جستجو
Close this search box.

تاثیر پیاده مداری بر اقتصاد و شرایط اجتماعی

توسعه پیاده مداری باعث احیاء نواحی مرکزی شهر شده، حومه شهر را ارتقاء می دهد و فواید زیادی در زمینه‌ اجتماعی و اقتصادی برای شهروندان به ارمغان می آورد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در چند سال گذشته فرهنگ رفت ‌و آمد آمریکایی ها به‌ خصوص افراد جوان به‌ طور چشمگیری تغییر کرده است. سابقاً اتومبیل گزینه‌ ارجح مردم بود، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آنها راه رفتن، دوچرخه ‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه‌ عمومی را ترجیح می ‌دهند. این تغییر رفتار در استفاده از وسایل نقلیه، فواید زیادی در زمینه‌ اجتماعی و اقتصادی برای شهرها و شهروندان به دنبال داشته است.
در سال ۲۰۱۴، موسسه “رشد هوشمند آمریکا”، همراه با دانشگاه تجارت جرج واشینگتن و مرکز مشاور املاک و تحلیل شهر، سی منطقه شهری را مورد بررسی قرار داد و با توجه به پتانسیل پیاده مداری و تأثیر آن روی پیشرفت اجتماع، جذب استعداد، سطح تحصیلات مردم و کارایی اقتصادی، محلات آنرا طبقه ‌بندی کرد. این بررسی نشان داد سه شهر واشینگتن، نیویورک و بوستون سه شهر اول پیاده مدار هستند، در حالی که در آخر این طیف تامپا، فینیکس و اورلاندو قرار دارند.
تاثیر پیاده مداری بر اقتصاد و شرایط اجتماعی

فارغ از جایگاه هر شهر در این لیست، این تحقیق حاوی اطلاعات دیگری راجع به پیاده مداری است که تا به ‌حال مورد بررسی قرار نگرفته است. برای مثال سرانه‌ تولید ناخالص داخلی شهرهای پیاده مدار ۳۸ درصد بالاتر از شهرهای دیگر است که باعث جذب مردم با سطح تحصیلات بالاتر و در نتیجه تحقق عدالت اجتماعی شده است. این تحقیق در سال 2016 مجدداً انجام شد و نتایج آن به‌ تازگی منتشر شده است. این بار بخش نخست نشان می‌دهد که برای اولین بار در 60 سال گذشته مناطق پیاده مدار در تمام سی منطقه بزرگ شهری، در حال گرفتن سهم بازار از مناطق برون‌ شهری ماشین رو هستند.
در این سی منطقه شهری، ۶۱۹ محل پیاده روی وجود دارد که به طور میانگین نشان ‌دهنده یک درصد از سطح کل شهر است. جمعیت این سی منطقه معادل ۱۴۵ از ۳۱۴ میلیون نفر هستند که ۴۶ درصد جمعیت ایالات ‌متحده را در بر می گیرند و تولیدکننده‌ ۵۴ درصد از تولید ناخالص ملی نیز هستند. در هر یک از این سی منطقه، درصد سطح اشغال پیاده ‌رویی که شامل فضاهای تجاری، دفاتر و دارایی های اجاره‌ای می‌شد، محاسبه و با سطحی که در مناطق شهری اشغال می‌کردند، مقایسه شد. آنگونه که در این مطالعات دیده شد این شاخصها به گونه ای با هم ارتباط دارند.
بررسیها نشان داد که به دلیل استفاده از زمین و مسائل اقتصادی، توسعه پیاده راه‌های شهری، نواحی مرکز شهر را احیا کرده و حومه شهر را ارتقاء می دهد. از سوی دیگر، هر چه فضا پیاده مدارتر باشد از لحاظ اجتماعی عادلانه‌تر است، چرا که هزینه‌های حمل ‌و نقل آن کمتر و دسترسی به موقعیتهای شغلی آن بهتر است که منجر به جبران قیمت بالای خانه ‌ها در این مناطق می شود.
برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *