جستجو
Close this search box.

ایده باغشهر در تراکم بالای کلانشهرها

در کلانشهرها تراکم بالا اجتناب ناپذیر است. جنبش باغشهر سطح گسترده ای از اقدامات را در بر می گیرد که به دلیل هزینه های زیاد به صورت پراکنده اجرا می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

افزایش در تراکم ساختمانی به معنای کاهش کیفیت زندگی نیست. بهبود کیفیت زندگی به دسترسی به فضای سبز تضمین شده و پارکهای موجود در سطح زمین محدود نمی شود. در یک سخنرانی در دانشکده تحصیلات تکمیلی طراحی در دانشگاه هاروارد، وانگ مون سام (Wong Mun Summ) و ریچارد هاسل (Richard Hassell)، از بنیانگذاران WOHA – یک شرکت معماری در سنگاپور، برجهای مسکونی زیادی را که سرسبز هستند به تصویر کشید. از تراسهای این برجها، شاخه های انگور آویزان است و درخت و درختچه هایی در بالکن یا پشت بام آن وجود دارد. سطوح عمودی برج در فضای سبز سالم، پیچیده شده اند.
سام و هاسل، در سخنرانیهای خود در مورد باغشهر و کلانشهر، نشان داده اند که با این دو مفهوم مخالفتی ندارند. برنامه ریزی شهری در اواخر قرن 19 در مورد جنبش باغشهر، با واکنش به تراکم و بیگانگی اجتماعی با جوامع کوچک در شهرهای صنعتی از طریق به اشتراک گذاشتن فضاهای سبز مناسب آغاز شد. این جنبش دارای شایستگی بسیار بالایی است.
رشد سریع کلانشهرها در یک قرن اخیر اتفاق افتاد. این امر بیشتر در شهرهایی با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر رخ می دهد. تعداد آنها در سال 1965، دو مورد بود اما اکنون 35 مورد است و برآورد می شود که در سال 2050، به 50 شهر نیز برسند. در کلانشهرها، تراکم بالا اجتناب ناپذیر است. جنبش باغشهر سطح گسترده ای از اقدامات را در بر می گیرد، اما به دلیل هزینه های بسیار زیاد به صورت پراکنده اجرا می شود.
garden-cityدر حال حاضر، این شرکت با وارد کردن گیاه در معماری، توپوگرافی خاصی را به وجود آورده است. ساختمانهایی که از پوشش گیاهی به عنوان  چاره برای کمبود فضای سبز استفاده می کنند، زیاد هستند. اما نگهداری از گیاهان برای این امر بیش از حد دشوار است. استراتژی WOHA اجازه رشد پوشش گیاهی در روی ساختمانها را می دهد که این امر به دلیل جزئیات خاص مربوط به آن است. هنگامی که ساکنان یک برج 24 طبقه به دلیل مزاحمت زنبورهای عسل موجود در فضای ساختمان برای فرزندان خود شکایت کردند، معماران آن از این مساله ناراضی نبودند؛ زیرا آنها به یک موفقیت کوچک در خصوص اکوسیستم کوچک ساختمانی دست یافته بودند.
WOHA نیز کار خود را از نمونه های اولیه برای شهرهای بزرگ در آینده، شروع کرد. آنها از ادغام تراکم ساختمانها در ارتفاع استفاده کردند. این برنامه در آسمان یک سطح پیوسته را فراهم می کند که نقش زمینی را می تواند برای کشاورزی و یا پانلهای خورشیدی ایفا کند. این شرکت ایجاد ترکیبی از معماری و زیرساختها، معماری و کشاورزی و حتی معماری و جنگلداری را امتحان کرده و سعی دارد تا از چیزهایی که را که قادر به دیدن آن هستیم، استفاده کند. اکثر پروژه های WOHA در مناطق گرمسیری آسیا واقع هستند که در آن گیاهان رشد سریع دارند و البته نیازی به نگهداری آنها در زمستان در برابر سرما وجود ندارد. اینکه بتوان این مدل را در آب و هوای دیگر نیز پیاده کرد، چالشی است که باید به آن پاسخ داده شود. عکس های زیبایی از برجهایی با پوشش گیاهی در منطق آب و هوایی غیر گرمسیر نیز وجود دارد، اما در آنها اکثر درختان در بیشتر روزهای سال هیچ برگی ندارند. قدرت واقعی کارهای این شرکت در تعهد به زندگی متراکم است که با مفاهیم اکولوژیکی و اجتماعی در آمیخته است.
برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *