جستجو
Close this search box.

تبدیل یک پارکینگ به پارک عمومی در آپلدورن هلند

در شهر آپلدورن هلند، یک پارکینگ با فضایی محدود و تراکم اتومبیل بالا به یک پارک شهری به عنوان فضای جمعی برای مردم با مسیرهای پیاده و فضای استراحت تبدیل شد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

با افزایش جمعیت جهان و قرارگیری فضاهای باز شهری در معرض تهدید،شهرها وادار به جستجوی راه های جدیدی برای خلق فضاهای چند منظوره شدند تا علاوه بر احیای ارزش های جامعه، به حل مشکلات متعدد شهری نیز بپردازند. شهر آپلدورن در هلند بیش از ۲۵سال پیش در چنین شرایطی قرار گرفت. برینک پارک، پارکی شهری در قلب آپلدورن بود که به پارکینگی با فضایی محدود برای مردم و ازدحام و تراکم عابر پیاده و اتومبیل تبدیل شد. شهر در راستای تشریح چشم انداز برای ایجاد پارکی سبز که بتواند تمامی اقشار را جذب، پارکینگ و اتومبیلها را از سایت حذف و نهر آب سایت را دوباره نمایان کند، از شرکت معماری منظر اکرا (OKRA) کمک گرفت. بعد از جلسات متعدد انجمنها، طرحی که خواسته های همه سهامداران را برآورده می کرد، از بین دیگر طرحها انتخاب شد.

تغییر نام پارک

برینک پارک در سال ۲۰۱۳ به احترام پرنسس کاترینا امالیا، اولین فرزند پادشاه ویلیام الکساندر و ملکه ماکسیما، به نام او  نامگذاری شد. نهر آب در مرکز طرح پارک قرار دارد. نهری که زمانی مخفی شده و در میانه دهه 80 با یک کانال پوشیده شده بود، اکنون از طریق لوله ها دوباره در سطح زمین نمایان گشته و به عنوان عنصر وحدت بخش در طرح پارک شاخص شده است. منظر اطراف نهر، به گونه ای ساخته شده که تمثالی از منطقه مرزی ولیوو با طبیعت جنگلی در هلند باشد.
امروزه همه جوامع به اهمیت حضور و آشکار بودن سیستمهای طبیعی و همچنین در دسترس بودن آنها به عنوان یک فرصت برای جامعه واقف هستند. حضور این عناصر طبیعی، حس شادی و غرور جمعی شهروندان را افزایش می دهد. به علاوه، اینگونه فضاهای جمعی موجب افزایش ارزش اقتصادی و باززنده سازی جوامع می شوند.

طراحی

شهروندان در کنار نهر آب بر روی نیمکتهای چوبی استراحت کرده و یا با پای برهنه، سردی آب را حس می کنند. این نهر به آبگیر بزرگتری با ردیفی از حوضچه های پلکانی و سراشیبی می رسد که کودکان در آن با قایقهای عروسکی بازی می کنند و همچنین سیلابها در این بخش مهار می شوند. مسیری مواج با عبور از سایت، سطوح برجسته پوشیده از چمن را می شکافد و پیش می رود. گروه اوکرا با ایجاد این مسیرها در منظر پارک، سعی در افزایش اهمیت تجربه های ماندگار در سطوح چمنی سایت داشته است. با توجه به این ایده طراحی، پارک اسکیت و زمین بازی نیز بدین صورت در منظر جای گرفته اند و به همین خاطر آنها نیز این تجربه واحد را ایجاد می کنند.
تبدیل یک پارکینگ به پارک عمومی در آپلدورن هلندتوجه به مردم به عنوان اصلی ترین هدف طراحی پارک بوده است. فضای حجیم پارکینگ با ظرفیت ۲۴۰ ماشین به زیر زمین انتقال داده شد. این پارکینگ دو طبقه با رنگهای قرمز و سفید و خاکستری رنگ آمیزی شده و روشنایی آن توسط نور روز و از طریق یک پلکان عمودی شفاف منتهی به ساختمانی در میانه پارک تامین می شود. راههای عبوری و پارکینگهای روی سطح زمین به محیط اطراف پارک منتقل شده اند اما فضاهای استراحت و مسیرهای پیاده روی در داخل پارک جای دارند.
پارک کاترینا آملیا در آپلدورن، نمونه ای موفق در یک جامعه است که با استمرار حیات خود می تواند توانایی جامعه طراحی را در حل مشکلات فرهنگی، اکولوژیکی و طراحی نشان دهد. مشخصه چشمگیر این پارک آن است که بر روی سقف پارکینگ دو طبقه شکل گرفته است. درختان جدید، فضاهای مواج سبز، نهر آب و تمامی فضاهای بازی به عنوان یک بام سبز بزرگ در مرکز شهر آپلدورن قرار گرفته اند. تبدیل مرکز شهر به یک فضای سبز جمعی، تصمیم بزرگی برای این شهر بوده است. زیرا در یک شهر چیزی خوشایندتر از یک فضای باز برای مردم نیست.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *