.
این مطلب پروژه های برجسته سال 2016 ، بر اساس توضیحات بالا و مطابق با نظر منتقد انگلیسی اولیور وین رایت (Oliver Wainwright) انجام شده که به نظر می رسد نقشه جهان معماری را از نیویورک در غرب به اسلو در شرق گسترش می دهد .جهان غیر مشهور، بیش از 40 درصد اقتصاد جهانی را  شامل می شود و در حال حاضر بسیاری از کلانشهرهای جهان در آن قرار دارند. با این حال هنوز هیچ معماری ارزشمندی برای به رسمیت شناخته شدن از آنها ارائه نشده است. هدف این مطلب برجسته کردن پروژه های زیر به منظور گسترش این دیدگاه جهانی که نباید غرب تنها محور معماری با ارزش باشد، است تا مخاطبین را در درک واقعی از گستره نوآوری معماری در مقیاس جهانی یاری کند.

بازار Lideta – اتیوپی

گروه معماری Vilalta
اتیوپی که یک دهه رشد اقتصادی را توام با افزایش تنش های اجتماعی، اقتصادی و نژادی پشت سر می گذارد، هنوز هم یکی از 10 کشور فقیر جهان است، اما طبقه متوسط در حال رشد آن و سرمایه گذاران خارجی، محصولات و خدمات بیشتری را برای ایجاد تغییرات بی سابقه در شهرهایش نیاز دارند.
طرح بازار جدید از بازار بومی و سنتی Mercato که بزرگترین بازار رو باز در آفریقا است، الهام گرفته است. در این کار برای اجتناب از رواج گونه های مکعب شکل با پوشش شیشه ای برای مراکز خرید معاصر (که کارآمد نبوده و تنها به منظور توسعه طراحی می شوند)، ساختمان با استفاده از حفره هایی در پوسته پیش ساخته بتنی که در الگوهای فراکتال و سنتی اتیوپی برای تعدیل ورود نور استفاده می شده است، به عنوان یک بنای عمومی مناسب و سازگار با محیط زیست عمل می کند. حجم داخلی روند تهویه طبیعی را آسان می کند و چترهای فتو ولتائیک پشت بام که برای ذخیره انرژی استفاده شده اند را شاخص می کنند.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

کلیسای کوچک سن برناردو – آرژانتین

نیکولاس کمپودونیکو
در شرق ایالت کوردوبا؛ در مکانی که حتی خدمات رفاهی پایه وجود ندارد؛ این معمار، طبیعت و آجر را ترکیب و به کلیسای کوچکی مجاور یک ملک و مشرف به یک زمین وسیع تبدیل کرده است. در هنگام غروب، نور طبیعی، کلیسای کوچک را در معرض گرما و آرامش قرار می دهد. در سالی که آجر برای تطبیق پذیری، محبوبیت و در دسترس بودن آن در دو سالانه ونیز مورد تحسین قرار گرفته بود، کلیسای کوچک سن برناردو، چیدمان دقیقی از آجرهای منفرد در اطراف یک کره نامرئی، به قطر شش متر را ایجاد کرد. ساختار نهایی نه تنها نفیس، بلکه منعکس کننده شکل و فرم کوره های سنتی ذغال سنگ آرژانتینی نیز است.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

UVA (پردیس واحد زندگی) – کلمبیا

EDU (شرکت توسعه شهری مدلین)
شهر مدلین با وجود اینکه در دهه 80 و 90 صحنه نبرد بین گروههای مختلف برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر بود، در حال حاضر شهری است که تغییر یافته و در این رنسانس آن، سرمایه گذاری عمومی در معماری نقش اساسی ایفا کرده است. EDU (شرکت توسعه شهری مدلین) نمونه ای در این ابتکار عمل بوده است تا فضاهای عمومی با کیفیت بالا را با پروژه هایی مانند(UVA)  به شهر بیاورد.
این پروژه ها با هزینه کم در محله های متراکم و با هدف اصلاح یا مرمت فضاهای موجود ایجاد می شوند و فرصتهایی برای برنامه ریزی فرهنگی، اجرایی و ورزشها را فراهم می کنند. شرکت توسعه شهری مدلین، یک نمونه قدرتمند برای دیگر کشورها و سازمانهای نظارتی است تا آن را دنبال کنند؛ پتانسیلها و تاثیر سرمایه گذاری در معماری و شهرسازی می تواند شهرها را به مکانی بهتر و عادلانه تر تبدیل کند.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

ترمینال لیکسوس کروز – پرتغال

لوئیس پدرو سیلوا
ترمینال لیکسوس کروز (Leixões Cruise) نه تنها یک تفسیر فیزیکی زیبا از جریانهایی است که توزیع می کند، بلکه یک پاسخ بزرگ به  موقعیت آن – اتصال تفرجگاه ساحلی جنوبی و آثار با ارزش تاریخی Álvaro Siza، نیز هست. انتظار می رود این ساختمان به استقبال بیش از 130 هزار مسافر در سال برود. در حال حاضر این ترمینال، فضاهایی را با پارک علم و فناوری دریایی دانشگاه Oporto به اشتراک گذاشته است. صنعتگران محلی سرامیک هایی شش ضلعی را با الهام از پیاده روهای پرتغالی ایجاد کرده اند تا با معنا و کاربرد در یک ساختمان مدرن رسوخ کنند.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

استودیو ترا کوتا (Terra Cotta)؛ یک فضای گرمسیری – ویتنام

این کارگاه بر روی لبه رودخانه قرار گرفته و فضای خود را با مردمی که به تولید قهوه و ابریشم مشغول هستند، به اشتراک می گذارد. ساختار این استودیو با شبکه سه بعدی از درختان بامبو شکل گرفته و به هنرمند این امکان را می دهد تا کار کند، چای بنوشد، استراحت کند و آثار تمام شده خود را در آن نگهداری کند. رودخانه نیز بدون به خطر انداختن ملک، جریان دارد. علی رغم لذت از کیفیت مصالح چوب بامبو و آجر خاک رس، این پروژه یک تمرین حجمی زیباست که در آن یک نمای منفذ دار در حالی که حریم خصوصی هنرمند را حفظ می کند کمی از فضای داخلی را نیز نشان می دهد و تهویه مناسب و ارتباط با بیرون را ممکن می سازد.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

مدرسه ابتدایی دختران – سیرالئون

استودیوی ارکید
در سیرالئون، پروژه هایی همچون این مورد به شکاف اجتماعی، مسائل آموزشی و بحرانهای بهداشت عمومی اشاره می کنند. این معماری برای اجتناب از یک رویکرد پدر سالارانه و جمع شدن برای ساخت آینده ای بهتر، به طور مشخص، زخمهای یک کشور شکسته را ترمیم می کند. در این مدرسه ابتدایی، معماری بخشهایی از جامعه را فعال و بسیج می کند که مطمئناً به تغییر و تحول محکم این کشور آفریقایی کمک خواهند کرد.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

مرکز فرهنگی مسلمانان – چین

موسسه تحقیقات و طراحی معماری اسکات
شهرسازی سریع چین، برنامه ریزی و ساخت مراکز فرهنگی عظیم الجثه را به عنوان نمادی از توسعه اقتصادی و یک کاتالیزور برای گردشگری تسریع کرده است. این پروژه ها اغلب توسط یک نشان رسمی بزرگ مشخص شده اند که به آنها اجازه می دهد تا برای خودشان فعالیت کنند.
با اینکه چین بیش از 20 هزار مسجد در سراسر سرزمین پهناورش دارد و اسلام به عنوان سومین دین محبوب در این کشور مطرح است (اسلام 10 تا از 55 اقلیت قومی به رسمیت شناخته شده در چین را با هم متحد می کند)، این مرکز فرهنگی مسلمان یک استثنا است. این پروژه ساختار فضایی مسجد را که معمولاً با قوسها، گنبدها و نمادهای اسلامی نشان داده می شود را با مصالح جدید و حتی در یک مقیاس بزرگتر تفسیر می کند.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

مرکز فرهنگی بنیاد استاوروس – یونان

رنزو پیانو
سرمایه گذاری در زیرساختهای المپیک برای سرمایه داران خصوصی اغلب بازده بهتری نسبت به شهر دارد. در یونان و به ویژه آتن، واگذاری بسیاری از زیرساختهای ورزشی که برای بازیهای المپیک 2004 ساخته بودند را به اتمام رسیده است. با این حال، دوازده سال بعد، پروژه رنزو پیانو یک محوطه پارکینگ قدیمی در محل مسیر مسابقه سابق المپیک را مورد استفاده مجدد قرار داد و کتابخانه و اپرای ملی را در یک حجم واحد گرد هم آورد. حرکت منحصربفرد پیانو، یک ریه سبز جدید در شهر ایجاد کرده و منجر به ارتباط مجدد بافت شهری بندر با دریا شده است. این پروژه همچنین انرژی خورشیدی کافی تولید می کند تا از نظر برق خودکفا باشد.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

اتاقهای مطالعه – مکزیک

فرناندا کانالس
معماری آمریکای لاتین به تازگی به پروژه هایی که فضاهای عمومی در شهر را مورد ارزیابی مجدد قرار می دهند، توجه کرده است. منابع موجود عمومی و محدود هستند؛ بنابراین فضاهای ایجاد شده باید چند منظوره باشند تا نیازهای متعددی را رفع کنند؛ این مکانها، فضاهای رها شده ای بوده اند و جامعه باید فضای عمومی جدید در آنها را نگهداری و مدیریت کند، در غیر این صورت این فضاها از بین خواهند رفت. در این راستا، این معمار یک مقیاس شهری و فرهنگی جدید از بتن را ارائه کرد. ابعاد آن بر اساس استاندارد فضای یک پارکینگ استخراج شده است. بنابراین در فضاهای مسکونی شهرهای جای می گیرد. جهت پاسخ به نیازهای متعدد، فرم آن در جهت بهینه بودن فضاهای داخلی طراحی شده است؛ امکانات حرارتی نیز خدماتی را برای پوشش دادن به مجموعه ای از فعالیتهای مختلف ارائه می کند. این ویژگیها، استفاده سراسری از آن در بیشتر طول روز را تضمین می کند و در شب نیز سازه به عنوان یک فانوس عمل می کند که ایمنی محیط اطراف را ارتقاء می دهد.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

کتابخانه عمومی کانستیتوسیون – شیلی

سباستین ایرارزوار
در آغوش اقیانوس آرام و در دهانه رودخانه مائول، کانستیتوسیون یکی از شهرهایی بود که بیشتر تحت تاثیر زلزله 8.8 ریشتری که شیلی را در سال 2010 لرزاند، قرار گرفت. در نتیجه به دنبال برنامه تحول شهری، یکی از پروژه هایی که در مرکز شهر ساخته شد، کتابخانه عمومی بود. سه مکعب مشبک چند لایه این پروژه را در سه حوزه موضوعی نظم می دهند؛ سه پنجره؛ سه ورودی برای وارد شدن و سه فضا برای کسانی که مایل به توقف در هنگان قدم زدن در خیابان هستند، نیز از این نظم پیروی می کنند. در شهری که به واسطه صنعت چوب شناخته شده است، معماران تصمیم گرفتند تا از نجاران محلی با کیفیت بالا و چوب فراوان استفاده کنند تا پروژه ای بسازند که فرآیند ساخت و ساز و بارهای سازه را عمداً آشکار باشد.
بهترین پروژه های معماری سال 2016 در کشورهای در حال توسعه

منبع:+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *