بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

2
32

“بعد از اینکه اونارو کشتم اسلحه رو انداختم تو رود تایمز، دستامو شستم و رفتم خونه و منتظر دستور شدم. دستور این بود: گورتونو از لندن گم کنید و برید گم شید به بروژ. من اصلاً نمی دونستم این بروژ لعنتی کدوم گوریه….مثل اینکه تو بلژیکه”


شاید این جمله افتتاحیه ای مناسب و جذاب برای فیلمی کمدی و همزمان تراژیک باشد که به عقیده منتقدین برجسته سینما یکی از کامل ترین فیلمنامه های فیلمهای کمدی سیاه در تاریخ سینما را دارا است. جمله ای که به ما می گوید که اتفاقات این شهر به گونه ای متفاوت از تمام شهرهای دنیای سینما روایت خواهد شد.
در بروژ (In Bruges) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مارتین مک‌ دونا محصول سال ۲۰۰۸ بریتانیا و آمریکا است. در این فیلم، کالین فارل و برندان گلیسون در نقش دو قاتل مخفی بازی می‌ کنند و رالف فاینس رئیس آنها است. اتفاقات فیلم در شهر بروژ در کشور بلژیک رخ می‌ دهد.
از نظر “رابرت ابرت” منتقد مشهور نشریه “شیکاگو سان تایمز”، این فیلم که به نظر می رسد یک تریلر چند وجهی است و در مبحث حاضر به لحاظ چند سویه بودن از ۳ منظر متفاوت قابل بررسی است:

  1. کمدی
  2. فلسفی – ترازیک
  3. مذهبی(مسیحی)

از دید یک معمار منظر و پس از بازخوانی نقش بی بدیل منظر تاریخی و شهری در شکل گیری و روایت داستان؛ من وجه چهارمی تحت عنوان وجه منظرین نیز به این تقسیم بندی اضافه کردم. (وجهی که با تماشای فیلم – حتی با نگاه بیننده صرف سینما – به وجود آن پی خواهید برد.)

  • وجه تفننی و تفریحی آن که در صدد ارائه شخصیتهای متقابل همچون سایر آثار کمیک برآمده است، اما این وجه کمدی کاملاً متفاوت به نظر می رسد و گویی به دنبال ضرورت است. حکایت این طنزپردازیها نظیرحکایت امید و شوری است که مدتها است زیر خروارها سیاهی مانده و در ظاهر تبدیل به خنده های تلخی شده که مرزهای خنده و گریه را درون آثاری نظیر “در بروژ” درنوردیده است.

  • جنبه دیگر این فیلم؛ با ارائه طرحی که در آن مرزهای کمدی و تراژدی قابل تمیز دادن نیست در حقیقت مانیفستی از زندگی در دنیای مدرن را بیان می کند. دنیایی که در آن٬ روز به روز از دلبستگی و علائق حقیقی انسان کاسته می شود و به اندازه آن بر گرفتاریها و تعلقات مادی او افزوده می شود. مواضع جدی انسان رنگ شوخی می گیرد و بالاخره در این دنیا؛ انعطاف ناپذیری نتیجه عکس می دهد زیرا این سنت زندگی مدرن است که برای تاکید بر مواضعت باید برای اولین بار خودت از آنها عبور کنی.

  • مهمترین جهت گیری فیلم٬ جهت گیری دینی و مذهبی است. عذاب کشتن کودکی بی گناه از سوی قاتلی حرفه ای و مذهبی بودن یکی از کاراکترهای اصلی و اشارات گاه و بی گاه این موضوع در داستان بیانی نقدگونه در جهت گیری انسان مدرن شده است. این موضوع حتی در انتخاب شهر به مثابه یکی از مهمترین بازیگران داستان نیز وارد شده و اساساً انتخاب بروژ به عنوان یکی از بکرترین شهرهای عصر حاکمیت مسیحیت و قرون وسطی گویای همین موضوع است. شاید گفتن این جمله برای اشاره به محتوای مذهبی فیلم کافی باشد؛ فیلم در کلیسا (تیتراژ) آغاز می شود و در کلیسا پایان می یابد. برج٬ بارو٬ ناقوس کلیسا٬ نقاشیهای دیواری همه روایت رنج و زخم و خون است.

  • وجه مهم و تاثیرگذار این فیلم بررسی آن از نگاه علم منظر و به ویژه منظر شهری و تاریخی است. اما چرا این فیلم؟ باید بگوییم بروژ با آن رودخانه تاریخی، منظر شبانه زنده، پارک و کلیساهای عظیم و معماری قرون وسطایی اش دیگر یک لوکیشن نیست؛ بروژ یک بازیگر است، یک بازیگر اصلی که تا آخر فیلم باقی خواهد ماند.

از ابتدای فیلم، با دیالوگهای ابتدایی سعی بر آن است که این بازیگر مهم وارد صحنه شود. در صحنه قایق سواری در رود مرکزی بروژ و بازدید از باسیلیکای گوتیک شهر، مدام “کن”در مقام فردی علاقه مند به معماری و شهر بروژ به “ری” از ارزش و زیبایی این شهر یادآور می شود و “ری” در مقابل، آن را خالی از هر عنصر جذاب و خسته کننده می داند. به این نکته اشاره دارد که شهر نه تنها در پی معرفی شخصیت خود است بلکه به نحوی در حال تبیین شخصیتهای حاضر در فیلم و تفاوتهای آنها نیز هست.

صحنه نمایش بروژ از بالای برج ناقوس کلیسا نمایشی تمام عیار از پیکره شهر در ۱۰ دقیقه ابتدایی است تا مخاطب به سرعت شمایل این مهمترین بازیگر نمایش را ببیند.


یکی از مهمترین سکانسهای فیلم، سکانس پارک است، جایی که فقط باید یک پارک با مختصات پارک Koningin Astridpark باشد تا این صحنه مهم و عجیب به درستی اجرا شود و کارگردان طراحی صحنه را به دست توانای بزرگترین بازیگر خود یعنی بروژ بسپارد.

از دید یک معمار منظر همچون دیدگاه منتقدان سینمایی فیلم در جزئیات به غایت فیلم کاملی است، چرا که حتی کوچه های باریک و پلهای شهری و سنگفرشهای بروژ را نیز به بازی روایت داستان وارد می کند و آنرا ابزاری برای کشش درام قرار می دهد.

شاید بتوان این فیلم را یکی از بهترین نمونه های بیان منظر شهری و تاریخی در لایه های داستانی، شخصیت پردازی، محتوایی و حتی معرفی منظر یک شهر به حساب آورد. فیلمی که دیدن آن برای یک معمار و متخصص منظر شاید به مثابه خواندن چند کتاب باشد.
می توانید برخی از لوکیشن های فیلم را در این لینک زیر مشاهده کنید. همچنین می توانید فیلم را از لینک زیر دریافت و مشاهده کنید:

دانلود فیلم در بروژ با دوبله فارسی

منابع:

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید