جستجو
Close this search box.

حل مشکلات زیست محیطی پارک تالی با طراحی منظر

پارک تالی مفاهیم ابتکاری را برای تبدیل دشت سیل خیز به پارک عملکردی به کار گرفت. خصوصیت ویژه آن کاهش آلودگی خاک و افزایش فضای سبز و حل مشکلات زیست محیطی است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شهر شلون (Chalon-sur-Saône) در قلب منطقه برگاندی (Burgundy) فرانسه، به دلیل اینکه زادگاه مخترع عکاسی، نیسفور نیپس (Nicéphore Niépce) است، شهری شناخته شده به حساب می آید. این شهر پایتخت فرهنگی تاریخ هنر است و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. این شهر همچنین برای جشنهای کارناوال، تجارت شراب و رویداد فرهنگی خاص خود مشهور است. در شهر، مسیرهای دوچرخه سواری و فضاهای سبز تعبیه شده اند تا شهر را سبز‌تر و لذتبخش‌تر کنند. این کار باعث شده شهر از نظر زیست محیطی جایگاه مناسبی داشته باشد. در سال 2013، انجمن شهرداران شهرهای بزرگ فرانسه و کمیته توسعه پایدار فرانسه به این شهر برای متعهد شدن نسبت به محیط زیست، در بخش توسعه پایدار پاداش دادند. در همان سال، پارک جدیدی نیز در شهر افتتاح شد. طراح پارک تالی (Thalie) مفاهیمی ابتکاری را برای تبدیل دشتی سیل خیز به پارکی عملکردی به کار گرفت و زیبایی را با بناهای مجاور در هم آمیخت.

پارک تالی

پارک تالی توسط شرکت Urbicus طراحی شده و با مناطق طبیعی دره تالی احاطه شده است. پارک در زمینی واقع شده که عموماً امکان ساخت و ساز وجود ندارد. حدود 13.4 هکتار از سایت در حاشیه زیرساختهای راه آهن و منطقه‌ای سیل خیز قرار داشت که در گذشته محل دفع زباله بوده است؛ مطمئناً این موضوع اهمیت زیادی در فرآیند طراحی پروژه داشت و تیم طراحی می بایست برای آن چاره ای پیدا می کرد. از دیگر موارد قابل توجه، بیمارستانی بود که در همسایگی پارک قرار داشت و باید در پروژه مدنظر قرار می‌گرفت. بیمارستان در سال 2011 افتتاح شد و به کمک پارک تالی به بقیه فضاهای عمومی در ورودی شهر متصل شده است. با توجه به این واقعیتها، چالش اصلی پروژه، مدیریت گذر بین شهر قدیمی و منطقه جدید بود.

حل مشکلات زیست محیطی پارک تالی با طراحی منظر

خاک آلوده

طراحان مجبور بودند در زمینی کار کند که خاکی کاملاً آلوده داشت. خاک با مواد زائدی، مانند فلزات سنگین، زباله‌های غیرمجاز، خاکریزهای گوناگون و سایر آلاینده‌ها، آلوده شده بود. اصلاح خاک فقط برای پارک نبود بلکه بیمارستان مجاور و سلامت کل منطقه را در بر می‌گرفت. با تکمیل پروژه، هم خاک آلوده شهر پاک شد و هم پارک دیگری برای شهر ایجاد شد. این پارک دیدهای گسترده‌ای از بیمارستان ایجاد کرد و محیط پیرامون بیماران را ارتقاء داد.

برکه؛ راه حلی عالی

ساخت دو برکه، راه حل عالی دیگری بود که توسط طراحان اجرا شد. هنگام هجوم آب به دلیل افزایش سطح آب رودخانه یا بارش، این برکه‌ها امکان مدیریت آب را فراهم می‌کنند. اکوسیستم آبزی موجود در برکه ها نیز شامل گونه هایی به خصوصی هستند که تک تک آنها با مشورت انجمن ماهیگیری و ادارات دولتی انتخاب شده اند. علاوه بر این، آب سقف بیمارستان را می‌توان در برکه شمالی جمع آوری کرد که مدیریت بهتر آب باران و سرریز را امکانپذیر می‌کند. در نهایت، برای حل نیازهای مدیریت آب روان آبهای خاص، خیابانی که دو برکه را از هم جدا می‌کند به جاده‌ای برای اتوبوس و وسایل نقلیه غیرموتوری تبدیل شد. توجه به خصوصیات خاک و واقعیت روبرو شدن با منطقه‌ای سیل خیز به جای تخریب پروژه، عوامل سازنده اصلی طراحی پارک بودند که منجر به موفقیت این پروژه شدند.
پارک تالی، فضای تازه و دوباره‌ای را برای مردم محلی خلق کرد، چشم انداز بیماران بیمارستان را بهبود بخشید و بین ورودی شهر و بیمارستان یکپارچگی ایجاد کرد. تمام این نوآوریها برای مدیریت روان آب سایت عمل می‌کنند. خصوصیت ویژه پارک تالی، کاهش آلودگی خاک و افزایش فضای سبز در کنار کمک به محیط زیست است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *