جستجو
Close this search box.

10 شهر برتر پیاده مدار

شهرهای پیاده مدار به دلیل داشتن محورهای پیاده، مقاصد خوبی برای گردشگران هستند. در این مطلب لیستی از متناسب ترین مقصدهای گردشگری با پیاده روی ارائه شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

درست مانند پرنده ­ها که برای پرواز ساخته شده ­اند، انسانها نیز برای پیاده روی خلق شده ­اند. شهردار سابق بوگوتای کلمبیا، انریکه پنیالوزا این موضوع را به بهترین شکل بیان کرده است. او توضیح می دهد که خداوند ما را حیواناتی پیاده و عابر آفرید. همانطور که یک ماهی به شناکردن، یک پرنده به پرواز کردن و یک آهو به دویدن نیاز دارد، ما نیز به راه رفتن نیازمندیم. نه برای زنده ماندن بلکه برای شاد بودن. هر چند این مفهوم همه جا صادق نیست. برای نمونه، شهرهای خودرو محوری مانند هوستون و جاکارتا را در نظر بگیرید. طبق عقیده یان گل، معمار و طراح شهری دانمارکی، شهرها برای مردم معنی دارند نه برای ماشینها. شهرهای پیاده مدار، به دلیل داشتن محورهای پیاده می توانند مقاصد خوبی برای گردشگران باشند. در ادامه، لیستی از متناسب ترین مقصدهای گردشگری با پیاده روی ارائه می گردد که شامل مهمترین شهرهای پیاده مدار هستند.

10- بوستون، ماساچوست

بوستون به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایالات متحده در زمره یکی از پیاده مدارترین شهرها قرار می گیرد. اگر شما به تاریخ علاقه مند باشید یا روحیه ای ماجرا جو داشته باشید، مسیر آزادی به طول 2.5 مایل شما را جذب خواهد کرد تا آن را طی کنید؛ چرا که از 16 مکان تاریخی عبور می کند. با قدم زدن در طول هاربورواک (Harborwalk) هنرهای شهری، پارکها و کافه ها را خواهید دید. همچنین محله بیکن هیل در امتداد مسیر آزادی نیز مکان شاخصی برای قدم زدن است.

boston

9- سیدنی، استرالیا

سیدنی در بیشتر روزهای سال هوای دلپذیری دارد که می تواند انگیزه خوبی برای پیاده روی باشد. پیاده راه از صخره هایی در مرکز شهر شروع می شود و بعد از آن تا اسکله مدور و باغهای گیاهشناسی سلطنتی ادامه می یابد. مناظر مشهور مانند خانه اپرای سیدنی و پل هاربور حضور پررنگی در این مسیر دارند. اگر از ساحل بوندی (Bondi)، دو مایل به سمت برونته (Bronte) پیاده روی کنید، در میان صخره هایی که لبه اقیانوس آرام هستند، غرق خواهید شد. می توان در ساحل تاماراما توقف کرد و به تماشای تجمع مردم مشغول شد.

sydney

8- ونکوور، کانادا

ونکوور شهری متراکم و فشرده با شبکه وسیع حمل و نقل عمومی و سامانه جامعی برای عابرین و دوچرخه سواران است. پیاده روی در این شهر را می توانید از تفرجگاه ساحلی زیبای فالس کریک (False Creek) شروع کنید تا به جزیره گرانویل (Granville) برسید و در طول مسیر از بازارها، مغازه ها و کافه ها لذت ببرید. پارک استنلی (Stanley)، پارک شهری وسیعی که در حاشیه پایین شهر ونکوور قرار دارد نیز مناظر درخشان، سواحل داخلی شهر، هنر شهری و دیگر جلوه طبیعی را نمایش می دهد.

vancouver

7- بوئنوس آیرس، آرژانتین

بوئنوس آیرس در نگاه اول مانند کلانشهرهای وسیع در دشتهای شرقی آرژانتین به نظر می آید. اما در این شهر به خوبی برای پیاده روی تدبیر شده است. در حین قدم زدن می توانید از مناظری مانند کاخهای ریاست جمهوری، کلیساهای بزرگ، رقص تانگوبا اجرای خودجوش مردم و خرید و فروش استفاده کنید. محله های بوئنوس آیرس در همه جا دارای بازارچه های خوار و بار هستند. خصوصاً روز یکشنبه در سن تلمو بازار آزاد، مردمی و سرزنده ای، متشکل از مغازه ها، نوازندگان خیابانی و هنرمندان ایجاد می شود. البته محورهای شیک و رسمی مانند پالرمو نیز در این شهر وجود دارند. پالرمو، مکانی کاملاً سنگفرش شده با خیابانهای مملو از درخت و پر از بوتیکها و رستورانها است.

buenos-aires

6- پراگ، جمهوری چک

در شهر پراگ می توانید در مسیر سلطنتی که نامش را از دسته های تاجگذاری شاهان بوهمیا گرفته، گردش کنید. مسیر پیاده روی از پراسنا برانا شروع می شود که قسمتی از دروازه های اولیه شهر قدیمی است. در طول مسیر به خانه مدونای سیاه که اولین ساختمان به سبک کوبیسم در اروپا است، برخورد می کنید. این مسیر تا میدان قدیمی شهر و ساعت نجومی معروف آن ادامه دارد.

prague

5- بوداپست، مجارستان

رود دانوب شهر بوداپست را به دو قسمت تقسیم می کند و هر دو بخش فرصتهای فراوانی برای پیاده روی ارائه می کنند که با تاریخ شهر گره خورده است. از میدان قهرمانان که یادمانهای سخاوت را به معرض نمایش می گذارد تا خیابان اندرسی و حمام باروک زیچنی تجربیاتی هستند که در این مسیر با آنها برخورد خواهید کرد. این تجربه عابر پیاده را با فرهنگ حمام کردن مردم مجارستان آشنا می کند. هنگام شب نیز رستورانهای شهر نحوه برگزاری مهمانی مجارها را نشان می دهند.

budapest

4- بارسلونا، اسپانیا

رامبلا، یک تفرجگاه پیاده مدار گسترده با ردیفهایی از درخت است که در قلب بارسلونا جای دارد. در این تفرجگاه، مغازه ها، نوازندگان خیابان، دستفروشان و رستورانها محیطی را خلق کرده اند که آن را به مکانی بیاد ماندنی برای قدم زدن تبدیل می کند. این پیاده راه از بندر بارسلونا شروع شده و تا میدان کاتالونیا، میدان مرکزی شهر ادامه می یابد.

barcelona

3- لندن، انگلستان

لندن مجموعه ای از محله های جالب توجه است و فرصتهای زیادی برای پیاده رویهای جذاب به ارمغان می آورد. این فرصتها شامل پیاده روی جوبیلی، حلقه لندن و مسیر تامس است. منطقه رجنت که گاهی نادیده گرفته می شود، منطقه سلطنتی لندن و مکانی فوق العاده برای قدم زدن است چرا که در امتداد سامانه کانال کشی داخلی لندن قرار دارد. لندن با شبکه وسیعی از پارکها، جاذبه های تاریخی و جلوه های طبیعی، رویایی برای افراد علاقه مند به پیاده روی است.

london

2- شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

در ساعت شلوغی در یکی از بعد از ظهرهای هفته، مردان و زنان خوش پوش، کفشهای ورزشی پوشیده و در نیویورک پیاده روی می کنند. نیویورک بهشتی برای عابران پیاده است. این شهر شامل شبکه ای از خیابانها است که به وضوح شماره گذاری شده اند؛ بنابراین امکان گم شدن در این شهر وجود ندارد. می توان به جای طی کردن یک مسیر مشخص، مکانهایی را که شهر در محله های مختلف پیش رو می گذارد را تجربه کرد. فهرست محله هایی با مقیاس انسانی که برای پیاده روی عالی هستند، طولانی است. با این حال ویلیج، چلسی، سوهو، وست ساید شمالی، ویلج شرق و از همه مهمتر، سنترال پارک از بهترینها هستند. اگر با سرعت متوسط پیاده روی کنید، محدوده ای به وسعت بیست بلوک شمال و جنوبی را در طول یک مایل طی خواهید کرد.

 new-york

1- پاریس، فرانسه

پاریس با خیابانهای پر از درخت، خیابانهای فرعی پوشیده از سنگفرش، کافه ها، گردشگاه هایی در امتداد رود سن و  مسیرهایی خالی از اتومبیل، شهری هیجان انگیز برای تفرج پیاده است. یکی از مسیرهای دلپذیر برای پیاده روی از کلیسای سکره کور از میان مونتمارتر شروع می شود. در این مسیر می توان حضور هنرمندان و خرید را تجربه کرد. اگر به کاخها، باغها و ساختمانهای تاریخی علاقه دارید، در امتداد حاشیه سمت راست رود سن قدم بزنید و اندکی از مسیر اصلی دور شوید تا شانزه لیزه و میدان کنکورد را ببینید. در پاریس فقط باید گردش کرد چرا که شهر سراسر تجربه های جذاب است.

paris

هر چند شهرهای پیاده مدار زیادی در دنیا وجود دارد، در این مطلب تنها به معرفی ده شهر بسنده شده است. این فهرست هم برای یک شهرساز و هم برای شخصی که به مکانهای بدون ماشین علاقمند است،  مقاصدی مثال زدنی برای تفرج پیاده را پیشنهاد می کند. با توجه به اینکه تمام شهرها پیاده مدار نیستند، اگر در محیطی پیاده مدار زندگی می کنید و به ارزش این امر واقف نیستید، باید اتومبیل خود را برای یک ماه رها کنید تا به پیامدهای مثبت آن (درآمد بیشتر، استرس کمتر و تعاملات اجتماعی گسترده تر) دست یابید.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *