جستجو
Close this search box.

مفهوم طراحی یکپارچه در میدان ترام در پرمرند

میدان ترام در امتداد یکی از اصلی‌ ترین مسیرها به شهر پرمرند در کنار کانال نورهالنچ واقع ‌شده است. این میدان توسط دفتر طراحی NEXT طراحی ‌شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

میدان ترام در امتداد یکی از اصلی‌ ترین مسیرها به شهر پرمرند در کنار یکی از کانالهای درونی شهر به نام کانال نورهالنچ واقع ‌شده است. این میدان توسط دفتر طراحی NEXT واقع در شهر آمستردام طراحی ‌شده است. پرمرند در شمال هلند قرار گرفته است و توسط پالدر (polder) که عناصر هویت‌ بخش منظر هلند و نشان ‌دهنده سطوح اصلاح ‌شده‌ زمین هستند، محاصره ‌شده است. پالدر به قسمتی از زمینهای پست که توسط دریا یا اشکال دیگر آب ایجاد شده و توسط سدها محافظت می‌شود، اطلاق می شود. از اینرو، آب همواره به ‌عنوان عنصری محدودکننده و تعریف ‌کننده در منظر هلند حاضر بوده تا جایی که بر طراحی میدان ترام نیز تأثیر‌گذار بوده است.

معماران برای پاسخ به مشکلات موجود در فرآیند طراحی باید از جوابهای خلاقانه‌ای استفاده می‌کردند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • چگونگی ایجاد طرحی سازگار و منسجم که بتواند بسیاری از عناصر مهم شهری همانند ایستگاه اتوبوس، نیمکتها، سطل‌های زباله، تابلوهای اطلاعاتی و تبلیغاتی، پارکینگ دوچرخه و … را با هم ترکیب کند.
  • چگونگی خلق معماری که خود را بر محیط تاریخی اطراف، همجواریها، پل شگفت‌انگیز Melkwegbridge که آن‌ هم توسط معماران NEXT طراحی‌ شده، تحمیل نکند.
  • چگونگی ترکیب کردن عملکرد و هویت در یک طرح واحدمفهوم طراحی یکپارچه در میدان ترام در پرمرند
توصیف پروژه

ایستگاه اتوبوس
سقف ایستگاه اتوبوس با وجود انتقال به قسمت مرکزی و به موازات کانال، به‌ منظور بهسازی مسیرهای حرکتی در دو طرف حفظ‌ شده است. کاربریهایی مانند محوطه انتظار، دفتر بلیط و محل اقامت راننده که در زیر سقف مذکور جای دارند، بازسازی و با استفاده از آجر و شیشه یکپارچه و یکدست شده‌ اند. معماران برای طراحی دیوارهای شیشه‌ ای در اطراف ایستگاه مرکزی، با یک هنرمند تجسمی کار کرده‌ اند. کولاژی از تصاویر تاریخی که ضمن حفظ شفافیت و دید به خیابان و کانال آب، این ساختار را در زمینه خود قرار می‌دهد. خلاقیت بی‌ اندازه در طراحی ایستگاه‌ های اتوبوس نیز وجود دارد.
عنصر خطی موجود در کناره‌ خیابان، تمامی امکانات کوچک‌ مقیاس همانند نشانه‌ ها، سطلهای آشغال، نیمکتها و تابلوهای تبلیغاتی را هماهنگ می‌ کند. طول زیاد و مصالح استفاده‌ شده، کلیتی را به‌ وجود می‌ آورد که با بقیه‌ عناصر طراحی به‌ صورت برابر کار می‌ کند. ساختار خطی، معرف لبه‌ های میدان و تعیین‌ کننده‌ محدوده آن در طول خیابان است.

پارکینگ مسقف دوچرخه

پارکینگ مسقف دوچرخه در قسمت شمالی سایت تعبیه‌ شده است. قسمتی از پارکینگ دوچرخه به داخل زمین فرو رفته و همین مخفی شدن در داخل زمین امکان ایجاد اختلال بصری را کاهش می‌ دهد و در عین‌ حال امکان ایجاد دیدهایی از سقف پارکینگ را می‌ دهد. در نتیجه یک بالکن شهری که هم به میدان ترام و هم به کانال آب رو کرده، شکل یافته است. دسترسی آسان به این نقاط دید با استفاده از پله‌ های تعبیه‌ شده در دو طرف امکانپذیر است. نیمکت منحنی در مرکز سایت، مکانی را برای ایجاد آرامش خاطر بازدیدکنندگان فراهم می‌ کند. کف چوبی حس حضور در یک قایق را می‌ دهد. پارکینگ دوچرخه محدوده‌ بین میدان و ایستگاه سوخت‌ رسانی را شکل می‌ دهد. لبه‌ آب در طول میدان، فضایی خطی و امروزی است که حضور در نزدیکی آب و آرامش در کنار آن را فراهم می‌ کند.

پل Melkwegbridge

پل موجود در سایت، اگر چه سهمی در فرآیند طراحی میدان ندارد، ولی در عین‌ حال نقش بسیار مهمی در شکلدهی شخصیت آن را ایفا می‌کند. پل به دو عنصر متمایز تقسیم‌ شده است. بخش اول یک منحنی پویا را ایجاد می‌کند و به‌ عنوان مسیر حرکتی پیاده استفاده می‌شود و ارتفاع آن از سطح آب به 12 متر می‌ رسد. قسمت دوم، فرم Z شکلی است که در سطح افقی به‌ منظور عبور دوچرخه و وسایل نقلیه‌ کوچک شکل‌ گرفته است. علاوه بر این، در فضایی که تحت سلطه‌ وسایل نقلیه بزرگ است، مسیرهای حرکتی را به قلب میدان وارد کرده و احساس حرکت و مقیاس انسانی بهتری را ایجاد می‌ کند. ترکیب بسیار خوب دو طرح با یکدیگر به‌ هیچ‌ عنوان تصادفی نیست؛ زیرا هر دو پروژه توسط یک گروه طراح، طراحی‌ شده‌ اند. ترام ثابت می‌کند که پروژه‌ های کسل‌کننده وجود ندارند و خلاقیت و یکپارچگی می‌تواند در هر فرآیند طراحی یافت شوند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *