جستجو
Close this search box.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد

سوئد کشوری با فرصت دیدن یکی از جذابترین نمایشهای طبیعت است و معماری منظر این کشور در بهترین حالت تطابق با محیط طبیعی و شرایط بسیار خاص آب و هوایی است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سوئد کشوری است که در آن می توانید یک شب را در کلبه اسکیموها بمانید. همچنین فرصتی برای دیدن یکی از جذابترین نمایشهای طبیعت یعنی شفق شمالی و تجربه ی راندن سورتمه هایی که به وسیله سگهای قطبی کشیده می شوند، را به دست آورید. از طرفی معماری منظر در این کشور در بهترین حالت تطابق با محیط طبیعی و شرایط بسیار خاص آب و هوایی اطرافش است. در ادامه این مطلب 10 پروژه برتر معماری منظر در طبیعت برفی و زمستانی سوئد معرفی خواهد شد:

میدان ماهی فروشی (Fish Market Plaza)، کارلسکرونا

تنها مورد مربوط به ماهی در این بازارِ سابق نام آن است. این مکان امروزه به یک میدان برای گذراندن اوقات فراغت مردم در کنار دریا تبدیل شده است و باعث تغییر هویت شهر کارلسکرونا شده است. در این میدان سطحی چوبی وجود دارد که آن را “عرشه خورشید” نامیده اند و در طول شب روشن شده و نقطه شاخصی را ایجاد می کند که از فاصله زیادی دیده می شود. در این بازار ماهی مجسمه ای به نام “افسردگی” که  از گرانیت و شیشه ساخته شده، وجود دارد.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
میدان ماهی فروشی
میدان کراویک (Sjövikstorget)، استکهلم

باغهای ژاپنی، فضا را به امانت می گیرند. این مسئله درباره میدان کراویک که به شکل مسیری با دید به سوی آب طراحی شده و محیطی در فاصله دورتر از آن که بخشی از میدان به نظر می رسد، نیز صدق می کند. وجود برجستگی در شکل سایت، به طور طبیعی بازدیدکنندگان را وادار به حرکت به سمت آب و مناظر دوردست می کند. تفرجگاههای چوبی به طول 100 متر به عنوان عناصری مطلوب، نقش قابی برای میدان و مناظر به امانت گرفته شده را ایفا می کنند.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
میدان کراویک
یوهانس پلان مقدس (Sankt Johannesplan) و میدان تالار هنر (The Konsthall Square)، مالمو

این پروژه به دو میدان تقسیم شده است. اولین میدان کنست هال (تالار هنر) در مجاورت گالری هنرِ شهر و مرکز خرید است. این فضا به عنوان قسمتی مکمل و در خدمت گالری هنر عمل می کند و برای به نمایش گذاشتن معماری منحصربفرد و خیره کننده گالری و همچنین به عنوان میزبانی برای نمایشگاه های موقت در فضای باز طراحی شده است. میدان دوم، یوهانس پلان مقدس که به سوی کلیسای سنت یوهانس گرا یا کلیسای سرخ شکل گرفته است، به عنوان یک شاخصه مهم در شهر حضور دارد. سنگفرش این میدان از معماری آرت نوو کلیسای سنت یوهانس الهام گرفته شده است که پویایی کاملی به فضا بخشیده است.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
یوهانس پلان و میدان کنست هال
پردیس پارک ایومئو (Umeå Campus Park)، ایومئو

طراحی مینیمال تقریباً همیشه بهترین نوع طراحی است. طراحی محوطه دانشگاهی به این شکل می تواند بسیار الهام بخش باشد، زیرا بازدیدکنندگان می توانند بخشی از چشم انداز یک فضای طبیعی را در طرحهای معماران ببینند. تپه ها و درختان به شکل منحصر بفردی فضا را شکل داده اند. پردیس پارک دارای سه تراس است که اتصال میان پارک و اسکله ها در داخل دریاچه را فراهم می کند. مسیرهای اطراف دریاچه بسیار ظریف طرح ریزی شده اند. خطوط ظریف و ارتباط آنها با ساختمانها فضاهایی آزاد، آرام و راحت را برای تعامل کاربران ارائه می دهند.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
پردیس پارک اومئو
سند گراند پارک (Sandgrund Park)، کارل اِستاد

مجاورت با رودخانه کلار، این پارک را شاخص کرده است. این پارک به وسیله محور مرکزی شهر از کنار ایستگاه قطار و از طریق موزه به سمت شبه جزیره “سندگراند پارک” گسترش یافته و در نهایت در منظره تقریباً نامحدود رودخانه حل می شود. تیم طراحی این موزه را مجموعه ای از آثار جهان می دانند و این بر این باورند که این ایستگاه قطار، جهان را گرد هم می آورد.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
پارک سندگراند
میدان لیلهولم (Liljeholmstorget)، استکهلم

میدان لیلهولم نمونه مهمی از سنت و تاریخ مکتب استکهلم است. هدف اصلی آن، ایجاد اتاقی صمیمی برای تعاملات بوده است. نیمکتها در جهات مختلف قرار دارند و فرمهایی با مصالح فولاد ایجاد شده است که در روز به صورت سایه بان عمل کرده و دید منحصربفردی به میدان دارند. با درختان روبیناس (Robinias) و نیمکتهای منحنی شکل، میدان به صورت مینیمال به نظر می رسد، اما جزئیاتی که باعث می شود این پیاده رو اصیل و غیرمعمول به نظر برسد الگوی طرح گل در آن است.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
میدان لیلهولم
پارک فرهنگی خلیج زمستان (Winter Bay Culture Park)، استکهلم

اینجا مکانی است که آلفرد نوبل کارخانه و آزمایشگاه تحقیقاتی خود را بنا نهاد. جایی که انقلاب عظیمی در صنعت جنگ افزار و مواد منفجره- دینامیت – در آن اتفاق افتاد. امروز سایت با بازسازی و ایجاد مجسمه ها، مسیر پیاده روی، باغ کوچک، رستورانها و یک کافه در این مکان به صورت کلی بازسازی شده است و به عنوان گالری هنری در خدمت مردم است و فضای اطراف آن چمنزاری بزرگ است که در چند سطح با قوسی ملایم و ترکیب شده با منظر، تراس بندی شده است.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
پارک فرهنگی خلیج زمستان
پلنت اسکریپر (Plantscraper)

مادامی که مردم به زندگی در شهرها تمایل دارند، باید غذای کافی برای آنها تولید شود. این یکی از مسائل بزرگ زندگی مدرن است. پلنت اسکریپر ساختمانی است که منحصراً برای رشد محصولات کشاورزی موردنیاز شهروندان در یک محیط شهری و به صورت عمودی و در طبقات روی هم طراحی شده  است.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
پلنت اسکریپر
پارک ساحلی هورنسبرگ (Hornsbergs Strandpark)، استکهلم

معماران منظر با استعدادی که روی این پروژه کار کرده اند، قطعاً در مورد هر عنصر و روشی که باید با منظر ادغام شود بسیار دقیق عمل کرده اند. سه اسکله مسطح برای ارتباط میان زمین و آب ایجاد شده است. بازدیدکنندگان پارک احساس می کنند با بهره گیری از درخششی که به وسیله آفتاب بر روی آب ایجاد می شود عملاً می توانند بر روی آب شناور شوند.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
پارک ساحلی هورنسبرگ
مرکز نساجی بروس (Borås Textile Fashion Center)، بُروس

این مرکز برای ادای احترام به سابقه طولانی صنعت نساجی در سوئد ساخته شده است. با ترکیب جزئیات صنعت نساجی در هر دو جبهه داخلی و خارجی، مرکز مد یک لابراتوار تاریخ زنده نساجی است. در زمان طراحی این پروژه مجسمه ای با ارتفاع 7 متر به عنوان هدیه از یکی از مشتریان دریافت شد. ارزش این مجسمه در حدود 2 میلیون یورو است. گنجاندن این مجسمه در پروژه برای مهندسان یک چالش واقعی بود. اما مجسمه اکنون در نزدیکی یکی از ورودیها به عنوان نشانی برای حرکت به سوی دانش نساجی و نوآوری قرار گرفته است.

استعدادهای برتر معماری منظر سوئد
مرکز مد نساجی بُروس

راز بزرگی که پشت تمام پروژه ها نهفته است، معمار منظر، توربیون اندرسون است. او مسبب تحول بسیاری از فضاهای عمومی در سوئد بوده است. به طور کلی “سرزمین آفتاب نیمه شب” یکی از کشورهای سازگار با محیط زیست است. در واقع سوئد طرحی را در مورد استفاده از زباله اجرا کرده است که می بایست برای ادامه آن از نروژ زباله وارد کند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *